سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
کد خبر: 73143

لیمو جزو میوه‌هایی است كه كمترین مقدار قند را دارد و هیچ‌گونه چربی اشباع شده و كلسترولی ندارد.

کم‌کالری انرژی‌بخش
سلامت نیوز : اگرچه لیمو در میان میوه‌های خانواده مركبات كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد ولی حاوی مواد مغذی بیشتری نسبت به پرتقال و نارنگی است. آب ایـن میوه بسیار كم‌كالری است و هر 100 گــرم آن 29 كالری دارد و یكی از كم‌كالری‌ترین میوه‌های گروه مركبات به شمار می‌رود. لیمو جزو میوه‌هایی است كه كمترین مقدار قند را دارد و هیچ‌گونه چربی اشباع شده و كلسترولی ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ طعم اسیدی آن به‌علت اسید سیتریك است. اسید سیتریك یك‌نگهدارنده طبیعی است و به هضم غذا كمك می‌كند. مطالعات نشان می‌دهد اسید سیتریك موجود در لیمو به از بین رفتن سنگ كلیه كمك می‌كند. لیمو یك منبع عالی از اسید اسكوربیك است. اسكوربیك اسید یا ویتامینC یك آنتی‌اكسیدان قوی محلول در آب است علاوه بر آن ویتامین‌C موجود در لیمو بدن انسان را در برابر عوامل عفونی مقاوم می‌كند و از تولید رادیكال‌های آزاد در خون جلوگیری می‌كند.

لیمو نیز مانند پرتقال حاوی مقادیر متنوعی از فیتو كمیكال‌ها است. انواع گلیكوزیدهای فلاونوئیدی به طور معمول در خانواده مركبات یافت می‌شوند كه خاصیت ضدالتهابی قوی داشته و به حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن كمك می‌كنند. گلیكوزیدهای فلاونوئیدی مانند Naringenin موجود در لیمو و پرتقال از آسیب اكسیدان‌ها به DNA می‌كاهند.

این مركبات رنگی حاوی سطح كمی از ویتامین A و دیگر فلاونوئید آنتی‌اكسیدانی مانند X و بتاكاروتن، بتا كریپتوكسانتین، زتاگزانتین و لوتئین هستند. رنگ زرد و نارنجی لیمو و پرتقال به‌دلیل وجود این نوع فــلاونوئیدها اســت. این تركیبــــــات دارای خــــــواص آنتی‌اكسیدانی هســتند. مصرف میوه‌هـــــای طبیعی غنی از فلاونوئیدها بدن را از سرطان ریه و سرطان حفره دهان محافظت می‌كند. آب طبیعی لیمو منبع خوبی از ویتامین ب كمپلكس مانند اسید پانتوتنیك، پیریدوكسین و فولات است. این منابع خارجی برای ذخیره‌سازی انرژی در بدن ضروری هستند. علاوه بر آن، این میوه شامل مواد معدنی مانند آهن، مس، پتاسیم و كلیسم است. پتاسیم در سلول‌ها و مایعات بین سلولی بدن به كنترل ضربان قلب و فشار خون كمك می‌كند. متخصصان علم تغذیه نوشیدن آب لیمو را به زنان باردار پیشنهاد می‌كنند زیرا این آب میوه طبیعی سطح PH دهانه رحم را تنظیم می‌كند.

یك منبع غنی از اسید فولیك
برگ‌های ریحان منبع غنی از اسیدفولیك هستند كه نقش مهمی در فرایندهای متابولیكی مختلف دارند. ریحان حاوی مقدار زیادی از ویتامین‌های ضروری مانند ویتامین ‍C و K و مواد معدنی مهم مانند منیزیم، كلسیم، آهن و پتاسیم است. همچنین برگ ریحان حاوی مقادیری از بتاكاروتن است كه از پیری زودرس سلول‌ها و از بیماری‌های مرتبط با سن ازجمله سرطان و آرتریـــــت جلوگیری می‌كند.

ریحان دارای یك جزء به نام اوژنول است كه به عنوان یك عامل ضدالتهاب عمل می‌كند. تورم یا التهاب در بدن توسط آنزیم سیكلواكثیژناژ ایجاد می‌شود. اوژنول فعالیت این آنزیم را سركوب می‌كند و در نتیجه سطح التهاب و تورم را در بدن پایین می‌آورد. جویدن برگ‌های ریحان تازه موجب تسكین سرفه‌های آزاردهنده می‌شود. آب ریحان تازه كه از برگ‌های آن استخراج می‌شود تب را پایین می‌آورد. همچنین برگ ریحان در درمان بیماری‌هایی مانند آسم، برونشیت و عفونت سینوس موثر است.

منیزیم موجود در برگ سبز ریحان به شل‌شدن عضلات و عروق خونی و در نتیجه بهبود گردش خون كمك می‌كند. بنابراین اگر به طور منظم از برگ‌های این گیاه در رژیم غذایی و آب‌میوه‌های طبیعی استفاده شود شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی كاهش پیدا می‌كند. برگ ریحان عملكرد كلیه را بهبود می‌بخشد. مخلوط آب ریحان با عسل باعث از بین رفتن سنگ كلیه می‌شود.

خاصیت ضدالتهابی آن باعث كاهش التهاب پوست شده و در درمان مشكلات پوستی مانند جوش، پسوریازیس و نیش حشرات موثر است. خاصیت مرطوب‌كنندگی قوی داشته و باعث انعطاف‌پذیری پوست‌های خشك و خسته می‌شود. از پودر برگ‌های خشك ریحان در انواع خمیردندان استفاده می‌شود زیرا ریحان یك منبع طبیعی برای مبارزه با بوی بد دهان و بیماری‌های پریودنتال است. مصرف برگ ریحان اثر شگفت‌انگیزی در كاهش سردرد و افسردگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha