دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳

بیمارستان و به‌ویژه بخش اورژانس آن با مرگ و زندگی انسان‌ها در ارتباط است و یک گام اشتباه می‌تواند خانواده‌ای را از داشتن عزیزی یا فردی را از داشتن چشم، دست و پا و... محروم کند.

بیمارانی که تیمار ندارند
سلامت نیوز : روز پنجشنبه در برنامه ۳۰/۲۰، فیلمی پخش شد که در آن محمدحسن‌طریقت منفرد، وزیر بهداشت به صورت غیرمنتظره با دوربین صداوسیما به بیمارستان امام حسین رفت و به نحوه رفتار با بیماران در این بیمارستان رسیدگی کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرهیختگان ؛ بیمارستانی که به گفته خودش، او هم در اینجا حضور داشته و مسوول بخش هم بوده است. البته این برنامه قطعا برای افزایش توجه بیمارستان‌ها خوب و قابل تامل بود ولی آنچه در این فیلم بیش از این موضوع حائزاهمیت و خبرساز شد نحوه برخورد وزیر بهداشت با یکی از پرسنل این بیمارستان بود. وی در این بازرسی و در بازخواست یکی از پرستاران که از پرونده بیمار خود بی‌اطلاع بود، گفت: «مگر تو کی هستی که کارها را به کمک‌ها سپرده‌ای.» 

کاربرد چنین ادبیاتی از سوی وزیر بهداشت موجب شد که دبیرکل خانه پرستار با اشاره به آن، خواستار عذرخواهی وزیر از جامعه پرستاری شود. وی گفت: متاسفانه تصویری که سیما آن را نشان داد، باعث آزرده‌خاطرشدن جامعه پرستاری شد. به‌طوری‌که این برخورد وزیر بهداشت با پرستار مربوطه، باعث حساسیت و التهابات فراوانی در بین جامعه پرستاری شده و آنها خواستار عذرخواهی وزیر هستند. 

محمد شریفی‌مقدم معتقد است در برنامه خبری ۳۰/۲۰ که پنجشنبه‌شب گذشته پخش شد، تصاویری از بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان امام حسین(ع) را نشان داد که در صحنه‌ای، وزیر بهداشت در توجیه مشکلات مردم و بیماران، پرستار مربوطه را مورد مواخذه قرار داد.  وی با بیان این مطلب که همه مردم از مشکلاتی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وجود دارد، باخبر هستند، افزود: بیشترین ضعف در ارائه خدمات درمانی و بهداشتی، مربوط به مدیریت حاکم بر بیمارستان‌هاست. افرادی در راس مدیریت این بیمارستان‌ها قرار گرفته‌اند که اولویت اول‌شان تامین منافع گروهی خاص است. در حالی که رسالت وزارت بهداشت، توجه به مشکلات و مسائل بهداشتی و درمانی مردم است.

شریفی‌مقدم گفت: مردم، خودشان بهترین قاضی هستند و می‌دانند بار سنگین خدمات سلامت بر دوش چه کسانی است. البته آقای شریفی مسلما درست گفته است. مردم خودشان بهترین قاضی هستند. البته طریقت‌منفرد در برنامه نبض تلاش کرد کمی از آتش برخورد شب قبلش در برنامه ۳۰/۲۰ بکاهد؛ وی اظهار کرد: نباید تصور کنیم پرسنل زحمتکش بیمارستان‌ها در وضعیت کنونی این مراکز مقصرند، این پرسنل از فرهیخته‌ترین اقشار جامعه هستند و من همین‌ جا از زحمت‌کشان بخش بهداشت و درمان که بسیاری از آنها وظیفه‌شناس هستند، قدردانی کرده و تاکید می‌کنم باید به علت‌های این نارسایی‌ها توجه کنیم. در همه‌جای دنیا معادله‌ای که در بخش بهداشت و درمان حاکم است سپردن اختیارات به بیمارستان‌ها و پشتیبانی توسط ستادهاست؛ با سپردن اختیارات به پزشکان و مدیران بیمارستان‌ها علاوه‌بر رعایت شأن آنان موجب کسب رضایتمندی مردم از خدمات بهداشتی و درمانی خواهیم شد.

اما خوب است از نگاه یک بیننده نیز به این فیلم توجه کنیم. نحوه برخورد و ادبیاتی که وزیر بهداشت در برخورد با این پرستار به کار برد اگرچه به نظر غیرمنتظره می‌آمد اما اگر عالی‌ترین مقام نهادی نظیر وزارت بهداشت نتواند از یک پرستار به دلیل بی‌اطلاع بودن از پرونده بیمار بازخواست کند پس چه کسی می‌تواند؟ باید توجه داشت که بیمارستان و به‌ویژه بخش اورژانس آن با مرگ و زندگی انسان‌ها در ارتباط است و یک گام اشتباه می‌تواند خانواده‌ای را از داشتن عزیزی یا فردی را از داشتن چشم، دست و پا و... محروم کند. گفتاری به ظاهر تحقیر‌کننده و آزاردهنده، شاید هر کسی را برنجاند اما اگر برای لحظه‌ای خود را جای مریضی که در این بیمارستان بستری می‌شود یا خانواده وی قرار دهید از این فیلم جز ناراحتی و اعصاب به‌هم‌ریخته چیزی باقی نمی‌ماند، نه از لحن کلام وزیر بهداشت بلکه از شرایط این بیمارستان.

مردمی که اکثریت قریب به اتفاق‌شان رضایتی از پرسنل این بیمارستان نداشتند. یکی از برخورد بد پرستاران پس از جویاشدن حال بیمارشان سخن گفت و دیگری از نبود امکانات برای همراه بیمار می‌نالید و از خوابیدن روی زمین این افراد صحبت می‌کرد. بیمارانی که هر یک در ناملایمات یک بخش این بیمارستان در حال دست و پنجه نرم کردن با دردهایشان بودند. خانمی که به دلیل خراب‌بودن دستگاهی در اتاق عمل سه‌‌بار تا آنجا رفته و وی را بازگردانده بودند.  در کجای دنیا بیمارستانی با چنین شرایط و چنین تیم پرسنلی مقبول واقع می‌شود؟ کجای دنیا پرستاری را که از بیماران تحت‌نظرش بی‌اطلاع است، توبیخ نمی‌کنند؟  و حال تقاضایی که ما از آقای وزیر پس از پخش این فیلم دردناک داریم؛ هم ایشان و هم ما شرایط بیمارستان‌های دولتی را در برخورد با بیماران و مراجعان دیده‌ایم پس خواهشمندیم این دید و بازدید محدود به همین یک بیمارستان نشود و اگر قرار است تشرها را با ملایمت و احترام بیشتری نثار پرستاران کنند بازخواست و برخوردها تنها به تصویر و سخن نباشد.

این روزها بیمارستان‌های دولتی در پس مشکلاتی که از واردات دارو با ارز مبادله‌ای گرفته تا دستمزد و حق ویزیت و... مطرح است برخوردشان با مراجعین تحت‌الشعاع قرار گرفته است. پس اگر قرار به توجه است در این روزهای پایانی دولت که وزارت بهداشت در اختیار شماست، این مسائل فراموش نشود و بازدیدهای اینچنانی ادامه یابد. حتی اگر وزیر همچون بازدیدش از بیمارستان امام حسین در پاسخ به این سوال که آیا از این بازدید راضی هستید؟ بگوید «نه».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha