سلامت نیوز : معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه تحقیقاتی پیرامون «آلوده شدن پرستاران به سوزن آلوده» انجام و اطلاعات آن به صورت محرمانه از بیمارستان‌های سراسر کشور جمع آوری شده و وزارت بهداشت آن را ارائه نمی‌کند، تصریح کرد: البته می‌توان گفت برحسب شواهد و اطلاعات موجود آمار ابتلای پرستاران به بیماری‌های ایدز، هپاتیت و مانند آن در کل کشور بالاست.

یعقوب قدسیان سرشت در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان اینکه خطر ابتلا به بیماری‌های واگیردار، پرستاران را در حین خدمت تهدید می‌کند، عنوان کرد: لازم است تمهیدات لازم به منظور فراهم کردن امکانات پیشگیرانه در مراکز درمانی در نظر گرفته شود.

وی افزود: متاسفانه این امکانات در بیمارستان‌های ما وجود ندارد و همکاران پرستار ناچارند اقدامات درمانی را در شرایط غیراستاندارد برای بیماران انجام دهند.

رییس هیات مدیره پرستاری استان تهران تاکید کرد: این درحالیست که بر اساس رفرنس‌های بین‌المللی، حتی اگر امکانات پیشگیری به طور کامل فراهم شود، باز هم میزانی از آلودگی در محیط به جا می‌ماند.

وی با بیان اینکه به عنوان مثال داروهای شیمی درمانی برای خود پرستار هم سرطان زا هستند، عنوان کرد: دستگاه‌هایی به بازار آمده‌اند که دست پرستار به داخل آن رفته و دارو برای بیمار تزریق می‌شود. در واقع از این طریق آلودگی محیطی ایجاد نمی شود.

قدسیان سرشت ادامه دارد: یا سرنگ‌هایی ساخته شده‌اند که نیازی نیست آنها را پس از تزریق در سطل زباله نایلونی بیاندازند، بلکه خود این سرهنگ اهرمی دارد که سوزن را به داخل محفظه اش هدایت می‌کند، بنابراین امکان انتقال آلودگی با استفاده از این سرنگ‌ها از بین می‌رود.

وی ضمن ابراز گلایه از این موضوع که برای پرستاران ما حتی پس از ابتلا هم اقدام درمانی اورژانسی انجام نمی‌شود، اظهار کرد: باید آنتی دوز یا داروی ضد عامل آلودگی برای کارکنان بیمارستانی موجود باشد که بلافاصله تزریق و از انتقال بیماری جلوگیری شود.

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: گذشته از این، پرستاران برای درمان بیمه تکمیلی ندارند، این در صورتی است که بیمه‌های موجود جوابگوی مشکلات مردم نیستند و به اذعان وزیر بهداشت دو سوم هزینه‌های درمان را مردم می پردازند.

قدسیان سرشت با اشاره به اینکه پرستار حتی اگر بخواهد از امکانات بیمارستانی محل خدمت خود برای مداوا استفاده کند باید همانند همه بیماران هزینه پرداخت کند، گفت: در صورتی که بیماری‌هایی نظیر سل، ایدز و هپاتیت در محل خدمت به پرستار منتقل شده است و باید هزینه‌های درمان آن را سیستم بپردازد نه خود فرد.

به گفته وی از دولت انتظار داشتیم قانونی را در رابطه با "آلودگی شغلی پرستاران" تصویب کند که بر اساس آن علاوه بر فراهم شدن امکانات استاندارد پیشگیرانه در سطوح اول و دوم، هزینه‌های انجام امور درمانی رایگان باشد و در واقع خود دولت آن را تقبل کند.

آمار ابتلای پرستاران به بیماری‌ها از طریق سوزن‌های آلوده محرمانه است

معاون پشتیبانی سازمان نظام پرستاری در پاسخ به پرسشی پیرامون میزان ابتلای پرستاران به بیماری‌ها گفت: آمار دقیقی از شمار مبتلایان در کشور در دست نیست. البته تحقیقاتی پیرامون «آلوده شدن پرستاران به سوزن آلوده» انجام شد که اطلاعات آن به صورت محرمانه از بیمارستان های سراسر کشر جمع آوری شد و وزارت بهداشت آن را ارائه نمی‌کند.

وی افزود:‌البته می توان گفت برحسب اطلاعات موجود آمار ابتلا در کل کشور بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha