سلامت نیوز : رییس انجمن ام‌ اس ایران با اشاره به آخرین آمار ابتلا به ام‌ اس در کشور گفت: در حال حاضر از هر 100 هزار نفر، 50 نفر به بیماری ام‌ اس مبتلا هستند.

دکتر جمشید لطفی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه پیشرفت‌ها و تحولات رشته‌ مغز و اعصاب چشمگیر است، اظهار کرد: تاکنون بیش از 800 متخصص نورولوژی تربیت شده و مشغول ارائه خدمات به بیماران در کشور هستند.

وی در ادامه به ارائه جزئیاتی از بیماری ام‌ اس پرداخت و گفت: علت بروز بیماری ام‌ اس هنوز هم ناشناخته است و به یک علامت سوال بزرگ تبدیل شده است.

رییس انجمن ام‌ اس ایران با بیان اینکه همه اتفاقاتی که در خصوص علل و سیر ابتلا به بیماری ام‌ اس در کشورهای دیگر جهان رخ می‌دهد، در ایران نیز همان گونه است، گفت: البته پیشرفت بیماری ام‌اس و شیوع آن در ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه بیشتر است و بیماری‌ است که بیشتر جوانان به آن مبتلا می‌شوند.

لطفی با اشاره به اینکه مدتی گفته می‌شد علت شیوع روزافزون ام‌ اس، بهتر شدن روند تشخیص این بیماری توسط متخصصان کشور به علت پیشرفت‌ها و تحولات علمی است، اظهار کرد: اگر این‌گونه بود، بایستی از سرعت رشد منحنی ابتلا به ام‌ اس کاسته می‌شد، در حالی که این اتفاق نیفتاده است و هنوز هم جوانان ما مبتلا به ام‌ اس می‌شوند.

وی به آخرین آمار ابتلا به ام‌ اس در کشور نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از هر 100 هزار نفر، 50 نفر به بیماری ام‌ اس مبتلا هستند.

رییس انجمن ام‌ اس ایران اضافه کرد: آلودگی هوا، تغذیه نادرست، ابتلا به بیماری‌های ویروسی و اضطراب از جمله عواملی هستند که به عنوان علل اصلی ابتلا به ام‌ اس شمرده می‌شوند.

لطفی ادامه داد: البته هنوز هیچ کدام از این موارد به عنوان عامل قطعی بروز بیماری ام‌ اس معرفی نشده‌اند، حتی در مقطعی گفته می‌شد که نوع پوشش زنان در ابتلا به ام‌ اس موثر است، در صورتی که این عامل نیز هنوز اثبات نشده و تحقیقات بر روی آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه افراد تحصیلکرده به نسبت بیشتری مبتلا به ام‌ اس می‌شوند، اظهار کرد: همچنین آمار ابتلا در شهرها بیشتر از روستاهاست. تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد هر چه از خط استوا دورتر می‌شویم، تعداد مبتلایان به ام‌اس بیشتر می‌شود. به همین خاطر ایران می‌تواند یک کشور ایده‌آل برای انجام تحقیقات تکمیلی بیماری ام‌اس باشد.

رییس انجمن ام اس ایران افزود: امید است بتوان با کشف علل ابتلا به ام‌ اس گام‌های موثری در درمان آن برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha