سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماری غیرواگیر وزارت بهداشت ضمن اعلام این خبر که طرح «بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان» با هدف فرهنگ‌سازی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر از روز گذشته در کلیه مراکز درمانی، خانه‌های بهداشت و برخی ستادهای اجرایی در ادارات و استانداری‌ها آغاز به کار کرده است، گفت: افراد بالای 30 سال برای سنجش رایگان فشار خون خود، به مراکز درمانی سراسر کشور مراجعه کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ؛ دکتر کوروش اعتماد در نشست خبری که در راستای تشریح جزئیات مربوط به اجرای طرح «بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان» در سازمان نظام پرستاری برگزار شد، با بیان اینکه غربالگری فشارخون از جمله تکالیف وزارت بهداشت در برنامه پنجم توسعه بوده است، اظهار کرد: بر این اساس وزارت بهداشت مکلف بوده است در محور تحقق شعار «انسان سالم و توسعه پایدار» این تکلیف را انجام دهد و بتواند با سنجش فشارخون، بار بیماری‌های غیرواگیر را در کشور بکاهد.

رییس مرکز مدیریت بیماری غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح «بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان» با هدف فرهنگ‌سازی، پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر از روز گذشته در کلیه مراکز درمانی، خانه‌های بهداشت و برخی ستادهای اجرایی در ادارات و استانداری‌ها آغاز به کار کرده است و تا دو هفته دیگر ادامه می‌یابد، اظهار کرد: البته وعده داده شده بود که برای فراهم شدن بسترهای لازم این طرح، اعتباراتی در نظر گرفته شود؛ اما تاکنون محقق نشده است. در این صورت این طرح تا زمانی که جمعیت مورد نظر پوشش داده شوند، ادامه خواهد یافت و یا شاید بیش از دو هفته به طول بیانجامد.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح برگزاری جلسات مشترکی با سازمان نظام پرستاری از سال گذشته آغاز و برنامه‌های علمی به صورت مشترک تدوین شد و در سال جاری به زیرمجموعه‌های مربوطه از جمله دانشگاه‌ها ابلاغ شد و هدف آن "غربالگری قد، وزن و فشار خون افراد بالای 30 سال" است.

اعتماد ادامه داد: پرسشنامه‌هایی تهیه شده که اطلاعات استخراج شده از آن، در پرونده الکترونیک سلامت ثبت می‌شود و افرادی که فشار خون بالای آنها تشخیص داده شود، به سطوح درمانی بالاتر ارجاع و مورد مداوا قرار می‌گیرند.

رییس مرکز مدیریت بیماری غیرواگیر وزارت بهداشت در ادامه ضمن تاکید بر اینکه فشار خون جدای از اینکه یک بیماری است، منشا رفتاری دارد، گفت: در واقع آگاهی مردم نسبت به فشارخون کم است و لازم است نسبت به ارتقای آن اقدامات لازم انجام شود. این در صورتی است که امکان تشخیص و درمان فشارخون برای همه افراد فراهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha