سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 73144
سلامت نیوز : در جامعه امروزی پوشیدن شلوارهای جین وتنگ در بین بسیاری از افراد رواج پیدا كرده و به‌طور خاص به یك وسواس تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ اگرچه پوشیدن لباس‌های تنگ و جین‌های فاق كوتاه انتخاب بیشتر افراد مدپسند است، اما باید گفت پوشیدن شلوار و لباس‌های تنگ و چسبان سلامتی را به خطر می‌اندازند. چرا پوشیدن شلوارهای تنگ و چسبان برای سلامتی خطرناك هستند؟

پوشیدن شلوار جین تنگ موجب ناباروری در مردان می‌شود. تحقیقات علمی دانشمندان نشان می‌دهد میزان نرخ ناباروری مردان سوئدی در سال 1970 نسبت به سایر كشورها بسیار بالاتر بوده است. پس از تحقیقات بسیار در این زمینه دانشمندان تئوری شلوارهای تنگ سوئدی را ارائه دادند. شواهد نشان می‌داد مردانی كه در یك دوره خاص و طبق مد شلوارهای جین تنگ پوشیده بودند، تعداد اسپرم كمتری داشتند.

سلامت مردان
پزشكان معتقدند شلوارهای جین تنگ به بیضه‌ها آسیب می‌رساند و شلوارهای تنگ و فاق كوتاه تحرك مفصل را محدود كرده و باعث كشش كپسول مفصلی می‌شود، به همین علت روی ستون فقرات اثراتی منفی برجا می‌گذارد.

دور كمر بیش از حد تنگ این شلوارها عضلات ناحیه شكم را كه پوشش محافظ اندام‌های حیاتی بدن هستند، منقبض می‌كند و مشكلاتی از قبیل كاهش جریان مایعات لنفاوی، عملكرد نامناسب سیستم ایمنی بدن و گردش خون ضعیف را منجر می‌شود.

پوشــیدن شـــلوارهای تنگ لوله‌تفنگی و فاق كوتاه بر سیستم اعصاب محیطی فشار وارد كرده و باعث احساس سوزش و گزگز در ناحیه پاها می‌شود.

یك پزشك كانادایی پس از بررسی طول استخوان ران سه زن جوان كه به مدت شش ماه به طور مداوم شلوار جین تنگ پوشیده بودند، گزارشی را در یك مجله پزشكی منتشر كرد.
این پزشك اعلام كرده بود استفاده مكرر از شلوارهای تنگ منجر به یك اختلال عصبی شبیه به تونل كارپال در استخوان ران می‌شود.

دكتر مالویندر پارمر از بیمارستان انتاریو كانادا در این‌باره می‌گوید: افــرادی كه شــلوارهای تنــگ می‌پوشیدند، به احتمال زیاد در معرض خطر پاراستنری قرار دارند. پاراستنری درد غیر‌طبیعی مانند احساس گزگز، مورمور شدن و سوزش را به دنبال دارد. شواهد نشان می‌دهد زنانی كه به‌طور مداوم شلوار جین تنگ می‌پوشند، از نوعی اختلالات عصبی خفیف رنج می‌برند، علاوه بر آن، این شلوارها حداقل پس از شش ماه تحرك مفصل ران و استخوان لگن را محدود می‌كنند.

خارش، سوزش پوست ناحیه ران، گزگز و مورمور شدن بافت‌ها از علائم بارز پاراستنری است. پاراستنری اندام‌ها به راحتی قابل تشخیص است و علائم آن در نهایت منجر به بی‌حسی بافت‌ها می‌شود.

گزگز و مورمور شدن به دنبال اختلال در سیستم اعصاب محیطی رخ می‌دهد و استرس، عفونت و متابولیك ضعیف بدن این اختلال را تشدید می‌كند.

پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان اگرچه آسیب جدی به اعصاب محیطی وارد نمی‌كند، اما این لباس‌ها كاملاً در ایجاد پاراستنری نقش دارند. به همین دلیل پزشكان توصیه می‌كنند برای درمان پاراستنری از پوشیدن هرگونه لباس تنگ و شلوارهای فاق‌كوتاه خودداری شود.

پس از 6 هفته با تغییر سبك پوشیدن لباس نشانه‌های بهبودی در بیماران آشكار می‌شود. جراحان و متخصصان قلب و عروق بیمارستان نیویورك اعلام كرده‌اند: پوشیدن لباس‌های تنگ و شلوارهای فاق‌كوتاه امتیاز نیست، هرچند این لباس‌ها مورد پسند بسیاری از زنان و مردان و نوجوانان است، اما برای سلامتی مضر هستند، اما دقیقاً چه چیزی پوشیدن مداوم این لباس‌ها را خطرناك می‌كند؟

بی‌حسی پاها
یك خطر شایع كه این لباس‌ها به دنبال دارد، بی‌حسی ران یا همان Meralgia پاراستنری است. در این بیماری عصب حسی كه از لگن خاصره منشعب می‌شودو به ران حس می‌بخشد، آسیب می‌بیند.

افرادی كه شلوارهای تنگ می‌پوشند، گاهی اوقات می‌گویند در پاهایشان نوعی بی‌حسی دارند و زمانی كه می‌ایستند، احساس می‌كنند پاهایشان حسی ندارد. دكتر موریسی می‌گوید این شرایط به خودی خود خطرناك نیست، اما اگر افراد به‌طور دائمی لباس‌های تنگ بپوشند و در طول چند روز پشت‌سر هم آن را تكرار كنند، باعث آسیب جدی به اعصاب حسی و محیطی بدن خود می‌شوند. متخصصان مغز و اعصاب در این خصوص سندرمی به نام سندرم شلوار تنگ را ارائه داده‌اند. افرادی كه از سندرم شلوار تنگ رنج می‌برند، با علائمی مانند درد شكم، سوزش سردل و ریفلاكس معده مواجه هستند.

این علائم بسیار شایع است. شلوار تنگ، روی شكم فشار وارد می‌کند و بنابراین دستگاه گوارش عمل هضم را به خوبی انجام نمی‌دهد. افرادی كه دارای ریفلاكس، سوزش معده یا سوزش سردل مزمن هستند، با پوشیدن لباس‌های تنگ و شلوارهای فاق‌كوتاه به تشدید علائم دامن می‌زنند. بنابراین لازم است به ویژه مردان زمانی كه تلاش می‌كنند كمر شلوارشان را تنگ‌تر كنند، نگران باشند.

پزشكان بیمارستان كانادا هشدار دادند پوشیدن شلوارهای جین تنگ باعث چرخش بیضه‌ها می‌شود، به‌طوری كه یكی از بیضه‌ها در كیسه بیضوی پیچ می‌خورد كه باعث قطع شدن گردش خون و نابودی این عضو می‌شود.

مشکلات ارولوژی
متخصصان همچنین در حال تحقیق بر اثرات منفی شلوارهای تنگ بر مثانه هستند. نتایج بررسی‌های آنان نشان می‌دهد از هر 10 نفر یك نفر به خاطر پوشیدن شلوارهای تنگ احساس ناراحتی دارند. نیمی از این مردان گفته‌اند در قسمت كشاله ران احساس درد می‌كنند. گروهی دیگر مشكل مثانه و عده كمتری دچار چرخش بیضه شده بودند. روشن است ضعف مثانه، عفونت‌های دستگاه ادراری و كاهش تعداد اسپرم از عوارض پوشیدن لباس‌های تنگ و فاق‌كوتاه است.

شلوارهای تنگ در میان زنان و دختران جوان نیز طرفدار دارند كه باعث بروز مشكلات گوارشی، عفونت‌های قارچی، عفونت دستگاه ادراری و در برخی موارد ایجاد لخته خون می‌شود. به غیر از عوارض گفته شده، این شلوارها باعث كاهش گردش خون در پاها و ناحیه ران می‌شود و باعث تجمع بافت‌های چربی بدشكل شده و سلولیت را تقویت می‌كند و در عملكرد عصب محیطی لترال فمور كه محرك ران است، اختلال ایجاد می‌كند. این وضعیت زمانی تشدید می‌شود كه گروهی بنا به عادت همیشگی تلفن همراهشان را در جیب جلوی این شلوارهای تنگ قرار می‌دهند.

مطالعات انجام شده توسط متخصصان پوست نشان می‌دهد نزدیك 20 درصد از منافذ پوست بدن در زیر كمر تنگ شلوارها به یك عفونت باكتریایی آلوده است. اگر احساس كردید بدون ابتلا به یك بیماری خاص سردرد و تاری دید دارید، بهتر است لباس‌های گشاد بپوشید. متخصصان می‌گویند مردانی كه پیراهن‌های خیلی تنگ و یقه‌های محکم می‌پوشند با طیف وسیعی از علائم سردرد روبه‌رو هستند.

لباس‌های تنگ باعث فشرده شدن پوست شده و شرایط مساعدی را برای رشد قارچ و عفونت باكتریایی فراهم می‌كند. شلوارهای تنگ به مثانه فشار وارد كرده و محیط را برای رشد باكتری و عفونت‌های دستگاه ادراری مساعد می‌كند. این افزایش فشار به دستگاه ادراری منجر به تكرر ادرار و درد شدید در مثانه می‌شود.درد شكم و یبوست یكی دیگر از مشكلاتی است كه با پوشیدن شلوارهای تنگ بروز پیدا می‌كند، زیرا این پوشش روند سرعت گوارش را كاهش می‌دهد.مطالعات نشان می‌دهد یك‌سوم مردان و زنان از سندرم شلوار تنگ رنج می‌برند و 40 درصد از مردان گاهی اوقات راحتی و سلامتی را قربانی مد می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha