چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۳
کد خبر: 73198

اگر دارو كالای اساسی نیست پس از نگاه تصمیم گیران و دولتمردان، كالای اساسی چیست؟

پشت پرده گرانی های دارو فاش شد
سلامت نیوز :بالاخره مشخص شد ارز مرجع دارویی صرف خرید چه چیزی شده است؟ سوالی كه همواره از سوی افكارعمومی پرسیده می‌شود و نه وزیر بهداشت از محل هزینه آن خبر داشت و نه نمایندگان مجلس. اما بالاخره «محمود بهمنی» رئیس كل بانك مركزی تكلیف همه را مشخص كرد:«ارز مرجع برای واردات دارو اختصاص نیافته است.» این درحالی است كه پیش از این محمود احمدی‌نژاد در یك گفت و گوی تلویزیونی از پرداخت كامل ارز مرجع خرید دارو خبر داده بود اما یكی از اعضای كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بهارستان می‌گوید:« در جلسه غیر علنی بهارستان، بهمنی از عدم اختصاص ارز مرجع برای واردات دارو خبر داده است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته این نماینده كه نمی‌خواهد نامی از او برده شود:« رئیس کل بانک مرکزی در جواب به اعتراض نمایندگان در این خصوص گفته لا یکلف الله نفس الا وسعها.» حال این سوال مطرح می‌شود كه چه كسی پاسخگوی بی‌اعتمادی جامعه به دولت و مسئولان بانك مركزی است؟ همچنین این سوال از سوی اذهان عمومی مطرح می‌شود كه مجلس چه برنامه‌ای برای بی توجهی بانك مركزی به سلامت بیماران دارد؟ آیا كسی می‌داند درزمانی كه بسیاری از مسئولان دولتی مدعی پرداخت ارز دارویی بودند، چه تعداد از بیماران به دلیل كمبود و گرانی دارو جان خود را از دست دادند؟

هیچ یك از این سوالات تاكنون پاسخی در بر نداشته است. به‌جای آن «محمد‌حسن طریقت منفرد وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشكی می گوید :« اولین شاکی از افزایش قیمت دارو، خودم هستم .» حال مردم می‌خواهند بدانند،با توجه به اینكه عدم اختصاص ارز مرجع یكی از مهم‌ترین دلایل گرانی دارو است حال باید دید كه وزیر بهداشت از مسئولان بانك مركزی شكایت خواهد كرد یا خیر؟ او راهكار خطرناكی هم برای حل معضل كمبود دارو به پزشكان می‌دهد كه به واكنش تند نظام پزشكی منجر شده است. طریقت از پزشكان خواسته است كه داروهای كمیاب را در نسخه‌های بیماران ننویسند. این درحالی است كه داریوش طاهرخانی، عضو شورای عالی نظام پزشکی می‌گوید:«داروهای كمیاب معمولا جایگزین ندارند.»

از ابتدا ارزی وجود نداشت

تا پیش از اینكه بهمنی زمزمه‌وار و در گوشی، گره ارز دارویی را باز كند، هیچ كس نمی‌دانست ارزی كه دولت مدعی پرداخت آن به طور كامل برای خرید دارو و تجهیزات پزشكی بود، صرف چه چیزی شده است. ارزهایی كه در ابتدای ماجرا، بهارستانی‌ها از‌جمله محمدحسن شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی احتمال می‌دادند، خرج خرید خودروهای لوكس شده باشد. آن هم در زمانی كه بسیاری از بیماران سرطانی به دلیل گرانی دارو و كمبود آن دست از جان شسته بودند و آنطور كه یكی از پرستاران بیمارستان امام به تهران‌امروز می‌گوید پزشكان بیمارستان‌های مختلف را به این نتیجه رسانده بود كه تلاشی برای نجات جان بیماران نكنند. به گفته این پرستار، برخی از پزشكان با توجه به وضعیت داروها به این نتیجه رسیده‌اند كه بیماران سرطانی را رها كنند چون آنها خیلی زود با این وضعیت دارو، جان خود را از دست می‌دهند!

در این زمان هرچه مرضیه وحید دستجردی وزیر اخراجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی تلاش می‌كرد تا بتواند ارز دارویی را از بانك مركزی بگیرد ، به جایی نرسید. منابع نزدیك به وزارت بهداشت می‌گویند كه وزیر بهداشت برای دریافت ارز دارویی، اشك‌های فراوانی را خرج كرد و ساعت‌ها در بانك مركزی منتظر ماند تا كسی پاسخ او را بدهد اما هر دفعه دست خالی به شهرك غرب برمی‌گشت. همان زمان بود كه خبر رسید كه ارز دارویی برای خرید غذای سگ، زین اسب و دسته‌بیل هزینه شده است. خبر را احمد شیبانی رئیس معزول سازمان غذا و دارو به رسانه‌ها داد و مرضیه دستجردی هم آن را تاكید كرد. این درحالی است كه همواره «صمد کریمی» ‌سخنگوی مرکز مبادلات ارزی مدعی پرداخت ارز دارویی می شده است. در نهایت هم وزیر بهداشت بركنار شد اما محل هزینه كرد، ارز مرجع خرید دارو وتجهیزات را پیدا نكرد.

كمبود دارو، پیوند در ایران را شكست می‌دهد

حالا وضعیت سلامت كشور هر روز در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرد. به طوری كه ایران كه در زمینه پیوند، به‌ویژه كلیه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، امروز از پس مریض‌‌های پیوندی خود برنمی‌آید. دکتر محمد حسین ماندگار رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان شریعتی خبر بدی می‌دهد. به گفته او کمبود داروهای بیماران پیوند به‌ ویژه داروهای ضدویروس، روند پیوند در کشور را با شکست مواجه خواهد کرد.

كمبود دارویی، پنهان از مردم

در این میان وزیر بهداشت، مسیری را برای حل معضل كمبود دارو پیش پای پزشكان می‌گذارد كه به اعتراض تند نظام پزشكی منجر شده است. او از پزشكان می خواهد كه مدیریت تجویز دارو را به عهده بگیرند:« به عنوان مثال دلیل ندارد یک پزشک همان دارویی که در یک شهرستان وجود ندارد یا کمیاب است را برای بیمار تجویز کند. » مساله برای وزیر بهداشت خیلی هم جدی است تا آنجا كه از معاونان درمان و غذا و داروی دانشگاه ها خواست با توجه به شرایط موجود کشور در این خصوص برنامه اجرایی ارائه کنند. تا این سوال از سوی افكارعمومی مطرح شود كه آیا همه داروهای كمیاب، جایگزین د ارند و داروهای جایگزین به سلامت بیمار منجر می‌شوند؟ پاسخ این سوال را عضو شورای عالی نظامی پزشكی می دهد و می گوید:« عمده داروهایی که از آنها به عنوان داروهای کمیاب یاد می‌شود، داروهایی هستند که جایگزین ندارند و مطابق اخلاق پزشکی، پزشک مجاز به این کار نیست که صرف آنکه متولیان نظام سلامت در تامین داروهای مورد نیاز مردم توفیقی نداشته‌اند، این حقیقت را از بیمار پنهان کرده و داروی مورد نیاز او را تجویز نکند. »

 حال با سیاست جدید وزیر بهداشت این سوال پیش می‌آید كه آیا پاك كردن صورت مساله به مرگ‌ هزاران بیمار در كشور منجر نخواهد شد؟ حرف‌‌های وزیر به واكنش تند دکتر داریوش طاهرخانی، عضو شورای عالی نظام پزشکی می گوید:« هیچ یک از متولیان امر سلامت، صلاحیت آن را ندارند که در امور درمان بیماران مداخله‌ای مبنی بر حذف داروهای مورد نیاز از نسخ‌شان را داشته باشند. پزشک نیز مانند قضات استقلال دارد. یعنی همان طور که بالاترین مقام قضایی کشور نمی‌تواند رای یک پرونده را به مسیر خاصی هدایت کند، در حوزه سلامت کشور نیز پزشکان مطابق سوگندی که یاد کرده‌اند، باید تمام آنچه را که مورد نیاز بیماران است، برای آنها تجویز کنند.» به اعتقاد او اینکه عنوان می‌شود در برخی شهرستان‌ها برخی داروها وجود ندارد یا کمیاب است حاکی از آن است که سازمان غذا و دارو نتوانسته توزیع مناسبی برای دارو در کل کشور داشته باشد. اینکه برخی داروها در شهرهای بزرگ و پایتخت در دسترس مردم باشد اما در اقصی نقاط کشور افرادی باشند که امکان تهیه این داروها را نداشته باشند، بیانگر ناکارآمدی سازمان غذا و داروست.

وزیر دلایل قانع‌كننده برای گرانی دارو می‌خواهد

اما حرف‌‌های تنش‌زای وزیر بهداشت به همین مساله ختم نمی شود. او می‌گوید:«کمیسیون تعیین قمیت ها برای افزایش قیمت داروها دلیل قانع کننده داشته باشد.» حال این مسئله از سوی بیماران مطرح می‌شود كه با توجه به اینكه ارز مرجع به دارو داده نمی‌شود و مبادله ‌ای شدن ارز دارو به گفته طاهرخانی فرصت سودآوری برای مافیای داروی كشور را به وجود آورده است، آیا بازهم درست است كه دنبال دلیل قانع‌كننده‌ای برای گران شدن قیمت دارو‌ها باشیم؟ اما طریقت در نهایت می‌گوید:« ما اصل را بر برائت می‌گذاریم و امیدواریم که برخی افزایش قیمت ها متناسب با روند موجود باشد و مواردی نظیر افزایش قیمت ارز باعث آن شده باشد وگرنه اگر چنین نباشد من خود اولین شاکی این افزایش ها هستم. »

این در حالی است كه محمود بهمنی رئیس كل بانك مركزی پرداخت ارز مرجع به دارو را تكذیب می‌كند تا در نهایت قادر مرزی عضو مجمع نمایندگان مردم کردستان آب پاكی را روی دست همگان بریزد و بگوید:«‌بسیاری از داروهای اساسی مورد نیاز بیماران از دریافت ارز مرجع حذف شده اند.» به گفته او سیاست‌گذاران،کالاهای اساسی ما را، کالای اساسی نمی دانند تا در نهایت این سوال پیش بیاید كه اگر دارو كالای اساسی نیست پس از نگاه تصمیم گیران و دولتمردان، كالای اساسی چیست؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha