دوشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 73085
سلامت نیوز : معاون درمان وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دارو و تجهیزات پزشکی بی کیفیت در کشور وجود ندارد، گفت: نظارت بر دارو و تجهیزات پزشکی در کشور جدی است.

دکتر ˈحسن امامی رضویˈ در گفت و گو با ایرنا افزود: ورود و تولید داروها به شدت کنترل و نظارت جدی می شود اما بالاخره برخی داروها دارای عوارضی هستند.

وی خاطرنشان کرد: سال ها است که نظام ثبت موارد خطا و موارد حساسیت و عوارض دارویی وجود دارد و این نظام به همه بیمارستان ها و مطب ها ، اطلاع رسانی شده و کمیته های ویژه ای گزارشات مربوط به این موارد را بررسی می کند.

معاون وزیر بهداشت گفت: عوارض دارویی در همه جای دنیا وجود دارد، علاوه براین مصرف همزمان دو دارو با یکدیگر ، تداخل دارویی ایجاد می کند. برخی از داروها نیز موجب حساسیت می شوند بطورمثال احتمال بروز حساسیت به پنی سیلین، یک در میلیون است که حتی با وجود انجام تست اتفاق می افتد.

امامی رضوی افزود: ممکن است در یک مقطع زمانی، سه بیمار پشت سرهم حساسیت نسبت به پنی سیلین پیدا کنند اما این امر به آن معنای نیست که دارو بی کیفیت است بلکه به بررسی نیاز دارد.

وی تاکید کرد: بطور قطع مواد بی کیفیت دارویی در کشور استفاده نمی شود. حساسیت جدی در داروهای تولیدی و وارداتی وجود دارد.به هر حال مسوولیت وزارت بهداشت این است که روی ورود و پخش دارو نظارت کند.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ممکن است داروی بی کیفیتی به صورت قاچاق وارد کشور شود. 25 سال پیش داروی قاچاق بحث جدی بود اما با آزاد شدن ورود دارو به صورت تک نسخه ای، نیاز مردم تامین شد. علاوه برآن داروخانه های هلال احمر و 13 آبان داروهای کمیاب را تامین می کنند.

امامی رضوی تصریح کرد: با این وجود ورود داروی قاچاق بصورت معدود در کشور اتفاق می افتد اما داروخانه ها نمی توانند این داروی قاچاق را ارایه کنند چون به شدت بازرسی می شوند.

وی در ادامه به کیفیت تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: برخی از تجهیزات پزشکی مانند پروتزها به دلیل استفاده طولانی مدت در بدن بیماران، یک بار مصرف است اما برخی تجهیزات پزشکی مانند وسیله آندوسکوپی براساس پروتکل های وزارت بهداشت می تواند چند بار استفاده شود چراکه فلزی بوده و این قابلیت را دارد.

امامی رضوی تاکید کرد: تجهیزات پزشکی چندبار مصرف طبق پروتکل وزارت بهداشت در صورت استفاده مجدد در هر فاصله باید استریل و تمیز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha