سلامت نیوز : دبیر اجرایی سومین کنگره ژنتیک پزشکی تاکید کرد: غربالگری مادران باردار در 3 ماهه اول و دوم دوران بارداری، باعث می‌شود از تولد نوزادانی که دچار بیماری‌های ژنتیکی و اختلالات کروموزمی هستند، جلوگیری شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد کرامتی‌پور دبیر اجرایی سومین کنگره ژنتیک پزشکی، گفت: غربالگری برای پیشگیری از بیماریهای ژنتیک بسیار مؤثر است و بهترین زمان غربالگری مادران در دوران بارداری است.

وی ادامه داد: اگرچه ممکن است همه مادران نیاز به غربالگری ژنتیک نداشته باشند اما بعضی از این غربالگری‌ها در نهایت به مشاوره ژنتیک ختم می‌شود.

این متخصص ژنتیک، تجویزهای بی‌مورد را یکی از آفتهای هر حوزه تخصصی و پزشکی دانست و گفت: حتی برای تجویز آزمایش ژنتیک و مشاوره نیز باید اندیکاسیون داشته باشیم چرا که کار اضافی در حق بیمار اجحاف است و گاهی غیراخلاقی است چرا که گاهی فاش شدن اسرار بیمار ممکن است در زندگی و موقعیت او تأثیرگذار باشد.

کرامتی‌پور خاطرنشان کرد: غربالگری مادران در 3 ماهه اول و دوم بارداری با انجام سونوگرافی و آزمایش خون این امکان را می‌دهد تا افراد پرخطر برای آزمایش ژنتیکی ارجاع داده شوند تا از تولد نوزادانی که دچار بیماریهای ژنتیکی و اختلالات کروموزمی هستند جلوگیری شود.

وی توصیه کرد تا زوجین قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک را انجام دهند چرا که افرادی که سابقه بیماری ژنتیکی در خانواده دارند می‌توانند تا حد زیادی با مشاوره از بروز بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تک ژنی جلوگیری کنند.

سومین کنگره بیماریهای ژنتیک پزشکی 25 و 26 اردیبهشت ماه جاری در تالار همایشهای مرکز طبی کودکان برگزار می شود. در این کنگره، آخرین دستاوردهای حوزه ژنتیک پزشکی مانند نقش ژنتیک در تشخیص هویت، بیماریهای کروموزمی، ژنتیک بارداری و فارماکوژنتیک، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha