دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۰
کد خبر: 73069

انجام سزارین‌های تکراری، عارضه مرگ و میر را در زنان افزایش می‌دهد و اگر با همین شرایط پیش برویم و آمار سزارین کاهش نیابد، با افزایش میزان و مرگ مادران به نسبت افزایش تعداد بارداری های آنها روبرو خواهیم شد.

آیا کاهش درد زایمان به کمک "هیپنوتیزم" مجاز است؟
سلامت نیوز : رییس انجمن علمی مامایی ایران بر ضرورت حرکت به سمت افزایش زایمان طبیعی در میان زنان باردار ایرانی تاکید کرد و به تبیین نکات قابل توجهی پیرامون روش های دارویی و غیر دارویی کاهش درد در زایمان طبیعی ماساژ درمانی، آب درمانی، طب فشاری، بیو فیدبک، استفاده از دستگاه تنس، تکنیک های استنشاقی، بی حسی نخاعی و همچنین هیپنوتیزم پرداخت.

ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه زنان باردار می‌توانند به هنگام شروع درد زایمان و مراجعه به بیمارستان، مامای همراه داشته باشند، اظهار کرد: حضور مامای همراه می‌تواند درد ناشی از ترس زایمان را کم کند، زیرا درد زایمان صرفا فیزیکی نیست و با مسائل روحی و روانی از جمله ترس نیز در ارتباط است.

وی ادامه داد: ماما به مادر می‌آموزد چگونه درد ناشی از ترس و اضطراب را تحمل کند.

خداکرمی درباره هزینه حضور مامای همراه بر بالین مادران باردار در حین زایمان، اظهار کرد: هزینه مامای همراه بستگی به ساعات حضور وی در کنار مادر دارد که البته میزان بالایی نیست و در بیمارستان‌های خصوصی بین 150 تا 200 هزار تومان است. همچنین انجام زایمان طبیعی توسط ماما، تعرفه کمتری نسبت به انجام زایمان توسط پزشک متخصص دارد.

رییس انجمن علمی مامایی در ادامه به دو روش کاهش درد دارویی و غیردارویی در زایمان طبیعی اشاره و اظهار کرد: ماساژ درمانی، آب درمانی، طب فشاری، بیو فیدبک، استفاده از دستگاه تنس و تکنیک های استنشاقی از جمله شیوه‌های کاهش درد زایمان به روش‌ غیردارویی هستند که اغلب ایمن، اثربخش و کم عارضه‌اند.

خداکرمی در ادامه به روش بی‌حسی دارویی اپیدورال یا نخاعی اشاره و اظهار کرد: در این روش ماده بی‌حسی در منطقه اپیدورال مهره‌های کمری تزریق می‌شود و مادر از این طریق در بازه زمانی که منتظر تولد نوزاد است، درد را احساس نمی‌کند. در روش‌های دارویی، میزان درد به صفر نزدیک می‌شود.

رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه از جمله عارضه‌های بی‌حسی دارویی طولانی شدن زمان زایمان است، اظهار کرد: همچنین لازم است مادر نیز به پروسه زایمان کمک کند، اما با بی‌حسی، این امر نیز میسر نمی‌شود و احتمال اینکه زایمان به سزارین منجر شود، بالا می‌رود.

وی ادامه داد: همچنین ممکن است مادر پس از استفاده از روش بی‌حسی دارویی، دچار کمردرد، پادرد و سردرد شود که موقتی است و به تدریج از بین می‌رود.

خداکرمی با اشاره به اینکه تحقیقات نشان داده است، استفاده از روش‌های غیردارویی رضایت بیشتری را به دنبال دارد، اظهار کرد: اقبال عمومی به سمت استفاده از روش‌های غیردارویی بویژه در مادران تحصیل کرده بیشتر است.

رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه توصیه عمومی جامعه مامایی به تمام زنان باردار ایرانی این است که اگر می‌خواهند فرزندان سالمی داشته باشند، روش زایمان طبیعی را انتخاب کنند، اظهار کرد: مهارت و علم ماماهای ایرانی در تمام دنیا بی‌نظیر است.

وی در پاسخ به این پرسش که از میان روش‌های غیردارویی کاهش درد زایمان، کدام یک بیشتر مورد استقبال مادران باردار قرار می‌گیرد، اظهار کرد: زایمان در آب با استقبال بیشتری مواجه است، اما متاسفانه مراکز ما برای انجام زایمان در آب محدود است. در حال حاضر تنها سه مرکز درمانی در تهران روش زایمان در آب را برای مادران باردار اجرا می کنند.

خداکرمی اضافه کرد: تکنیک‌های تنفسی و آرام‌سازی هم بسیار مناسب هستند و به مادر برای اینکه زایمان کم دردی داشته باشد، کمک می‌کنند. مادران توجه داشته باشند که زایمان طبیعی احتمال بروز زردی، آسم و مشکلات تنفسی را در نوزادشان کاهش می‌دهد.

وی درباره روش کاهش درد به کمک هیپنوتیزم، اظهار کرد: هیپنوتیزم نیز یک روش کاهش درد غیر دارویی است، البته برای همه کاربرد ندارد و در هر مکانی نمی‌توان از آن استفاده کرد. در واقع هم ماما باید قدرت هیپنوتیزم داشته باشد و هم مادر هیپنوتیزم پذیر باشد. بهتر است روش های دیگری را برای کاهش درد به هنگام زایمان طبیعی به کار بست.

رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه تعیین انتخابی زمان زایمان توسط خود مادر یا پزشک می‌تواند عارضه به دنبال داشته باشد، گفت: بهترین زمان برای انجام زایمان، مقارن شدن آن با شروع درد و خونریزی است.

رییس انجمن علمی مامایی ایران ضمن تاکید بر اینکه افزایش جمعیت کشور به کمک افزایش زایمان طبیعی میسر می‌شود، عنوان کرد: انجام سزارین‌های تکراری، عارضه مرگ و میر را در زنان افزایش می‌دهد و اگر با همین شرایط پیش برویم و آمار سزارین کاهش نیابد، با افزایش میزان و مرگ مادران به نسبت افزایش تعداد بارداری های آنها روبرو خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha