چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۴
سلامت نیوز :  فكر كردن در قالب پیش‌داوری‌ها ویژگی‌ای است كه ما معمولا به دیگران نسبت می‌دهیم. اما در واقع پیش‌داوری به نوعی در طرز تفكر و رفتار همه ما وجود دارد اما خوشبختانه ما در مقابل آن كاملا بی‌اراده نیستیم. مثلا در آلمان ۵۲‌درصد مردم اعتقاد دارند كه وجود مهاجران برای این كشور عاملی تهدیدآمیز است. حتی در ذهن كسی كه نسبت به مهاجران این پیش‌داوری‌ها را ندارد، تصاویر قالبی و ثابتی نسبت به گروه‌های دیگر در جامعه وجود دارد، مانند اینكه آسیایی‌ها فقط برنج می‌خورند! داشتن نظرات از پیش شكل گرفته از خصلت‌های انسانی است و در ذهن ما جای محكمی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ «مارتین كورته» پژوهشگر در زمینه مغز و اعصاب می‌گوید كه كلیشه ‌و پیش‌داوری ترفند مغز است برای اینكه هنگام پردازش اطلاعات، انرژی ذخیره كند. اما پیش‌داوری‌ها بیشتر اوقات هیچ ارتباطی با واقعیت ندارند. پیش‌داوری بیشتر تصوری است كه در بسیاری مواقع كاملا اشتباه است و می‌تواند آسیب‌های اجتماعی متعددی به همراه داشته باشد. كلیشه‌ها همزیستی اجتماعی را دشوار می‌كنند، اما رها شدن از دست آنها كار آسانی نیست. افرادی كه به چگونگی تاثیر كلیشه‌ها بر درك ما از دنیای اطراف آگاه هستند، می‌توانند بهتر با این پدیده ‌كنار بیایند و احتمالا تصمیمات بهتری بگیرند كه تنها بر پایه نظرات از پیش شكل گرفته در ذهن نباشد.

فكر كردن در قالب كلیشه‌ها نه تنها برداشت ما از واقعیت را مخدوش می‌كند، بلكه حتی می‌تواند پیش‌داوری‌ها را به واقعیت تبدیل كند. در دهه‌ 60 میلادی «رابرت روزنتال» روان‌شناس دانشگاه «هاروارد» در جریان آزمایشی در یك دبستان به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافت. او و همكارانش پس از برگزاری تست هوش برای دانش‌آموزان، برخی از آنها را انتخاب كرده و به معلم‌ها اعلام كردند كه آنها بسیار بااستعداد هستند و پیشرفت درسی خوبی خواهند كرد. این در حالی بود كه پژوهشگران این دانش‌آموزان را خودسرانه و نه بر اساس نتیجه تست هوش آنان انتخاب كرده بودند. هشت ماه بعد پژوهشگران دوباره برای مقایسه وضعیت این دسته از دانش‌آموزان با دیگران بازگشتند.

آنها پس از گرفتن تست هوش متوجه شدند كه دانش‌آموزان انتخاب شده واقعا نسبت به دیگران به نتایج بهتری دست یافته‌اند. انتظاری كه از این دانش‌آموزان به معلمان القا شده بود و نحوه برخورد معلمان با این دسته از دانش‌آموزان باعث شده بود تا آنچه تنها در ذهن‌شان وجود داشته به واقعیت تبدیل شود. نكته عجیب‌تر این است كه پیش‌داوری‌های موجود در جامعه حتی می‌تواند تصویر افراد از خود را تحت تاثیر قرار دهد. در جریان یك تست هوش در دانشگاه «استندفورد» شهروندان آفریقایی-آمریكایی هنگامی كه بایستی نام، سن و رنگ پوست خود را نیز ذكر می‌كردند، نتایج بدتری نسبت به دیگران در تست كسب می‌كردند. بنابراین كلیشه‌هایی كه فرهنگ ‌یك جامعه به افراد انتقال می‌دهد، می‌تواند به‌طور منفی و مثبت تاثیر مستقیمی روی توانایی‌های ما بگذارد.

در چین افراد مسن به خردمندی و فعال بودن شهرت دارند و در جامعه از جایگاه مهمی برخوردار هستند. «بكا لوی» پژوهشگری از دانشگاه «ییل» در بررسی‌های مختلف نشان داده است كه بر خلاف آمریكا، در چین تفاوت چندانی بین توانایی‌های ذهنی جوانان و پیران وجود ندارد. اما با این وجود ما در برابر پیش‌داوری‌ها كاملا بی‌اراده نیستیم. بخشی از مغز در لوب پیشانی كه مسئول پردازش و كنترل احساسات به‌طور آگاهانه است، به ما كمك می‌كند تا شرایط را تجزیه و تحلیل كنیم. مارتین كورته می‌گوید: «با كمك این بخش ما می‌توانیم با كمی تامل واكنشی متناسب با شرایط از خود نشان دهیم.» نكته مهم این است كه ما قبول كنیم كه پیش‌داوری‌هایی در ذهن‌مان وجود دارد. با شناخت آنها راحت‌تر می‌توان با آنها مقابله كرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha