سلامت نیوز : رییس سازمان نظام پرستاری در یک نشست خبری به تبیین جزئیات اجرای طرح «بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان»، ضرورت اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، واکنش جامعه پرستاری نسبت به برخورد نامناسب وزیر بهداشت با یک پرستار در جریان بازدید سرزده از بیمارستان امام حسین (ع) و باید و نبایدهای واگذاری بخش‌های بیمارستانی به پرسنل پرداخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد میرزابیگی در نشست خبری که در راستای تشریح جزئیات مربوط به اجرای طرح «بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان» در سازمان نظام پرستاری برگزار شد، عنوان کرد: موضوع سبک زندگی سال گذشته توسط مقام معظم رهبری مطرح شد و سازمان جهانی بهداشت نیز شعار "فشار خون را جدی بگیریم" را برای هفته جهانی بهداشت در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در همان زمان سازمان نظام پرستاری طرح «پایش سلامت ایرانیان بالای 30 سال» را تدوین و به دولت ارائه کرد و پیگیری‌های مربوط به اجرای آن از اواخر پاییز سال گذشته آغاز شد. البته این طرح در زمان وزارت دکتر دستجردی چندان جدی گرفته نشد، اما به هر حال با وجود تمام مشکلات و موانع، اجرای آن از دیروز آغاز شد.

رییس سازمان نظام پرستاری ضمن تاکید بر ضرورت مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر با توجه به حرکت جمعیت به سمت سالمندی، اظهار کرد: این طرح با هدف فرهنگ‌سازی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر انجام خواهد شد و در آن فشارخون، قد و وزن ایرانیان بالای 30 سال در کلیه مراکز درمانی، خانه‌های بهداشت، برخی ادارات و ستادهای در نظر گرفته شده در استانداری‌ها مورد غربالگری قرار خواهد گرفت.

میرزابیگی با بیان اینکه از نظر تامین منابع انسانی با هیچ مشکلی روبرو نیستیم و 33 هزار تیم سه نفره پرستاری برای غربالگری فشارخون در پایگاه‌های در نظر گرفته شده مستقر شده‌اند، اظهار کرد: از این تعداد بیش از 60 درصد دانشجویان پرستاری هستند.

لزوم تحقق وعده‌های دولت برای تخصیص اعتبارات وعده داده شده

وی در ادامه به برخی نواقص موجود نیز اشاره کرد و گفت: معاون اول رییس‌جمهور وعده تخصیص اعتبار 27 میلیارد تومانی را داده بود که تاکنون محقق نشده است و به تبع آن نیز انجام تبلیغات گسترده برای اجرای این طرح میسر نشد.

رییس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: همچنین برای پشتیبانی طرح نیز با مشکلاتی روبرو هستیم. به عنوان مثال از سوی معاونت اول ریاست جمهوری از استانداری‌ها خواسته شده همکاری‌های لازم را برای جابجایی و حمل و نقل پرستاران، به پایگاه‌های در نظر گرفته شده، داشته باشند؛ اما این مسئله نیز محقق نشده و سازمان نظام پرستاری این طرح را با بودجه خود پیش برده و بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه کرده است.

میرزابیگی در ادامه خواستار تحقق وعده‌های ریاست جمهوری برای تخصیص اعتبار در نظر گرفته شده مورد نیاز برای اجرای این طرح شد و گفت: البته تاکنون پرستاران و دانشجویان داوطلب ما با ایثار و فداکاری در ستادها و پایگاه‌های در نظر گرفته شده حاضر شده‌اند و آن را پیش خواهند برد.

وی افزود: اما با وجود این شرایط مشخص نیست که بتوانیم سایر طرح‌های سراسری و جامع را برای پایش سلامت ایرانیان در سال‌های آینده با این کیفیت پیش ببریم.

میرزابیگی در ادامه با بیان اینکه ساعت حضور پرستاران برای پایش رایگان قد، وزن و فشارخون ایرانیان بر اساس ساعت کاری مراکز بهداشتی درمانی تعیین شده است، گفت: مردم حتما کارت ملی همراه داشته باشند و یا کد ملی خود را به خاطر داشته باشند، زیرا برای تشکیل پرونده الکترونیک ضروری است. اگر پرفشاری خون برای شرکت‌کنندگان تشخیص داده شود، کارت ارجاع فوری صادر و اقدامات تکمیلی درمانی برای آنها انجام خواهد شد.

رییس سازمان نظام پرستاری ابراز امیدواری کرد: نتایج انجام این طرح تا بیست و هفتم اردیبهشت که مقارن با روز جهانی فشار خون است، اعلام شود.

واکنش جامعه پرستاری نسبت به برخورد نامناسب وزیر بهداشت با یک پرستار

وی در ادامه این نشست خبری با اشاره به برخورد وزیر بهداشت با یک پرستار در جریان بازدید سرزده از بیمارستان امام حسین (ع) گفت: اظهارات و نحوه برخورد وزیر بهداشت، خاطر جامعه پرستاری را مکدر کرده است.

رییس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه آمار پرستاران داوطلب برای شرکت در طرح «بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان» به بیش از 150 هزار نفر رسیده بود، گفت: اما این برخورد نامناسب وزیر، خستگی را به تن پرستاران گذاشت.

وی با بیان اینکه بخشی از بدنه وزارت بهداشت با اجرای این طرح موافق نبودند و نمی‌خواستند گروه پرستاری اجرای آن را بر عهده بگیرد، اظهار کرد: البته این طرح، طرح وزیر بهداشت یا سازمان نظام پرستاری نیست، بلکه متعلق به همه مردم است و پرستاران نیز باید مراقب باشند تا ناخواسته وارد بازی‌های از پیش طراحی شده برخی از مخالفان نشوند و این موضوع را تمام شده تلقی کنند.

دوره «پزشک سالاری» سرآمده است

میرزابیگی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه دوره «پزشک سالاری» سرآمده است، اظهار کرد: وزیر بهداشت و سایر مسوولان باید به صورت تیمی حرکت کنند تا بتوانند در اجرای اهداف مندرج برای پیشرفت نظام سلامت موفق عمل کنند.

رییس سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در حال حاضر پزشکان متخصص و فوق تخصص تنها هفت درصد نظام سلامت را تشکیل می‌دهند، در صورتی که بسیاری از برنامه‌های کلان با محوریت آنها طراحی و اجرا می‌شود و 93 درصد مابقی گروه سلامت نادیده گرفته می‌شوند، به همین خاطر است که طرح خودگردانی بیمارستان‌ها، واگذاری بیمارستان‌ها به بخش خصوصی و هیات امنایی کردن بیمارستان‌ها با شکست مواجه شد.

وی افزود: به طور قطع اکنون هم طرح واگذاری بخش‌های بیمارستانی به پرسنل بیمارستانی با ادامه یافتن این شرایط، با شکست مواجه خواهد شد.

حضور روزانه نیم ساعته متخصص و فوق‌تخصص‌های تمام وقت در بیمارستان‌ها

میرزابیگی ضمن تاکید بر اینکه مدیریت برخی بیمارستان‌ها و بخش‌های بیمارستانی را باید به پزشک عمومی سپرد، اظهار کرد: طی مطالعاتی که سال گذشته توسط وزارت بهداشت صورت پذیرفت، مشخص شد حضور فوق تخصص‌ها و متخصص‌های تمام وقت جغرافیایی در بیمارستان تنها نیم ساعت در روز است و برخی از روسای بیمارستان‌ها که متخصص هستند، صبح را در اتاق عمل به سر می‌برند و بعدازظهر در مطب هستند.

رییس سازمان نظام پرستاری افزود: اگر از پرستاران تعهد گرفته می‌شود که بر اساس قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی باید تنها در یک مرکز خدمت کنند، باید از پزشکان نیز برای حضور در بیمارستان تعهد گرفته شود.

وی در ادامه بار دیگر از عدم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری انتقاد کرد و گفت: نظام پرداخت در سیستم درمانی کشور دچار اشکال است، به گونه‌ای که کارانه‌های پزشکان مبنای قانونی ندارد و هیچ قانونی برای آن تصویب نشده و با آیین‌نامه به اجرا درآمده است، اما تعرفه‌های پرستاری دارای قانون مصوب است و رییس‌جمهور برای اجرای آن 32 دستور صادر کرده است. البته وعده‌هایی برای اجرای این قانون قبل از پایان عمر دولت داده شده است که امیدواریم محقق شود.

اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، اعتبار نمی‌خواهد

رییس سازمان نظام پرستاری در پاسخ به پرسشی مبنی بر میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قانون، اظهار کرد: به طور قاطع اعلام می‌کنیم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به اعتبار نیاز ندارد و در هر بیمارستانی که اعلام کنند، می‌توانیم با مدیریت بودجه‌های موجود، تعرفه‌های پرستاری را به اجرا دربیاوریم.

میرزابیگی در بخش دیگری از سخنانش به نزدیکی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز اشاره کرد و گفت: سازمان نظام پرستاری تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظر سیاسی درباره انتخابات نداشته است و بی‌طرفی خود را اعلام می‌کند. نباید سیاست‌زدگی در جامعه پرستاری اتفاق بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha