سلامت نیوز : سیدجواد نصیری در حاشیه بیست‌ویکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران گفت: تمام بیماری‌های کودکان مهم است ولی آنچه که مهمتر به نظر می‌رسد ناهنجاری‌های مادرزادی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ دبیر بیست‌ویکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران گفت: ما با کودکانی مواجه‌ایم که مقعد و مری در آنها تشکیل نشده یا روده‌ها به طور مادرزادی بسته‌اند یا مثانه شان کاملاً بیرون است که اگر جراحان کودک در این زمینه اقدام نکنند اکثر این افراد زنده نمی‌مانند یا از کیفیت زندگی مناسبی برخوردار نخواهند بود.

نصیری به شایع‌ترین و مهمترین عامل بیماری در کودکان که همان ریفلاکس ادراری است اشاره کرد و گفت: ریفلاکس ادرار از مثانه به کلیه، شایع‌ترین بیماری در این کودکان است که اگر درست درمان نشود می‌تواند به نارسایی کلیوی منجر شود که به دلیل عفونتهای مکرر بعد از مدتی نیز کلیه از کار می‌افتد و بیمار به سمت پیوند کلیه و همودیالیز و بسیاری از مشکلات دیگر سوق داده می‌شود.

دبیر بیست‌ویکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران تشخیص به موقع ریفلاکس را مهم دانست و گفت: مهمترین علامت عفونت ادراری در بچه‌های کوچک فقط با تب و استفراغ همراه است که با آزمایش ادرار تشخیص داده می‌شود.

نصیری ادامه داد: مادران باید در همان وهله اول، برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند تا اگر عفونت ادراری بود در همان 6 ساعت اول تشخیص داده شود و کارهای درمانی شروع شود تا در وهله دوم کارهای تشخیصی ریفلاکس و برگشت ادراری انجام شود.

دبیر بیست‌ویکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران ادامه داد: اغلب بچه‌ها به درمان به موقع و دقیق تحت نظر پزشک خوب جواب می‌دهند اما اگر در شرایط خاصی درمان دارویی مفید نبود و درجه ریفلاکس خیلی بالا بود بعد از یک سال کار به جراحی با روش‌های مختلف می‌انجامد تا بتوان ریفلاکس را کنترل کرد.

نصیری سن تشخیص ناهنجاری‌ها را از همان بدو تولد دانست و گفت: عفونت ادراری هر موقعی ممکن است ایجاد شود و عمده‌ترین علت شیوع عفونت ادراری در پسر بچه‌ها اشکال تکاملی یا تنگی مجرا یا وجود ریفلاکس است.

دبیر بیست‌ویکمین کنگره سالانه انجمن جراحان کودکان ایران ادامه داد: دختر بچه‌ها به راحتی می‌توانند عفونت ادراری بگیرند و اغلب عفونتهای ادراری به علت عفونت دستگاه تناسلی و ادراری ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha