چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۰
کد خبر: 73202
سلامت نیوز :  سازمان بهزیستی از آن دست سازمان‌های پرمسئولیتی است که باید در زمینه حمایت از معمولان نیز فعالیت کند؛ بر اساس آماری که مسئولان این سازمان ارایه می‌کنند، آنان در این زمینه موفق عمل کرده‌اند و این‌ درحالی است که بارها از سوی رسانه‌ها به کم‌کاری متهم شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی دیروز نیز در یک نشست خبری حضور یافت تا گزارشی از فعالیت‌های اخیر حوزه مسئولیت خود ارایه کند؛ او از افزایش مراکز نگه‌داری سالمندان خبرداد، همچنین اعلام کرد که بر اساس توافقی که به تازگی به امضا رسیده است، از این پس اتباع خارجی معلولی که در کشور اقامت دارند نیز از حمایت سازمان بهزیستی برخوردار خواهند شد.

«یحیی سخنگویی» در این نشست خبری یادآور شد: خدمات توان‌بخشی به سه بخش مراکز روزانه شبانه‌روزی و توانمندسازی تقسیم می‌شود که هر یک از این خدمات به تجهیزات خاصی نیاز دارند؛ بنابراین سال گذشته 9 میلیارد تومان صرف خرید تجهیزات توان‌بخشی شد که به 10 هزار نفر اختصاص یافت.

نگه‌داری روزانه از سالمندان
بسیار اتفاق افتاده است که فرزندانی که والدین مسن دارند، به دلیل کارهای روزانه امکان نگه‌داری از آنان را ندارند و همین امر باعث می‌شود آنان را به صورت شبانه‌روزی به خانه سالمندان بسپارند که برای کاهش این اتفاق بهزیستی اقدام به ایجاد مراکز نگه‌داری روزانه از سالمندان کرده است. معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی افزود: نگاه‌ به سالمند در حال تغییر است و بر این اساس سازمان بهزیستی مراکز روزانه نگه داری سالمند را در کشور راه‌اندازی کرده است که این مکان‌ها به کسانی که می‌خواهند والدین سالمندشان را در کنار خود نگه‌دارند؛ اما اشتغال‌شان مانع می‌شود، کمک زیادی می‌کنند. در این محل‌ها به سالمندان آموزش‌های مختلف نیز داده می‌شود؛ به طوری که حضور پزشک به صورت روزانه و تجویز ورزش‌های گوناگون از جمله فعالیت‌های این مراکز است. به گفته وی در این مراکز سالمندان تئاتر، سرود و سایر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی را در کنار یکدیگر تجربه می‌کنند.

پرداخت هزینه فیزیوتراپی و کار درمانی معلولان
معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور درباره پرداخت هزینه فیزیوتراپی و کار درمانی معلولان نیز خاطرنشان کرد: رویکرد سازمان بهزیستی توانمندسازی معلولان درکنار خانواده است؛ زیرا افراد در خانواده زودتر به توانمندی می‌رسند؛ بنابراین با پرداخت این هزینه‌ها به خانواده‌ها بهتر می‌توان در زمینه سلامت این افراد تلاش کرد.
سخنگویی با بیان اینکه 90 هزار تومان از دستمزد ماهانه پرستارانی که در منزل خدمت‌رسانی می‌کنند توسط سازمان پرداخت می‌شود، افزود:‌ آموزش‌های نگه‌داری از معلولان به افراد خانواده در ده استان اجرا شده است و تلاش می‌کنیم به جایی برسیم که معلولان از مراکز نگه داری شبانه روزی ترخیص و کنار خانواده باشند.

معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی درباره پناهندگان خارجی معلول نیز گفت: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با امور پناهندگان امضا شده است، از این پس، سازمان بهزیستی به این افراد نیز خدمت‌رسانی می‌کند.

افزایش کمک هزینه تحصیلی معلولان
در ادامه این نشست خبری، معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر این که تعداد زیادی معلول نخبه و دانشجو در کشور داریم، بیان کرد: بهزیستی به این افراد کمک هزینه تحصیلی می‌دهد؛ به طوری که این مبلغ را از 4 میلیارد تومان به 13 میلیارد تومان افزایش داده است و هدایایی نیز از قبیل لپ‌تاپ برای افراد برتر تهیه کرده است. وی درباره تسهیلات ایاب و ذهاب ویژه معلولان نیز اظهار کرد: باید تسهیلات ایاب و ذهاب معلولان افزایش یابد که امیدواریم تا پایان سال این اتفاق بیفتد.

مرکزی برای معلولان ضایعه نخاعی نداریم
سخنگویی در باره ایجاد مراکز تخصصی ویژه معلولان ضایعه نخاعی اظهار کرد: متأسفانه این معلولان فکر می‌کنند که نمی‌توانند هیچ‌گونه فعالیت اجتماعی داشته باشند؛ اما تجربه ثابت کرده است که افراد در کمتر 6 ماه می‌توانند به اجتماع بازگردند؛ با این حال هنوز مرکزی تخصصی در این زمینه وجود ندارد.

جلوگیری از جعل کارت‌های شناسایی
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تغییر در کارت‌های شناسایی معلولان خبر داد و گفت: کارت‌های شناسایی معلولان تحت پوشش بهزیستی تغییر می‌کند به طوری که این کارت‌ها قابل جعل کردن نباشند.

معاون امور توان‌بخشی سازمان بهزیستی درباره معافیت از خدمت سربازی فرزندانی که والدین معلول دارند نیز اظهار کرد: سازمان بهزیستی افراد دارای والدین معلول را شناسایی و به سازمان نظام وظیفه معرفی می‌کند؛ نظام وظیفه هم با توجه به قانون، آنان را معاف خواهد کرد.

از دریافت یارانه تا بهسازی معابر
این مقام مسئول در بهزیستی به تشریح سایر فعالیت‌های معاونت توانبخشی پرداخت ودرباره دریافت یارانه از سوی افراد ساکن در مراکز شبانه روزی بهزیستی گفت: یارانه‌ها توسط سازمان بهزیستی به مراکز نگه داری اختصاص داده می‌شود؛ اکنون670 مرکز نگه‌داری شبانه‌روزی در کشور فعال است که 90 درصد افراد حاضر در آن یارانه دریافت می‌کنند. وی همچنین درباره کاشت حلزون برای کودکان کم‌شنوا خاطرنشان کرد: ظرفیت کاشت حلزون در سال 500 نفر بود که با تلاش‌های صورت گرفته این ظرفیت به یک هزار و 500 نفر در سال گذشته رسید.

سخنگویی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه خدمات بهزیستی تنها مربوط به شهرها نمی‌شود، فقط 8 درصد از روستاهای را بهره‌مند از خدمات بهزیستی اعلام کرد و افزود: 8 درصد روستاها تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار دارند و در کل تاکنون نیز 330‌هزار معلول در کل کشورشناسایی شده است.وی در پایان با تاکید بر تسهیل تردد معلولان در جامعه گفت: اکنون مناسب‌سازی در زمینه خودرو و ساختمان‌ها در دستور کار قرار گرفته است و تاکنون یک‌هزار و 145 خانه، 431 خودرو و 29 موتوسیکلت برای استفاده معلولان مناسب‌سازی‌ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha