سلامت نیوز : عباس حاجی آ‌خوندی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: مهمترین خبر خوب ما برای مردم این است که تدابیر لازم برای جلوگیری از کمبود دارویی اندیشیده شده است و امسال تأمین دارو بهتر از سال گذشته انجام می‌شود و دسترسی مردم به دارو بیشتر سال گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی برنامه های اصلی سازمان غذا و دارو تلاش برای افزایش تولید مواد اولیه و مواد پیش اولیه ساخت دارو در کشور است و برای این کار مجمع شیمیدانها و داروسازان را تشکیل داده‌ایم و فراخوان داده‌ایم تا افراد توانمند برای تولید این اقلام در کشور وارد عرصه فعالیت شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: علاوه بر آن مراکز توسعه و تحقیق(R&D) شرکتهای دارویی با حمایت وزارت بهداشت فعال می‌شوند تا با بکارگیری شیمیدانها و داروسازان توانمند میزان تولید مواد اولیه دارویی را در کشور به شکل محسوسی بالا ببرند.

وی اضافه کرد: در مورد تأمین دارو نیز با اختصاص ۲۲۰۰ میلیارد تومان ما به التفاوت ارز مرجع با ارز مبادلاتی برای دارو، مشکلی نخواهیم داشت و هیچ آسیبی به بیماران نیازمند دارو وارد نمی‌شود.

حاجی آ‌خوندی گفت: مسئله کمبود دارویی و قاچاق دارو، یک مسئله جهانی است و حتی پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نیز به طور طبیعی با کمبود مقطعی برخی داروها مواجه می‌شوند و خود کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس هستند که دستورالعمل‌های مدیریت تأمین دارو و جلوگیری از کمبود دارو را تدوین کرده‌اند و قاعدتاً این دستورالعمل‌ها را فقط برای کشورهای مانند ما تدوین نکرده‌اند.

وی ادامه داد: کمبود مقعطی دارو همیشه وجود داشته است، با این حال مسئولان دارویی وزارت بهداشت در سال گذشته توانستند با مدیریت مناسب و نیت خیری که داشتند،کمبود دارویی را روی دو رقمی نگه دارند که قابل تقدیر است اما امسال قطعاً وضعیت بهتر از سال گذشته خواهد بود و قدمهای بزرگی به خصوص در حوزه صنعت دارو برخواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha