دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 73063
سلامت نیوز : بسیج غربالگری سلامت 35 میلیون ایرانی از روز شنبه آغاز شد تا بدین ترتیب با پایش قد، وزن و فشار خون ایرانیان30 سال به بالا، نخستین سد در برابر هجوم سونامی بیماری‌های غیرواگیر به كشور قرار گیرد و از این طریق علاوه بر تشكیل پرونده الكترونیك سلامت برای این افراد برنامه ملی ارتقای سلامت ایرانیان برای همیشه در وزارت بهداشت و درمان نهادینه شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ طرح ملی غربالگری رایگان فشار خون و تناسب بدنی ایرانیان بالای 30 سال از روز شنبه با همكاری 100 هزار پرستار و دانشجویان پرستاری، بسیج جامعه پزشكی و پرسنل بهداشت خانواده و مبارزه با بیماری‌های وزارت بهداشت و درمان در حالی آغاز شده كه قرار است نتایج آن در 7 نقطه كشور وارد شبكه ملی سلامت شود و بر مبنای آن همه افرادی كه برای پایش به پایگاه‌ها و مراكز درمانی برای سنجش مراجعه كنند، صاحب پرونده الكترونیك سلامت خواهند شد.

البته هر چند این برنامه ملی آنگونه كه انتظار می‌رفت با اطلاع رسانی وسیع و تخصیص اعتباری كه پیش‌بینی آن شده بود، پیش نرفت و همه خبرهای منتشر شده تاكنون حاكی از اجرای یك هفته‌ای این برنامه است اما آنگونه كه معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان در گفت‌وگو با گفته است این برنامه نه یك هفته، بلكه قرار است تا پایان خرداد ادامه داشته باشد و لذا همه ایرانی‌های بالای 30 سال تا پایان خرداد می‌توانند برای سنجش رایگان سلامت خود به مراكز بهداشتی- درمانی مراجعه كنند. دكتر فاطمه رخشانی در این باره با تاكید بر این‌كه در حال حاضر یكی از علل مهم افزایش پرداخت از جیب مردم در هزینه‌های درمانی افزایش ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر و طولانی‌بودن دوره درمان آن‌ها است، گفت: بر این اساس ما در قالب برنامه ملی ارتقای سلامت ایرانیان در سال نخست برنامه اولویت خود را بر تامین سلامت جسمی افراد و پیشگیری از فشار خون و چاقی ایرانی‌ها به عنوان عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر قرار دادیم؛ چرا كه هم‌اكنون از هر 100 ایرانی 20 نفر مبتلا به فشار خون هستند و متاسفانه 10 نفر آن‌ها از این ابتلای خود اطلاعی ندارند.

وی با اشاره به این كه هدف اصلی بسیج غربالگری سلامت كنونی شناسایی ایرانیانی است كه از ابتلای خود به فشار خون اطلاعی ندارند، اظهار كرد: به علاوه درصد كمی از كسانی كه از بیماری خود اطلاع دارند، آن را كنترل می‌كنند. این در حالی است كه هم‌اكنون 35 درصد سكته‌های قلبی و مغزی در كشور به علت فشارخون بالا رخ می‌دهد و به شكل متوسط از هر 2 ایرانی ، یك نفر مبتلا به چاقی یا اضافه‌وزن است.

رخشانی با تاكید بر فرهنگسازی در میان افراد سالم برای حفظ خود در برابر ابتلا به فشارخون، افزود: 75 درصد از بیماری‌های غیرواگیر با رعایت و كنترل 3 عامل تغذیه، پرهیز از دخانیات و نیم ساعت پیاده‌روی و ورزش در روز قابل كنترل است. ضمن این كه هم‌اكنون ایرانی‌ها 2 برابر مقدار مورد نیاز بدن خود نمك مصرف می‌كنند در حالی كه نمك موجود در نان، گوشت، مواد كنسروی و سایر خوراكی‌های روزانه آن‌ها به اندازه‌ای است كه نیاز بدن آن‌ها را تامین كرده و دیگر نیازی به اضافه‌كردن نمك در سر سفره نیست.

معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان با اعلام این كه همه مراكز بهداشتی- درمانی كشور اعم از شهری و پایگاه‌ها تا پایان خرداد به سنجش سلامت ایرانیان بالای 30 سال ادامه خواهند داد، درباره علت اختصاص نیافتن بودجه این برنامه توضیح داد: مقرر بود این بودجه در اختیار سازمان نظام پرستاری برای خرید برخی تجهیزات قرار گیرد كه ما در جریان علت اختصاص نیافتن آن نیستیم، اما به هر حال طرح سنجش سلامت اكنون با همكاری نظام پرستاری و دانشجویان پرستاری، بسیج جامعه پزشكی و پرسنل مراكز بهداشتی – درمانی از جمله بهداشت خانواده و مبارزه با بیماری‌ها در حال انجام است و این طرح كه قرار بود یك هفته‌ای یا 10 روزه به اتمام برسد را تا پایان خرداد ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌كه 35 میلیون ایرانی بالای 30 سال هستند، توضیح داد: البته پیش‌بینی ما بر مراجعه همه این افراد به پایگاه‌ها و مراكز بهداشتی درمانی نیست، اما اطلاعاتی كه اكنون از استان‌ها می‌رسد، حاكی از استقبال خوب مردم از برنامه است به هر حال با توجه به استقبال مردمی امكان تمدید برنامه برای وزارت بهداشت وجود دارد.

رخشانی با بیان این‌كه در قالب این برنامه برای همه مراجعه‌كنندگان پرونده الكترونیك سلامت تشكیل خواهد شد، گفت: هم اكنون با مراجعه هر فرد برای سنجش سلامت فشار خون و تناسب اندام و اخذ كد ملی او به شكل كاغذی اطلاعات پرونده الكترونیك سلامت آن‌ها ثبت می‌شود و در آینده چنانچه آن‌ها بخواهند پزشك خانواده خود را انتخاب كنند، دسترسی به پرونده الكترونیك سلامت با كد ملی آن‌ها به راحتی امكانپذیر خواهد بود. وی در پایان تاكید كرد: همه مراكز بهداشتی و درمانی تا پایان خرداد موظف به سنجش سلامت رایگان ایرانیان بالای 30 سال هستند و مردم هرگونه مشكلی در این زمینه را می‌توانند از طریق شماره تلفن 1490 یا 8999 اطلاع دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha