دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 73076

سلامت نیوز : پزشکان در یک آزمایش‌ دریافته‌اند که برخی افراد مبتلا به نارسایی کبدی که راه درمان آنها پیوند کبد است ممکن است نیازی به این پیوند نداشته باشند چون کبد برخی از این بیماران به تدریج توانایی فعالیت خود را به علت رشد مجدد سلول‌ها به دست می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان بیمارستان «کالج سلطنتی لندن» که یکی از مراکز پیشرو در پیوند کبد است با بررسی بیمارانی که تحت نوعی شیوه درمانی موسوم به «پیوند کبد کمکی» قرار گرفته بودند به نتایج جالبی دست یافته‌اند و نتایج آن را در مجله تخصصی «پیوند عضو» منتشر کرده‌اند.

در عمل «پیوند کبد کمکی» برخلاف پیوندهای رایج که اندام از کارافتاده از بدن خارج می‌شود و عضو سالم جای آن را می‌گیرد، کبد پیوندی به صورت موقت در کنار کبد آسیب‌دیده قرار می‌گیرد و شروع به فعالیت می‌کند تا این که دوره بحرانی سپری شود و کبد اصلی به تدریج خود را ترمیم کند و فعالیتش را از سر بگیرد.

روش «پیوند کبد کمکی» معمولا در موارد حاد انجام می‌شود که کبد، کارایی خود را از دست می‌دهد مثلا در موارد عفونت‌های شدید ویروسی اما در موارد بیماری مزمن مانند نارسایی کبد به علت مصرف بیش از اندازه الکل، این نوع پیوند انجام نمی‌شود.

کبد از نظر رشد و ترمیم در مقایسه با سایر اعضای بدن قابلیت‌های بیشتری دارد و در افراد سالم، حتی تکه کوچکی از کبد می‌تواند در عرض چند ماه، رشد کند و به کبدی کامل تبدیل شود.

پزشکان با بررسی بیمارانی که کبد کمکی دریافت کرده بودند متوجه شدند که بافت کبدی در هفت بیمار از 11 بیمار تحت آزمایش، خود را ترمیم کرده و بنابراین فرد نیازی به پیوند کبد ندارد.

این پزشکان معتقدند حتی می‌توان پیش‌بینی کرد که کبد کدام افراد قابلیت ترمیم دارد.

وقتی پیوند کبد انجام می‌شود مانند سایر موارد پیوند اعضا، فرد باید تمام عمر داروهای سرکوب کننده دستگاه ایمنی مصرف کند تا بدن، کبد پیوندی را پس نزد. مصرف این داروها علاوه بر دیگر عوارض، احتمال بروز عفونت را در این افراد زیاد می‌کند چرا که در این شرایط دستگاه ایمنی با تمام ظرفیت خود کار نمی‌کند. به این ترتیب اگر این یافته به نتایج قطعی برسد در بسیاری از موارد بیماران از عمل پیوند کبد و عوارض جانبی پس از آن رهایی خواهند یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha