یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 73015

سلامت نیوز : یک متخصص پوست و مو با تاکید بر اینکه افراد آکنه‌ای باید روزانه دو نوبت صورت خود را (قبل از مصرف داروهای موضعی) با پاک‌ کننده‌ تجویز شده بشویند، گفت: شستن صورت باید با ملایمت و با دست انجام شود. در صورت وجود ضایعات چرکی بهتر است ابتدا صورت را با بتادین آغشته کرده، پس از 5 دقیقه با صابون و آب گرم شستشو داده شود.

دکتر علی وفائی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه در درمان بیماری آکنه‌ داروها باید منظم و طبق دستور پزشک مصرف شود، گفت: جهت بهبودی کامل آکنه مراجعه به متخصص پوست باید طبق برنامه باشد و از درمان نامرتب پرهیز شود.

وی در ادامه با بیان اینکه معمولاً ضایعات در ابتدای درمان ظاهرا تشدید می‌شوند، یادآور شد: این مساله گذرا بوده و با ادامه درمان بهبودی حاصل می‌شود.

این متخصص پوست و مو گفت: در هنگام استفاده از داروها، بروز قرمزی و پوسته‌ریزی خفیف بلامانع و مطلوب است، اکثریت داروهای ضدآکنه باعث خشک شدن پوست شده که در این موارد پزشک کرم مرطوب‌کننده‌ مخصوص (غیرچرب) تجویز می‌کند.

دکتر وفایی با تاکید بر اینکه استفاده از مرطوب‌کننده‌های حاوی آلفاهیدروکسی اسید (AHA) بسیار بهتر از مرطوب‌کننده‌های معمولی برای پوست‌های آکنه‌ای است، گفت: اصلاح صورت بلامانع است ولی نباید چندان شدید انجام شود که موجب تحریک و قرمزی پوست شود، فواصل اصلاح کردن هر چقدر بیشتر باشد بهتر است. همچنین لازم است بیمار هم ماشین ریش‌تراشی و هم اصلاح با تیغ را امتحان کرده تا ببیند کدامیک برای پوستش راحت‌تر و کم عارضه‌تر است.

وی تصریح کرد: قبل از اصلاح بهتر است صورت با آب گرم و صابون ملایم شسته شود و از مصرف کرم ها یا لوسیون‌های چرب پس از اصلاح پرهیز شود.

وفایی گفت: هنگام استفاده از ژل یا اسپری‌های مو باید صورت محافظت شود، خانم‌های دچار آکنه باید قبل از استعمال داروهای موضعی آرایش خود را پاک کرده و اجازه ندهند که مواد آرایشی شب روی پوست صورت باقی بمانند.

وی با تاکید بر اینکه افراد آکنه‌ای باید روزانه دو نوبت صورت خود را (قبل از مصرف داروهای موضعی) با پاک‌ کننده‌ی تجویز شده بشویند، گفت: شستن صورت باید به ملایمت و با دست انجام شود، در صورت وجود ضایعات چرکی بهتر است ابتدا صورت را با بتادین آغشته کرده، پس از 5 دقیقه با صابون و آب گرم شستشو دهند.

وفایی با اشاره به اینکه استفاده از لباس‌های گشاد در افراد آکنه‌ای بهترین انتخاب است، گفت: در این حالت فشار روی پوست کاهش می‌یابد و لباس یقه تنگ موجب می شود پوست در معرض چربی بیشتری قرار گیرد.

وی گفت: مبتلایان به آکنه باید حتی الامکان از قرار گرفتن در موقعیت‌هایی که اثرات روحی شدید به همراه دارد، خودداری و تا آنجا که ممکن است خونسردی خود را حفظ کنند، به اندازه‌ کافی استراحت کرده و اجازه ندهند که آکنه باعث دلسردی و ضعف شود.

وفایی خاطرنشان کرد: آکنه یک بیماری طولانی ولی موقتی است، مبتلایان باید تلاش کنند راه زندگی کردن با آن را فرا بگیرند، این عارضه در زندگی عادی اختلالی ایجاد نمی کند مگر اینکه افراد بی‌جهت نگران آن باشند.

وی یادآور شد: افراد آکنه‌ای هیچ گاه نباید خودسرانه از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنند و در این زمینه با پزشک خود مشورت کنند، این مطلب به خصوص در مورد پاک‌کننده‌ها (صابون و غیره) بسیار اهمیت دارد.

وفایی گفت: تخلیه‌ی فیزیکی ضایعات فقط توسط متخصص پوست مفید است و بهترین زمان این کار 2 تا 4 هفته پس از شروع درمان است.

وفایی تصریح کرد: باید از مصرف ترکیبات حاوی کورتون (به خصوص استعمال درازمدت) اکیداً خودداری شود حتی اگر ضایعات را ظاهراً بهتر کنند، مگر اینکه توسط متخصص پوست تجویز شده باشد در این صورت بیماران باید حتما پس از چند روز استفاده به متخصص مربوطه مراجعه‌ی مجدد داشته باشند.

وفایی گفت: نور آفتاب و برنزه شدن به دلیل پوشانیدن ضایعات ظاهراً موجب بهبودی نسبی ضایعات شده ولی این وضعیت موقتی بوده و از سوی دیگر آفتاب موجب چروکیدگی و پیری زودرس پوست می‌شود، بهتر است از قرار گرفتن طولانی در معرض نور آفتاب اجتناب شود، خصوصاً اگر بیمار تحت درمان با داروهای ضدآکنه ‌باشد، زیرا برخی از این داروها موجب افزایش تحریک پوستی ناشی از اشعه‌ آفتاب می شوند.

وی با بیان اینکه برخی داروهای ضدآکنه دارای مشکلات خاص خودشان هستند، گفت: در مورد داروی موضعی به نام بنزویل پراکسید 3درصد مردم نسبت به آن حساسیت دارند، این داروی موضعی موها و لباس‌ها را سفید می‌کند، در صورت استفاده از داروی موضعی به نام تر‌تینوئین هم پوست چانه نسبت به آن حساس‌تر از مناطق دیگر صورت است.

اشتباهات رایج بیماران هنگام درمان آکنه

وفایی یادآور شد: غالباً بیماران به محض اندکی بهبودی، از مصرف داروها خودداری کرده یا اینکه آنها را به صورت نامنظم و یا فقط روی محل جوش‌ها به کار می‌برند، این کار بسیار غلط است زیرا هدف از درمان آکنه ابتدا پیشگیری از بروز جوش‌های جدید و در مرحله‌ بعد ترمیم و جلوگیری از پیدایش جوشگاه (اسکار)های بدشکل است، دومین اشتباه شایع بیماران قطع داروها بلافاصله پس از بهبودی کامل جوش‌ها است، این کار موجب عود زودرس ضایعات شده و ممکن است جوش‌ها به سهولت دفعه‌ اول به خوبی نسبت به درمان جواب ندهند، اصولا بیماران هیچ گاه نباید بدون دستور پزشک درمان خود را تغییر داده یا قطع کنند.

وی همچنین افزود: بیماران آکنه‌ای باید از درمان‌های کوتاه مدت با داروهای مختلف خودداری کرده و از به کار بردن توصیه های درمانی اطرافیان جداً پرهیز کنند، به پزشک خود اعتماد کرده و مشکلات درمانی خود را فقط با ایشان در میان بگذارند و برای درمان صحیح فقط به متخصص پوست مراجعه کنند.

وفایی تصریح کرد: در صورت درمان صحیح، به موقع و پیروی دقیق از دستورهای دارویی 90 تا 95 درصد بیماران بهبودی قابل ملاحظه پیدا می‌کنند.

برخی داروها موجب بروز جوش‌های آکنه می‌شوند

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه مصرف برخی داروها موجب بروز جوش‌های آکنه می‌شوند و بهتر است تا حد امکان در بیمار آکنه‌ای مورد استفاده قرار نگیرد، گفت: این داروها عبارتند از برخی از قرص‌های جلوگیری از بارداری، فنی‌توئین و باربیتورات (داروهای ضدتشنج)، ایزونیازید، سیکلوسپورین، لیتیوم، مصرف زیاد شربت ضدسرفه و ویتامین‌های گروه ب.

وفایی افزود: در صورتی که بیمار آکنه‌ای باردار باشد مصرف قرص اریترومایسین و نیز برخی داروهای موضعی ( منحصراً تحت نظرپزشک) خطری ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داروهای موضعی حاوی مواد ساینده‌ پوست (که مثل دانه‌های شن در زیر دست احساس می‌ شوند)، ماساژ صورت، سونا و بخور پوست و کارهایی از این قبیل که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های آرایش توسط افراد غیرمتخصص روی پوست مردم انجام می‌شود همگی موجب تشدید آکنه شده و به هیچ عنوان نباید انجام شوند، زیرا با انجام این کارها نه تنها ضایعات تشدید می‌شوند بلکه کار برای درمان صحیح توسط پزشک هم مشکل‌تر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha