دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
سلامت نیوز : سرانجام آمار تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن پس از 12 سال به زیر 20 هزار نفر رسید. این تعداد کشته اگر چه هنوز در حد یک فاجعه انسانی است اما نسبت به سال‌های گذشته که به 23 هزار نفر رسیده بود کاهش چشمگیری داشته است. این در حالی است که سال به سال بر تعداد خودروها و افراد دارای گواهینامه رانندگی افزوده می‌شود. این رکورد که در پی فرهنگسازی و تلاش پلیس و دیگر ارگان‌های درگیر با این حوزه و قانونمند‌تر شدن رانندگان به دست آمد همچنان می‌تواند ادامه پیدا کند. جزئیات آمار تصادفات و کشته‌های رانندگی را

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ بر حسب قانون رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است. احمد شجاعی با اشاره به کاهش 9/4 درصدی تلفات حوادث رانندگی در سال 91 اعلام کرد: آمار تلفات حوادث رانندگی پس از 12 سال، به زیر 20 هزار نفر در سال گذشته رسید، به نحوی که بر اساس آمارهای موجود 19 هزار و 89 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. وی اظهار داشت: مطابق بررسی‌های صورت گرفته در سال 1380 آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور 19 هزار و 727 نفر بود و پس از آن هر سال با تعداد کشته‌های بالای 20 هزار نفر در حوادث رانندگی مواجه بودیم، این در حالی است که آمار تلفات حوادث رانندگی در سال گذشته پس از 12 سال دوباره به زیر 20 هزار نفر رسید. وی افزود: در سال گذشته آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور 19 هزار و 89 نفر بود که از این تعداد 14 هزار و 988 نفر مرد و 4 هزار و 101 نفر زن بودند.

تهران و فارس بیشترین تلفات را دارند

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود در سال گذشته استان‌های تهران با یکهزار و 577 فوتی، فارس با یکهزار و 471 فوتی و خراسان‌رضوی با یکهزار و 330 فوتی بیشترین و استان‌های ایلام با 139 فوتی، کهگیلویه و بویراحمد با 151 و خراسان‌جنوبی با 209 کمترین آمار تلفات حوادث رانندگی را داشته‌اند. به گفته شجاعی همچنین 5 هزار و 404 مورد از تلفات حوادث رانندگی سال گذشته در محورهای درون‌شهری، 11 هزار و 811 مورد در محورهای برون‌شهری، یکهزار و 764 مورد در مسیرهای روستایی و 110 مورد نامعلوم گزارش شده است. رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به آمار مصدومان حوادث رانندگی در سال 1391 تصریح کرد: در سال گذشته 318 هزار و 802 نفر در حوادث رانندگی مصدوم شده و به مراکز پزشکی قانونی مراجعه کردند که از این تعداد 232 هزار و 49 نفر مرد و 86 هزار و 753 نفر زن بودند.

وی ادامه داد: این آمار در مقایسه با سال 90 که تعداد مصدومان حوادث رانندگی مراجعه کرده به پزشکی قانونی 297 هزار و 257 نفر بود، 2/7 درصد افزایش داشته است. رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه در 2 ماه پایانی سال گذشته آمار تلفات و مصدومان حوادث رانندگی با افزایش مواجه بود، بیان داشت: در بهمن‌ماه سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن آمار تلفات حوادث رانندگی 1/11 درصد و آمار مصدومان 7/16 درصد افزایش یافت و بر اساس آمارهای موجود در اسفند سال گذشته نیز تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی با افزایش 1/3 درصدی و تعداد مصدومان با افزایش 11 درصدی مواجه بود. وی یادآور شد: تعداد فوتی‌های حوادث رانندگی در بهمن سال گذشته یکهزار و 259 و در اسفند ماه یکهزار و 310 مورد بود.

خیز پلیس برای اجرای طرح تابستانی

آمارهای تصادفات نوروزی نیز نشان از کاهش

5 درصدی تلفات داشت . این درحالی بود که به گفته رئیس پلیس راهور سفرهای نوروزی ۱۲ درصد بیشتر از گذشته بود. از سوی دیگر تابستان به سرعت در حال فرا رسیدن است و با تعطیلی مدارس سفرهای تابستانی آغاز خواهد شد و باید تلاش‌ها به سمت کاهش تصادفات در این ایام سوق داده شود. در همین باره رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفت: امسال پیش‌بینی می‌شود به خاطر تعطیلی زودتر مدارس سفرهای تابستانی افزایش داشته باشد. مؤمنی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به تعطیلات نیمه خرداد به مناسبت ارتحال امام که 4 الی 5 روز به طول می‌انجامد افزایش سفرهای برون‌شهری را داشته باشیم که اگر طرح تابستانه زودتر از نیمه خرداد شروع شود این تعطیلات در طرح قرار می‌گیرد و اگر این طور نشود باید توجه ویژه‌ای به تعطیلات نیمه خرداد توسط دستگاه‌های مربوط شود. وی گفت: در طرح نوروزی امسال تصادفات خودروهای عمومی نسبت به سال‌های گذشته کمتر شده که این مهم با کنترل دستگاه‌های حمل‌و نقل عمومی و بازآموزی رانندگان وسایل حمل‌ونقل عمومی صورت گرفت که این مساله را باید در طرح تابستانه در نظر بگیریم.

افزایش 200كیلومتر از راه‌ها به نظارت تصویری

مومنی با اشاره به اینکه افزایش دوربین‌های کنترل سرعت ثابت و سیار در جاده‌های کشور در دستورکار اصلی پلیس در طرح تابستانه است، گفت: تلاش می‌کنیم قبل از تابستان 200 کیلومتر از راه‌های اصلی کشور را به سیستم‌های هوشمند نظارت تصویری مجهز کنیم. وی در ادامه گفت: ایجاد استراحتگاه‌های بین‌راهی به دلیل پهناور بودن کشور و طولانی بودن برخی سفرهای برون‌شهری امر مهمی است تا رانندگان بتوانند هنگام رانندگی به استراحت بپردازند و در نظر داریم با ایجاد امکانات در پایگاه‌های دستگاه‌های مستقر در جاده‌ها امکان اسکان موقت برای رانندگان را در طرح تابستانه در نظر بگیریم. سردار مؤمنی در ادامه گفت: طرح تابستانه امسال به 3 مرحله دسته‌بندی می‌شود، مرحله اول ایام ارتحال امام خمینی‌(ره)، مرحله دوم سفرهای قبل از ماه مبارک رمضان و مرحله سوم سفرهای بعد از ایام مبارک ماه رمضان است که پیشنهاد می‌کنیم به خاطر طولانی بودن سفرها در کشور دستگاه‌های مختلف اجرایی نمایندگانی را به صورت دائم در مرکزی که در پلیس راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته می‌شود، مستقر کنند تا هماهنگی‌های لازم در این باره به راحتی انجام بگیرد. سردار مؤمنی در پایان تاکید کرد: 2 سال است نسبت به عدد مطلق کاهش تلفات را در حوادث رانندگی داشته‌ایم و اگر بخواهیم این روند ادامه داشته باشد باید به شیوه‌ها و برنامه‌ریزی‌های مناسب‌تری رو بیاوریم و به عوامل اصلی همچون ایمنی خودرو و ایمنی راه‌ها توجه بیشتری کنیم که وظیفه مسؤول این کاهش در جامعه تاثیر مثبت خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha