سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۷
کد خبر: 73128
سلامت نیوز : خانه محل حکمرانی همه بانوان است. چه همه وقت خود را در آن سپری کنند و چه به کاری خارج از آن اشتغال داشته باشند، با این حال این محیط امن و آرام می‌تواند برای زنان خطرات زیادی را نیز به همراه داشته باشد. این گزارش توصیه‌هایی را برای شما دارد تا بتوانید خانه را به مکانی امن‌تر تبدیل کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ در میان همه فضاهایی که در خانه وجود دارد بخش زیادی از زمان زنان در آشپزخانه می‌گذرد و ایمنی در آن بسیار کار سخت و ظریفی است. می‌دانیم که سال‌های زیادی است آشپزی می‌کنید و به قول معروف در این حوزه استاد کار کشته ای شده‌اید، با وجود این دانستن برخی نکات ایمنی برای داشتن فضایی سالم و ایمن خالی از لطف نیست.

استفاده از زیورآلات، ممنوع
یادتان باشد هنگام تهیه غذا زیور آلاتی را که امکان افتادن آنها در غذا وجود دارد از خود دور و از پوشیدن لباس‌های بدون آستین یا با آستین خیلی بلند خودداری کنید. مطمئنم تا به حال چند بار آستین بلند شما به قابلمه گیر کرده است یا روغن حین سرخ کردن دست شما را سوزانده است. لباس آستین‌دار مانع سوختگی می‌شود.

دست خیس به وسایل برقی نزنید
یادتان باشد اگر تازه ظرف‌های غذا را شسته‌اید به وسایل برقی آشپزخانه دست نزنید. به هر حال وسایل الکتریکی خطرهای زیادی دارند. بهتر است قبل از این که به این وسایل دست بزنید مطمئن شوید که کلید دستگاه در حالت خاموش قرار دارد.

چاقوها را هم در جای مخصوص خود قرار دهید و پوشش مخصوصی برای تیغه‌های آن در نظر بگیرید. قبل از این که شروع به آشپزی کنید همه ابزار و مواد لازم برای تهیه غذا را از جای خود بیرون آورید و در دسترس قرار دهید به این ترتیب مجبور نیستید حین آشپزی با عجله کار کنید و سلامتی و گاهی زیبایی خود را به خطر بیندازید.

مرتب باشید
هر کشو و کابینتی را که باز می‌کنید بلافاصله آن را ببندید چون ممکن است بلافاصله به سمت آن برگردید و به شما آسیب برسد. زنانی که دوران بارداری را طی می‌کند باید این مورد را بیشتر مورد توجه قرار دهند. یادتان باشد قابلمه و ماهیتابه‌ها را طوری روی اجاق گاز قرار دهید تا دسته های آنها در برابر شعله قرار نگیرند اگر این کار را نکنید دسته قابلمه داغ می‌شود و ممکن است وقتی به آن دست می‌زنید شما را بسوزاند و حتی بدتر از آن، ممکن است بعد از بلند کردن قابلمه نتوانید داغی آن را تحمل کنید و با رها کردن آن خوراکی داغ داخلش را روی خودتان بریزید. هرگز زمانی که فر یا اجاق گاز روشن است به سمت آنها خم نشوید. کم نیستند زنانی که به دلیل همین بی احتیاطی و سوختگی ناشی از آن به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. یادتان باشد هنگام بیرون آوردن غذا از فر، حتماً از دستکش پارچه ای که ارتفاع آن تا آرنج است، استفاده کنید و پیش از استفاده، از خشک و سالم بودن دستکش مطمئن شوید. هنگام پخت غذا در فر یا مایکروفر هم از ظروفی با اندازه مناسب استفاده کنید و حتماً قبل از این که غذا را از فر بیرون بیاورید مطمئن شوید فر خاموش شده است. همیشه در زمان آشپزی، سه پایه یا پد مخصوص قابلمه های داغ را در دسترس داشته باشید تا در صورت لزوم بتوانید به سرعت از آنها استفاده کنید.

به جنگ آتش بروید
آتش سوزی یکی از مواردی است که هر روز در گوشه و کنار شهرها اتفاق می‌افتد. آتش، زمان و مکان نمی‌شناسد و مهم نیست که شما چقدر برای آن آمادگی داشته باشید. اما این را بدانید که با کوچکترین بی احتیاطی به سراغتان می‌آید و در یک چشم به هم زدن هر چه مال و زیبایی دارید از شما می‌گیرد. برای این که این بلا سراغ شما نیاید یادتان باشد بهتر است هنگام آشپزی اگر موهایی بلند دارید، آن را پشت سر خود ببندید و مطمئن شوید که جنس لباستان از مواد آتش زا نیست. عناصر و مواد آتش زا را از اطراف اجاق گاز و فر دور کنید. در آشپزخانه خود یک کپسول آتش نشانی قرار دهید. همیشه ظرفی از جوش شیرین برای مهار آتش‌های کوچک و جزیی در دسترس داشته باشید.برای مقابله با آتش احتمالی آمادگی داشته باشید. برای این کار کافی است علاوه بر ظرف کوچک جوش شیرین که به درد مهار آتش‌های کوچک می‌خورد یک سطل تهیه کنید و در آن کمی ماسه و شن بریزید و کمی جوش شیرین هم به آن اضافه کنید تا سریع بتوانید آتش احتمالی را خاموش کنید. از این سطل ها در چند جای منزل قرار دهید.

تنبلی ممنوع
یادتان باشد بهترین فضا برای نگه داری مواد غذایی یخچال است. هر ماده ای را که قابل فاسد شدن است، در این محل خنک نگه دارید تا کار شما به دوا و درمان نکشد. یادتان باشد بعضی از باکتری‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها از راه غذا به انسان منتقل می‌شوند و مسمومیت‌های شدید غذایی را ایجاد می‌کنند. در صورتی که برای مواد مغذی ، رطوبت کافی و دمای مناسب فراهم باشد، مواد موجود در غذا تکثیر می شوند یا سمی تولید می‌کنند که باعث بروز مسمومیت می‌شوند. باید بدانید که از شایع‌ترین نوع مسمومیت‌های غذایی، مسمومیت غذایی باکتریایی است که علایم آن دل درد، اسهال، گاهی تب و استفراغ است و ۱ تا ۴۸ ساعت بعد از خوردن غذای آلوده بروز می‌کند. به عنوان خانم خانه با قرار دادن به موقع مواد خوراکی در یخچال از بروز این اتفاق در خانه خود جلوگیری ‌کنید. یادتان باشد هر ماده غذایی به درد نگه داری در یخچال نمی‌خورد. تنبلی هم نکنید. ماده غذایی یخ زده باید در فریزر نگه داری شود. اگر آن را خارج از فریزر و داخل یخچال بگذارید زمینه خراب شدن آن و مسموم شدن خود و اعضای خانواده‌تان را فراهم کرده‌اید. دمای مناسب یخچال باید بین ۱- و ۵- درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین هیچ‌وقت مواد غذایی داغ را در یخچال قرار ندهید زیرا گرمای این مواد غذایی دمای داخل یخچال را بالا می‌برد و ممکن است باعث تکثیر باکتری شود. این را تاکید می‌کنیم که قبل از اینکه به سراغ مواد غذایی بروید دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. در صورتی که در دستانتان زخمی دارید و یا بریدگی در آن ایجاد شده است، حتماً از چسب زخم استفاده کنید. برای پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها داخل یخچال نیز مواد غذایی پخته را از مواد غذایی خام جدا و در ظرف های جداگانه نگه داری کنید. همچنین مواد غذایی خام را در فضای پایینی یخچال قرار دهید.

دو چیز کهنه را دور بریزید
شاید دوست دارید در خانه هر چیز کهنه ای را نگه دارید اما در مورد دستمال و تخم مرغ‌های کهنه این کار را نکنید و آنها را دور بریزید. همیشه این امکان وجود دارد که تخم‌مرغ باعث مسمومیت شود. بنابراین باید دقت شود تخم‌مرغ‌ها سالم باشد و از خرید تخم‌مرغ‌های کهنه خودداری کنید. اگر تخم مرغی را هم دارید که مدت زیادی از خرید آن می‌گذرد دل را به دریا بزنید و آن را دور بریزید. هنگام مصرف تخم مرغ دقت کنید تخم‌مرغ به طور کامل بپزد و زرده آن سفت شود و زمان پخت نیمرو نیز زرده آن کاملاً بپزد. یادتان باشد همه دستمال‌های آشپزخانه و دستمال‌هایی که برای خشک کردن ظرف ها استفاده می‌کنید به طور مرتب باید شسته شود و بهترین حالت این است که این دستمال‌ها را بجوشانید، زیرا بعد از یک هفته استفاده می‌توانند حاوی ۱۰۰ میلیون باکتری باشند. یادتان باشد کف آشپزخانه باید همواره تمیز و خشک نگه داشته شود، تمیز برای آنکه باکتری در آن نباشد و خشک برای این که از زمین خوردن شما جلوگیری کند.

حفاظ بگذارید
برای آنکه مانع افتادن کودک خود شوید، هم بالا و هم پایین پلکان در حفاظ بگذارید. دقت کنید ارتفاع حفاظ طوری باشد که کودک بازیگوش شما نتواند از آن بالا برود و عبور کند. تنظیم کننده های پهنا این امکان را برای شما فراهم می‌کنند که حفاظ را مناسب با هر راه رویی تنظیم کنید. همچنین عمود بودن میله‌ها مانع از آن می‌شود که کودک بتواند از در حفاظ بالا برود.سالم باشید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha