یکشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۶
کد خبر: 73029

مدیر عامل شرکت دالین مهر با بیان این مطلب که:« طبق تحقیقات انجام شده، ایران جزء کشورهایی است که در خاک آن فقر شدید روی مشاهده می گردد»از تولید کیک بینگوپلاس به عنوان نخستین کیک غنی شده با روی در کشور توسط متخصصان شرکت دالین مهر خبر داد.

تولید کیک غنی شده با روی برای اولین بار در کشور
سلامت نیوز: مدیر عامل شرکت دالین مهر با بیان این مطلب که:« طبق تحقیقات انجام شده، ایران جزء کشورهایی است که در خاک آن فقر شدید روی مشاهده می گردد»از تولید کیک بینگوپلاس به عنوان نخستین کیک غنی شده با روی در کشور توسط متخصصان شرکت دالین مهر خبر داد.

مهندس محمد کریمی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« ریز مغذی ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: ریز مغذی هایی که جزء مواد معدنی هستند مانند روی، آهن و کلسیم. این ریز مغذی ها در مواد غذایی از بین نمی روند و ماندگاری نسبتاً بالایی دارند. دسته دوم ریز مغذی هایی هستند که در دسته ترکیبات آلی قرار دارند مانند انواع ویتامین ها. این دسته ماندگاری کمتری دارند و به مرور زمان از بین می روند».

وی ادامه داد:«با توجه به ماندگاری بالای ماده معدنی روی، این ماده در طول تاریخ مصرف کیک دستخوش تغییر نمی شود و تا آخرین لحظه تاثیرگذاری خود را حفظ می نماید.»

مهندس کریمی در پاسخ به اینکه آیا غنی کردن کیک با روی موجب تغییر رنگ، طعم و یا بوی محصول نمی شود گفت:« یکی از بزرگترین چالشهای ما در غنی سازی کیک بینگو با روی، بحث طعم مطلوب کیک بود. باید کیکی تولید می کردیم که هم غنی شده باشد و هم طعم خوب آن کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان را به خود جذب کند. برای اینکه به چنین کیکی برسیم حدود یک سال مطالعه و فعالیت تحقیقاتی و آزمایشگاهی و تست بازار و طعم انجام دادیم و اکنون با اطمینان می گوییم کیک بینگو در کنار فوایدی که دارد از طعم طبیعی، خوشمزه و منحصر به فردی برخوردار است».



وی دلیل غنی سازی کیک بینگو با روی را چنین مطرح کرد:« مواد معدنی از جمله روی از طریق خاک جذب گیاهان می شوند و سپس یا از طریق مصرف گیاهان به صورت مستقیم به بدن انسان می رسند و یا از طریق مصرف گوشت و شیر حیواناتی که از گیاهان تغذیه می کنند وارد بدن انسان می شوند. بنابراین زمانی که خاک از نظر ترکیب معدنی فقیر باشد دریافت مقدار مورد نظر از آن ترکیب از طریق غذاهای معمولی امکانپذیر نخواهد بود. از آنجاکه خاک ایران از نظر روی فقیر است، بروز کمبود روی در مردم کشور امری بدیهی است. این مشکل باعث شد به تولید کیکی بیاندیشیم که بخشی از نیاز روزانه روی فرزندان این مرزو بوم را تامین نماید».

وی افزود:« یکی از آثار نامطلوب فقر روی، بروز کوتاه قدی در جامعه است. در حالت طبیعی دو عامل اصلی در قد انسان نقش دارند. یکی ژنتیک و دیگری تغذیه مطلوب. به طور مثال ممکن است فردی از نظر ژنتیکی قابلیت داشتن قدی معادل 195 سانتی متر را داشته باشد اما به دلیل تغذیه نامناسب و علی الخصوص کمبود روی در سنین رشد، قد وی بیش از 170 سانتی متر نشود. تغذیه مناسب و مصرف روی در کنار ورزش روزانه باعث می شود فرد به قدی که خالق توانا از نظر ژنتیکی برای او تعیین کرده است برسد».

کریمی خاطر نشان کرد:« با توجه به فقر روی در میان مردم کشور عزیزمان ایران، به این فکر افتادیم تا با غنی کردن کیک های تولید شده در شرکت دالین مهر، گام مهمی در جهت رفع این مشکل برداریم. از آنجا که مصرف روزانه کیک در بین مردم ایران به عنوان صبحانه یا میان وعده جا افتاده است و از طرفی کودکان و نوجوانان در مدارس و حتی در میان جوانان مصرف کیک آمار نسبتاً بالایی دارند به این نتیجه رسیدیم که کیک یک حامل مناسب برای رساندن روی به بدن مصرف کنندگان است».

وی در ادامه سخنانش به جذب روی موجود در کیک اشاره کرد و گفت:« در برخی مواد غذایی ترکیباتی وجود دارد که جلوی جذب روی را می گیرد اما ما این مشکل را در کیک نداریم زیرا از مواد اولیه ای استفاده می کنیم که ترکیبات مزاحم برای جذب روی در آنها حضور ندارد. بنابراین روی موجود در بینگو پلاس قابل جذب است».

وی افزود:«در ژاپن سالها روی به نان مصرفی مردم افزوده شد و اکنون شاهد افزایش میانگین قد نسل جدید نسبت به نسل قدیم هستیم. این افزایش تقریباً هفت سانتی متر است که میزان قابل توجهی است. تصور کنید این افزایش قد در عرصه ورزش چه آثار مثبتی می تواند داشته باشد. سایر کشورها از جمله آمریکا، کشورهای اروپایی و حتی هند نیز هر یک به روشی درصدد جبران کمبود روی هستند».

مهندس کریمی در پاسخ به این سوال که آیا تنها فایده روی افزایش قد است گفت:«فواید روی تنها به افزایش قد کودکان و نوجوانان محدود نمی شود. مصرف مقدار لازم این عنصر باعث شفافیت و شادابی پوست، جلوگیری از ریزش مو، افزایش قدرت یادگیری، بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، جلو گیری از پوکی استخوان از طریق کمک به جذب کلسیم و عملکرد بهتر سیستم گوارش و متابولیسم بدن می شود».

مهندس کریمی خاطر نشان کرد:« مقدار روی مورد نیاز بدن حدود 7 تا 15 میلی گرم در روز است و دوز سمی بودن روی بسیار بالاتر از این حد است. از آنجاکه هرکیک بینگو پلاس حاوی حدود 5 میلی گر روی می باشد در صورتیکه یک فرد در روز حتی 50 عدد کیک- که امری محال است- مصرف کند دچار مسمومیت نخواهد شد. ضمناً میزان روی قابل استفاده در هر کیک پس از مطالعات فراوان توسط کارشناسان مجرب سازمان غذا و دارو تعیین و سپس پروانه ساخت این محصول صادر شده است».

وی خاطر نشان کرد:« برای اینکه بتوانیم به بهترین نحو ممکن کیک را با روی غنی نماییم از دستگاههای خاصی استفاده کردیم و امروز با افتخار ادعا می کنیم که اولین کیک غنی شده با روی در ایران و جهان را تولید کرده ایم. امیدواریم حمایت کافی از این طرح صورت پذیرد و شرایطی فراهم شود که همه دانش آموزان ایرانی بتوانند در روز  یک عدد کیک غنی شده با روی بینگوپلاس مصرف نمایند تا شاهد شادابی و سرزندگی و سلامت آینده سازان ایران اسلامی باشیم و نسل بعدی نسلی باشد که دچار کوتاه قدی یا سایر مشکلات جسمی ناشی از فقر روی نگردد».

مهندس کریمی در پایان درباره زمان ورود این محصول به بازار گفت:« هم اکنون تولید و توزیع این محصول آغاز شده است اما مراسم رسمی رونمایی از این کیک در تاریخ شانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری در محل برج میلاد تهران برگزار خواهد شد».


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha