سلامت نیوز :یک فعال حوزه دارو بر استفاده از ظرفیت تولید داروهای گیاهی در کشور برای مقابله با تحریمهایی دارویی تاکید کرد و گفت: صادرات داروهای گیاهی می تواند منبع درآمدی خوبی برای کشورمان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ مهندس نادر انوری زاده با اشاره به ظرفیت فوق العاده اقلیمهای آب و هوایی کشور اظهار داشت: داروهای گیاهی یکی از منابع بسیار ارزشمند و اقتصاد پسند کشور است که در صورت شناخت علمی و توسعه و بهره برداری صحیح می توانند نقش مهمی در سلامت جامعه، اشتغال زایی، توسعه صادرات غیر نفتی و در نهایت توسعه پایدار ایفا کنند.

این فعال حوزه دارو با اشاره به ضرورت توسعه بخشهای صنعتی فراوری داروهای گیاهی اضافه کرد: متاسفانه در حال حاضر اجزای برخی گیاهان دارویی ما به خارج از کشور صادر می‌شوند، در حالی که بایستی خودمان این گیاهان را به شکل فرآورده دارویی که خاصیت درمانی دارند، در کشور تولید کنیم. برگ، ریشه و ساقه گیاه را نباید به خارج از کشور صادر کرد چرا که متعلق به ماست و بایستی برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم آنها را به شکل دارو صادر کنیم.

عضو هیئت مدیره  کارخانجات ایران داروک با اشاره به ضرورت مطالعات علمی و پژوهی در خصوص داروهای گیاهی در کشور، عنوان کرد: سیاستگزاران حوزه سلامت باید مبتنی بر تحقیقات علمی و پژوهشهای مستند در راستای جلب اطمینان و اعتماد پزشکان برای تجویز و مصرف داروهای گیاهی تلاش کنند. این یک وظیفه ملی است که اتفاقا شرایط تحریم نیز اهمیت و ضرورت آن را تشدید نموده است. به این طریق مردم می‌توانند به راحتی از داروخانه‌ها داروهای گیاهی دریافت کنند 

وی با اشاره به افتتاح خط تولید آسپرین گیاهی (اسکورفیت) و ویتامین ث گیاهی(فیتوسپرین) در دهه فجر سال گذشته در کشور اظهار داشت: امروزه جهان پزشکی تشنه داروهای گیاهی مناسب است و همانطور که در سال تولید ملی توانستیم خط تولید این دو دارو را در کشور راه اندازی کنیم، اگر حمایتها و پشتیبانی های بیشتر از صنعت داروهای گیاهی صورت پذیرد، خواهیم توانست بسیاری از داروهای گیاهی شناخته شده در دنیا را در کشور تولید و حتی صادر کنیم.

عضو هیئت مدیره ایران داروک افزود: از عمده‏ ترین مشكلات موجود بر سر راه رشد و توسعه داروهای گیاهی، معرفی آنها به جامعه پزشکی است. تعامل مستقیم کارخانجات تولید کننده داروهای گیاهی با جامعه پزشکی سبب می‏ شود ‏تا محصولات بر اساس نیاز پزشکان تولید و در اختیار داروخانه ها  قرار گیرد. به دلیل ویژگیهای خاص داروهای گیاهی همچون تولید فصلی مواد اولیه آنها، میزان تولید آنها از حساسیت بالایی برخوردار است که باید منطبق بر میزان نیاز جامعه پزشکی تنظیم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha