دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 73057
سلامت نیوز : چه خوب بود اگر تنها یک ویتامین چند کاره وجود داشت که باعث تشکیل استخوان های قوی می شد و از دیابت، ام اس، سرطان، بیماری قلبی و افسردگی پیشگیری می کرد و حتی کاهش دهنده وزن بود و به راحتی می توانستیم آن را مصرف کنیم.به نقل از سایت «Readers digest» محققان امید زیادی به تولید ویتامین D با این خواص دارند. در این مطلب قصد داریم این ویتامین را که از طریق قرار گرفتن در نور خورشید و یا مصرف برخی غذاها و مکمل ها تأمین می شود، بهتر بشناسیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ ویتامین D و نقش آن در سلامت استخوان؛مصرف مواد حاوی ویتامین D از نوزادی تا پیری برای تقویت استخوان ضروری است. این ویتامین به بدن کمک می کند تا کلسیم موجود در مواد غذایی را جذب کند. مصرف ویتامین D و کلسیم از شکستگی استخوان پیش گیری می کند.برای شکل گیری استخوان های قوی و پیش گیری از نرمی استخوان کودکان به این ویتامین نیاز مبرمی دارند. افزودن این ویتامین به شیر در دهه ۱۹۳۰ باعث شد که تقریباً بیماری نرمی استخوان برطرف شود.

 ویتامین D و پیش گیری از ام اس؛بروز ام اس در مناطق کم آفتاب شایع است. سال هاست که متخصصان در حال بررسی نقش کمبود ویتامین D در بروز ام اس هستند؛ بیماری که به اعصاب آسیب می رساند. نتایج بررسی های جدید نقص ژنتیکی و میزان پایین ویتامین D را با خطر بروز ام اس ارتباط می دهد.

 کمبود ویتامین D و ابتلا به دیابت؛نتایج برخی تحقیقات بیانگر ارتباط بین کمبود ویتامین D و بروز دیابت نوع ۲ است. سوال اینجاست که آیا با تأمین این ویتامین می توان از بروز دیابت نوع ۲ پیش گیری کرد؟ هر چند دلیل کافی وجود ندارد، اما متخصصان مصرف مکمل های ویتامین D را برای پیش گیری از دیابت نوع ۲ توصیه می کنند. چربی اضافه بدن و پایین بودن میزان ویتامین D ممکن است در بروز این بیماری نقش داشته باشد.

 ویتامین D و کاهش وزن؛نتایج بررسی ها نشان می دهد، افرادی که دچار چاقی مفرط هستند اغلب با کمبود ویتامین D روبه رو هستند؛ چربی بدن این ویتامین را به دام می اندازد و این امر باعث می شود این ویتامین به اعضای بدن منتقل نشود. البته مشخص نیست که آیا چاقی مفرط باعث کاهش ویتامین D می شود یا برعکس کمبود ویتامین D در بروز چاقی نقش دارد.

 کمبود ویتامین D و خطر افسردگی؛ویتامین D در رشد و عملکرد مغز نقش مهمی ایفا می کند و دریافت کافی آن علایم افسردگی خفیف را برطرف می کند. اما از آن جا که نتایج بررسی های انجام شده متفاوت است، قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید.

 نور خورشید؛ منبعی مهم برای تأمین ویتامین D؛با تابش نور خورشید روی پوست، بدن ویتامین D تولید می کند. نور خورشید منبعی مهم برای تأمین ویتامین D است. افراد سفید پوست هفته ای چند روز با قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه ویتامین D کافی دریافت می کنند.

اما در فصل زمستان و در روزهای ابری و یا در پی استفاده از کرم ضد آفتاب تولید این ویتامین مشکل می شود. کهنسالان و آن دسته از افرادی که پوست تیره رنگ دارند نمی توانند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D کافی دریافت کنند. بنابراین بهتر است از مواد غذایی و مکمل ها استفاده کنند.

 مواد غذایی حاوی ویتامین D؛مواد غذایی کمی وجود دارد که با مصرف آن ویتامین D مورد نیاز بدن تأمین می شود. با این حال مصرف یک وعده ماهی مانند سالمون و ماکرو ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین می کند. ماهی تن و ساردین ویتامین D کمتری دارد. میزان کمی از این ویتامین در زرده تخم مرغ، جگر گاو و شیر غنی شده یافت می شود.

 میزان نیاز بدن به ویتامین D؛برای بزرگسالان تا ۷۰ سالگی، روزی ۶۰۰ واحد بین المللی، ۷۱ سال به بالا ۸۰۰ واحد بین المللی. افراط در مصرف آن مضر است.

شیر مادر و ویتامین D؛اگرچه شیر مادر بهترین گزینه برای کودک است اما حاوی ویتامین D زیادی نیست. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند روزی ۴۰۰ واحد بین المللی ویتامین D نیاز دارند.توجه داشته باشید مصرف زیاد این ویتامین حالت تهوع، بی اشتهایی، تشنگی شدید، درد عضله یا علایم جدی دیگری ایجاد می کند.

میزان نیاز به ویتامین D در کودکان؛بیشتر کودکان و نوجوانان از طریق مصرف شیر ویتامین D کافی دریافت نمی کنند و باید مکمل ۴۰۰ تا ۶۰۰ واحد بین المللی مصرف کنند.

 داروهایی که با ویتامین D تداخل ایجاد می کند؛مصرف برخی داروها میزان جذب ویتامین D را در بدن کم می کند و این داروها شامل ملین ها، استروئیدها، داروهای ضد صرع و ضد کلسترول است.

استفاده از داروهایی مانند دیگوزین، مصرف ویتامین D زیاد، میزان کلسیم را در خون افزایش می دهد و باعث ریتم غیرطبیعی ضربان قلب می شود. بنابراین درباره مصرف این نوع ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

ویتامین D و نقش آن در پیش گیری از سرطان؛نتایج بررسی های جدید نشان می دهد کافی بودن میزان ویتامین Dدر خون با خطر سرطان کولون، سینه و پروستات مقابله می کند.

ویتامین D و بیماری قلبی؛کمبود ویتامین D با خطر بروز حمله قلبی، سکته و بیماری قلبی ارتباط داده شده است. از طرفی بالا بودن میزان ویتامین D در خون به دلیل افزایش یافتن میزان کلسیم در جریان خون به رگ ها و قلب آسیب می رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha