چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۵
کد خبر: 73200
سلامت نیوز : بعضی از افرادی كه دچار نارسایی كبد هستند و راه درمان آنها پیوند كبد شناخته می‌شود، ممكن است نیازی به این پیوند نداشته باشند چون كبد بعضی از این بیماران به‌تدریج كاركردهای خود را به علت رشد مجدد سلول‌ها به دست می‌آورد. پزشكان بیمارستان «كینگز كالج» لندن كه یكی از مراكز پیشرو در پیوند كبد است، با بررسی بیمارانی كه تحت درمان موسوم به «پیوند كبد كمكی» قرار گرفته بودند به نتایج جالبی دست یافته‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در پیوند كبد كمكی برخلاف پیوندهای رایج، كبد پیوندی به صورت موقت در كنار كبد آسیب‌دیده قرار می‌گیرد و شروع به فعالیت می‌كند تا اینكه دوره بحرانی سپری شود و كبد اصلی به‌تدریج خود را ترمیم كند. پیوند كبد كمكی معمولا در موارد حاد انجام می‌شود كه كبد كارایی خود را از دست می‌دهد. كبد از نظر رشد و ترمیم یكی از بیشترین قابلیت‌ها را در میان اندام‌ها دارد. محققان با بررسی بیمارانی كه كبد كمكی دریافت كرده بودند متوجه شدند كه كبد هفت بیمار از 11 بیمار، خود را ترمیم كرده است. این محققان بر این باورند كه می‌توان پیش‌بینی كرد كه كبد كدام افراد قابلیت ترمیم دارد.

وقتی پیوند كبد انجام می‌شود فرد باید تمام عمر داروهای سركوب‌كننده دستگاه ایمنی مصرف كند تا بدن، كبد پیوندی را دفع نكند. مصرف این داروها علاوه بر دیگر عوارض، احتمال عفونت را زیاد می‌كند چرا كه دستگاه ایمنی با تمام ظرفیت خود كار نمی‌كند. محققان با بررسی دقیق مواد شیمیایی داخل سلول‌های كبدی متوجه شدند كه بین آنها كه كبدشان بهبود پیدا می‌كند و آنها كه بهبود پیدا نمی‌كند تفاوت بارزی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha