دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 73051
سلامت نیوز : در حالی که رئیس انجمن جراحان کودکان ایران از نبود جراح کودک در ۱۳ استان کشور به دلیل سخت بودن رشته جراحی کودکان خبر داد، یک عضو کمیسیون بهداشت اذعان داشت که توزیع ناعادلانه پزشکان از جمله پزشکان متخصص در کشور و تمایل نداشتن گروهی از پزشکان به خدمت در مناطق کمتر برخوردار از دیگر دلایل این کمبودهاست. به گفته رئیس انجمن جراحان کودکان ایران ما باید 150 جراح کودک داشته باشیم چرا که 30 تا 40 درصد جمعیت ایران زیر سن بلوغ هستند اما متأسفانه با داشتن جمعیت جوان هنوز در 13 استان کشور جراح کودک وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ احمد خالق‌نژاد طبری دیروز در بیست و یکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران گفت: جراحی کودکان رشته فوق تخصصی است که جراحان عمومی بعد از گذراندن 3 سال آموزش به سمت جراح کودکان ارتقا می‌یابند. رئیس انجمن جراحان کودکان ایران افزود: کودکان از زمان تولد تا سن بلوغ برای درمان به متخصص جراحی کودکان نیازمندند چرا که با بزرگ سالان کاملا فرق دارند و برای این که نتیجه درمانی خوبی به دست آید ‌باید کودکان برای جراحی به متخصص جراحی کودک مراجعه کنند. خالق‌نژاد افزود: خوشبختانه در ایران حدود 40 سال است که آموزش جراحی کودکان را داریم و 80 جراح کودک در سراسر کشور فعالیت می‌کنند. وی با بیان این مطلب که 30 تا 40 درصد جمعیت ایران زیر سن بلوغ هستند افزود: ما باید 150 جراح کودک داشته باشیم اما متأسفانه با داشتن جمعیت جوان هنوز در 13 استان کشور جراح کودک وجود ندارد. رئیس انجمن جراحان کودکان ایران استان‌های سمنان، اردبیل، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، بوشهر، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان را از جمله استان هایی دانست که جراح کودک ندارند و افزود: اگر یک کودک در این استان‌ها دچار حادثه یا بیماری شود ‌باید به نزدیک ترین استان که جراح کودک دارد مراجعه کند که این مسئله هم زحمت زیادی برای انتقال کودک دارد و هم ممکن است برای درمان دیر شود. خالق‌نژاد علت کمبود متخصصان جراحی کودک را سختی این رشته دانست و افزود: کار جراحی کودکان بسیار پیچیده است و جراحان عمومی تمایل و انگیزه‌‌شان برای تحصیل در این رشته کم است که باید وزارت بهداشت و انجمن جراحان کودکان ایران روش‌های تشویقی برای جلب و جذب هر چه بیشتر جراحان عمومی به این رشته در نظر بگیرند.

رئیس انجمن جراحان کودکان ایران تصریح کرد: در ایران در سال 55 هزار کودک با نقص تکاملی به دنیا می‌آیند که تعداد زیادی از این کودکان نیازمند مداخله جراحی برای درمان نقص تکاملی خود هستند. هاشم زهی عضو کمیسیون بهداشت نیز با بیان این که در بسیاری از شهرها و استان ها جراحان عمومی کار جراحان کودکان را انجام می دهند به خراسان گفت: کمبود پزشک متخصص در یک رشته علاوه بر این که به تعداد کم دانش آموختگان آن رشته بستگی دارد به استقبال نکردن گروهی از پزشکان از فعالیت در مناطق کمتر برخوردار هم برمی گردد. وی به توزیع ناعادلانه پزشکان متخصص در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در این ارتباط وزارت بهداشت مقصر نیست چرا که گاهی خود پزشکان تمایلی به خدمت در برخی استان ها ندارند و نتیجه این می شود که با تعداد بالای پزشک در شهرهایی چون تهران و از آن طرف کمبود پزشک در شهرهای محروم مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: برنامه های وزارت بهداشت نیز برای تشویق پزشکان به خدمت در مناطق کم برخوردار و محروم آن چنان موفق نبوده است و پزشکان از این برنامه ها استقبال نکرده اند. هاشم زهی یادآور شد: البته جای خوشحالی است که پس از انقلاب در رشته های مختلف پزشکی با افزایش نیروی متخصص روبه رو بودیم اما به هر حال کمبود پزشک متخصص در برخی رشته ها وجود دارد چرا که یا دانش آموخته کمتری در آن رشته وجود دارد و یا دانش آموختگان آن رشته در هر شرایطی حاضر به کار نیستند. وی تصریح کرد: در ارتباط با جراحان کودکان نیز باید گفت که در بسیاری از شهرها جراحان عمومی عمل های جراحی کودکان را انجام می دهند و مشکل خاصی در این ارتباط نیست اما به هر حال امیدواریم که وزارت بهداشت با برنامه ریزی های دقیق تر کمبودهایی را که در ارتباط با پزشک متخصص در نقاط مختلف کشور وجود دارد برطرف کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha