سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 73176

سلامت نیوز : یک فوق تخصص عفونی اطفال گفت: کودکان مبتلا به آبله مرغان بدون عارضه تا وقتی که تمام بثورات دلمه نبسته (چند روز در موارد خفیف و چند هفته در موارد شدید) از رفتن به مدرسه یا مهدکودک خودداری کنند.

دکتر عبداله کریمی در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه بیماری آبله مرغان در فصل بهار شایع‌تر است، گفت: ویروس "واریسلازوستر" موجب بیماری آبله مرغان می شود، این بیماری در بین کودکان بسیار مسری است و اغلب آنها تا سن 15 سالگی به این بیماری مبتلا می‌شوند ولی کمتر از 5 درصد بزرگسالان به این بیماری حساس هستند.

وی با بیان اینکه میزان انتقال بیماری به افراد حساس در طی تماس های خانگی 65 تا 85 درصد است، گفت: انسان به دنبال ورود ویروس از مخاط دستگاه تنفسی فوقانی یا ملتحمه آلوده می‌شود و انتقال فرد به فرد، پس از تماس مستقیم با فرد مبتلا از راه هوا صورت می گیرد.

این فوق تخصص عفونی اطفال یادآور شد: دوران سرایت بیماری از 24 تا 48 ساعت قبل از بروز بثورات جلدی تا زمانی است که سطح وزیکول‌ها (دانه‌های آبدار) دلمه دار شده یعنی حدود 3 تا 7 روز پس از شروع بثورات جلدی.

وی درباره پیشگیری از این بیماری گفت: به دلیل اینکه بیماری 1 تا 2 روز قبل از بروز بثورات مسری است، به سختی می‌توان مانع انتقال بیماری شد ولی جهت پبشگیری از انتقال این بیماری باید قبل و پس از ورود به اتاق بیمار باید دست‌ها را شسته، از ماسک، لباس مخصوص و دستکش استفاده کند.

دکتر کریمی خاطرنشان کرد: بیماران باید حداقل 5 روز پس از شروع بثورات و یا تا زمانی که همه ضایعات دلمه نبسته‌اند جدا شود، ولی افراد مستعدی که با بیمار مواجهه شده‌اند باید از روز هشتم تا روز 21 بعد از بروز بثورات علاوه بر احتیاط های استاندارد، موارد احتیاطی مربوط به سرایت از راه تماس یا هوا را نیز رعایت کنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه مصرف برخی داروها در کودکان مبتلا به آبله مرغان ممنوعیت دارد، گفت: در کودکان مبتلا باید از مصرف سالیسیلات‌ها مثل آسپرین جدا پرهیز شود.

کریمی گفت: کودکان مبتلا به آبله مرغان بدون عارضه تا وقتی که تمام بثورات دلمه نبسته (چند روز در موارد خفیف و چند هفته در موارد شدید) نباید به مدرسه یا مهدکودک بروند و نوزادی که از مادر مبتلا به آبله مرغان متولد می‌شود، در صورت بستری بودن در بیمارستان باید مدت 3 هفته از بقیه نوزادان جدا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha