سلامت نیوز : کارگاه آموزشی PET-CT که برای نخستین بار در کشور روز 23 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود، تصویربرداری از تومورهای سرطانی را به کمک مواد هسته‌ای با هدف تشخیص زودرس تومورهای سرطانی به پزشکان آموزش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ عبدالرسول صداقت دبیر بیست و نهمین کنگره رادیولوژی ایران که 24 تا 27 اردیبهشت ماه امسال در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود با اعلام این خبر گفت: انجمن رادیولوژی ایران امسال یک روز پیش از شروع کنگره رادیولوژی ایران، نسبت به برپایی کارگاه آموزشی PET-CT اقدام کرده است.

وی ادامه داد: PET-CT شیوه‌ای از تصویربرداری با استفاده از مواد هسته‌ای FDG است که امکان شناخت و کشف زودرس تومورهای اولیه و ثانویه (متاستاتیک) را در بدن فراهم می‌آورد.

صداقت با اشاره به اینکه کشف سلول های سرطانی به کمک PET-CT بسیار زودتر از دیگر روش‌های تشخیص همچون سی‌تی اسکن و MRI است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی از بیماران سرطانی برای درمان بیماری خود با پرداخت مبالغ سنگین (بین 12 تا 15 میلیون تومان) به خارج کشور به ویژه ترکیه یا کشورهای حاشیه خلیج‌فارس اعزام می‌شوند که امید می‌رود با راه‌اندازی دستگاه PET-CT که هم‌ اینک مقدمات آن در یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران در حال انجام است، بتوان به بیماران نیازمند خدمت‌رسانی کرد.

وی گفت: متخصصان رادیولوژی، پزشکی هسته‌ای، خون شناسی (آنکولوژی) و رادیوتراپی از جمله مخاطبان این کارگاه آموزشی را تشکیل می‌دهند.

دبیر بیست و نهمین کنگره رادیولوژی ایران ادامه داد: در صورت راه‌اندازی دستگاه PET -CT انکولوژیست‌ها و رادیوتراپیست‌ها، بیمار را برای تشخیص به متخصصان رادیولوژی و پزشکی هسته‌ای ارجاع می دهند.

وی تصریح کرد: متخصصان رادیولوژیست و پزشکی هسته‌ای می‌توانند، محل ضایعات بسیار کوچک و اولیه تومورال را به کمک دستگاه PET -CT که در کنار یک دستگاه سی‌تی اسکن قرار دارد، شناسایی کرده و پزشک درمانگر بر این اساس می‌تواند در مورد چگونگی درمان (رادیوتراپی یا شیمی درمانی) تصمیم‌گیری کند.

به گفته صداقت، از آنجا که تشخیص توده‌های بسیار کوچک در بدن منجر به درمان مناسب این توده‌ها می‌شود، وجود سیستم PET -CT می‌تواند در تشخیص بیماری سرطان و افزایش طول عمر بیماران سرطانی موثر باشد.

یادآور می‌شود: کارگاه آموزشی PET-CT با مدیریت دکتر بیژن بیژن از آمریکا برگزار می‌شود.

بیست و نهمین کنگره رادیولوژی ایران با حضور متخصصان این رشته در داخل کشور و نیز چهره های برجسته بین المللی از سراسر جهان 24 تا 27 اردیبهشت ماه امسال در محل هتل المپیک تهران برپا می‌شود. این کنگره که با هدف آشنایی رادیولوژیست‌ها با تازه‌های این رشته و تبادل اطلاعات و تجربیات متخصصان داخل و خارج کشور برگزار می‌شود، دستاوردهای نوین رشته رادیولوژی را به غیر از رادیولوژیست‌ها و به متخصصان سایر رشته‌های مرتبط از قبیل مغز و اعصاب، زنان، آنکولوژیست‌ها، کودکان و... معرفی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha