سلامت نیوز : در حاشیه برگزاری دوازدهمین سمینار انجمن ملی پیوند اعضای ایران که همزمان با سی و هفتمین کنگره علمی سالانه جامعه جراحان در مرکز همایشهای رازی در حال برگزاری است، عنوان شد: کمبود داروهای بیماران پیوند به‌ ویژه داروهای ضدویروس، روند پیوند در کشور را با شکست مواجه خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمد حسین ماندگار با اعلام این مطلب گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در راستای رشد و گسترش پیوند اعضا در کشور تلاش و حمایت‌های خوبی مبذول کرده است اما متاسفانه با وجود تحریم‌ها و گران بودن قیمت دارو و کمبود یا نبود برخی لوازم و تجهیزات اکنون بیماران با مشکلات تأمین داروهای روزانه (مادام‌العمر ماهانه 300 هزار تومان) خود روبه‌رو بوده و از این رو موفقیت پیوند نیز در معرض شکست است.

رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان شریعتی افزود: پیوند کبد در کشور از حمایت‌های پیشگیری نسبت به سایر ارگان‌ها برخوردار است.

وی گفت: از سال 72 تاکنون بیش از 176 مورد پیوند قلب با موفقیت انجام شده است و اکنون مسیر پیوند به سوی پیوند چند ارگان همزمان رسیده است. پیوند قلب و ریه، قلب و کلیه، کبد پانکراس و روده به طور همزمان و... با روند مناسب انجام می‌گیرد.

در ادامه دکتر مهرداد صالحی جراح قلب و عروق و رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان امام خمینی(ره) با اشاره به موفقیت بالای 9 درصدی پیوند قلب در ایران و زنده ماندن نیمی از بیماران پس از گذشت پنج سال از پیوند گفت: آمار جهانی موفقیت و ماندگاری بیماران در بزرگترین مراکز جهان پس از پنج سال 70 درصد است.

دکتر صالحی گفت: به دلیل تصدی‌گری وزارت بهداشت در امر پیوند و نبود استقلال کافی در مراکز درمانی، پیوند اعضا در برخی امور از جمله نگهداری افراد مرگ مغزی در بخش مراقبت ویژه، با مشکل روبه‌رو است به گونه‌ای که متأسفانه تنها 80 درصد ارگان‌های قابل پیوند، استفاده می‌شود.

این جراح پیوند قلب افزود: وزارت بهداشت باید مسئولیت را به تیم اعضای پیوندی بیمارستان‌ها بسپارد و تنها به امور نظارتی، ثبت آمار، روند پیوند و پیگیری ارتقای کیفی و کمی توجه کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل نیاز به پیوند قلب، نارسایی‌های قلبی و سکته‌ها به خصوص در سنین جوانی است و متاسفانه از شیوع بالایی برخوردار است، گفت: حدود نیمی از بیماران قلبی و سکته‌ها در سنین زیر 50 سال هستند.

دکتر صالحی، استرس، نحوه و نوع تغذیه ناسالم، بی‌حرکتی، اعتیاد و مصرف دخانیات همچینن فقر را مهم‌ترین علل بروز مشکلات قلبی دانست و افزود: با وجود همه تلاش‌های جراحان وسرعت بخشیدن به روند پیوند قلب در کشور، متأسفانه رشد فزاینده بیماری‌های قلبی و نارسایی‌ها ی این عضو از جمله سکته‌ها موجب شده است تا افراد فراوانی در لیست انتظار پیوند قرار داشته باشند.

وی از پیوند موفق قلب یک جوان 20 ساله به مرد 60 ساله دربیمارستان امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: وضعیت این بیمار اکنون خوب است.

گفتنی است، این کنگره تا 18 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha