سلامت نیوز : بخش جراحی قلب بیمارستان شهیدمدرس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نام دکتر عباسقلی دانشور پدر جراحی قلب ایران نامگذاری شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ این مراسم با حضور اساتید پیشکسوت و اعضای هیات علمی دانشگاه و دکتر ابوالقاسمی رئیس دانشگاه در مرکز پزشکی شهید مدرس برگزار شد و بخش جراحی قلب به نام این استاد نام آور ایرانی نامگذاری شد.

دکتر عباسقلی دانشور در سال 1304 در شهر شیراز متولد و پس از پایان دوران ابتدایی و متوسطه در دبیرستان شاهپور سابق اهواز وارد دانشكده پزشکی شیراز و در سال 1337 با دكتری پزشكی عازم امریكا شد. پس از دو سال گذراندن دوره انترنی در نیویورك، موفقیت در امتحان ECFMG و اتمام دوره جراحی عمومی و جراحی توراكس دوره جراحی قلب در MD Anderson در شهر هوستون را شروع و پس از طی مقدمات جراحی قلب، وارد مركز جراحی قلب نیویورك "روزلین – نیویورك" شد.

وی در موسسه قلب‌شناسی مونترال كانادا درباره اصول پیوند قلب و بیماریهای مادرزادی قلب تحقیق و كسب تجربه كرد و در سال 1349 به ایران بازگشت و به عنوان معلم پیمانی در دانشگاه تبریز مشغول به كار شد.

در دانشگاه تبریز بصورت یك طرح مقدماتی در چهار اطاق تیم جراحی قلب باز را با 32 نفر پرستار و تكنسین شروع و با تصویب ریاست وقت دانشگاه، گروهی را به منظور كسب دانش و تجربه در ارتباط با مدیریت پرستاری، گندزدایی، ابزار آرایی و الكترونیك اتاق‌های عمل به امریكا اعزام کرد. همزمان در فضای دانشگاه تبریز، بنای مركز جراحی قلب باز با ظرفیت پنجاه تخت با سه اطاق عمل قلب باز و آزمایشگاه الكترونیك و آزمایشگاه تحقیقاتی و "كاردیاك كات" را شروع و در مدت دو سال به پایان رسانید.

در این مركز در سال 1348 به عنوان اولین موسسه ویژه جراحی قلب در خاورمیانه با داشتن بخش مراقبت های ویژه (ICU) و بخش‌های مراقبتهای قلبی(CCU)، آزمایشگاه های گازهای خونی و الكترونیك و "كاردیاك كات" اولین تعویض دریچه میترال انجام شد و در سال 1369 نیز اولین پیوند كامل قلب در این موسسه انجام گرفت. در حال حاضر این موسسه بنام اولین شهید محراب آیت ا... مدنی نامگذاری شده است.

دانشور از زمان مراجعت به وطن به پاس فعالیتهای علمی خود بیش از بیست لوح سپاس من جمله اولین لوح سپاس جامعه جراحان ایران را توسط وزیر علوم وقت در سال 1365 دریافت و پنج نشان علمی كه آخرین آن بعنوان نشان پژوهش است را، از آن خود ساخت.

استاد دانشور از بدو تشكیل دبیرخانه شورای آموزش پزشكی و تخصصی عضویت هیئت ممتحنه رشته جراحی عمومی، از سال 1357 عضویت هیئت ممتحنه جراحی قفسه صدری و همچنین ریاست هیئت ممتحنه جراحی قلب را عهده دار بود.

دكتر دانشور در سال 1373 به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی منتقل و بعنوان مدیر گروه جراحی قلب و رئیس بخش جراحی قلب شهید مدرس انتخاب شد. وی همچنین عضو هیات تحریریه چندین مجله از جمله جامعه جراحان و پژوهنده است.

دکتر دانشور در سال 1380 پس از تلاشهای علمی – دانشگاهی قابل توجه به افتخار بازنشستگی نائل شد و همكاری خود را با دانشگاه بعنوان مشاور رئیس دانشگاه شهید بهشتی در امور جراحی قلب و آموزش رزیدنت‌های فوق تخصصی كه در 30 سال گذشته پیوسته مسئولیت آنرا بعهده داشته‌، ادامه داد.

دكتر دانشور عضو كالج متخصصین بیماریهای قفسه صدری امریكا و عضو كالج متخصصین جراحی امریكا است. وی در سال 1369 به عضویت پیوسته فرهنگستان علوم پزشكی جمهوری اسلامی ایران نائل شد و نشان دولتی درجه یک دانش را در سال 82 به خود اختصاص داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha