چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۸
سلامت نیوز : ذبحران کاهش جمعیت که پس از اعلام نتایج سرشماری سال 90 بیش از پیش مطرح شد در چند ماه اخیر مورد توجه بیشتر دستگاه‌ها از جمله ثبت‌احوال‌‌‌‌، وزارت بهداشت، شورایعالی انقلاب فرهنگی و... قرار گرفته و هشدار داده‌اند که اگر همین روند کاهشی و عدم تمایل به فرزندآوری در جریان باشد ظرف چند دهه آینده رشد جمعیت منفی می‌شود. اگر چه میانگین نرخ جانشینی جمعیت 1/2 است اما هم‌اکنون این آمار در جامعه ما به 6/1 رسیده است. این در حالی است که در اوایل دهه 70 با نرخ جمعیتی بیش از 2/3 روبه‌رو بودیم. روند فعلی اما تبعات منفی زیادی از جمله افزایش جمعیت سالمندان را به همراه دارد که این خود می‌تواند جامعه را با چالش‌ها و بحران‌های زیادی مواجه کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وطن امروز ؛ در این باره رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان شورایعالی انقلاب فرهنگی دیروز در نشستی خبری عنوان کرد: هرم سنی کشور به سوی افزایش جمعیت میانسال پیش می‌رود که تهدیدی برای اقتدار ملی ایران است و ما با خطر سونامی پیری جمعیت مواجه هستیم که اگر تدبیری اندیشیده نشود در چاله جمعیتی قرار می‌گیریم که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به‌دنبال داشته باشد. به گزارش وطن امروز، کبری خزعلی همچنین به بحث جمعیت و مشوق‌های فرزندآوری و معضلات پیش رو اشاره کرد و گفت: جمعیت به دلیل اینکه یک موضوع میان‌رشته‌ای است موضوعاتی مانند تغذیه، آمار، بهداشت، مسائل امنیتی و سیاسی نیز در آن باید در نظر گرفته شود. وی اضافه کرد: هم‌اکنون با سونامی پیری جمعیت روبه‌رو هستیم و اگر تا سال 95 اقدام اساسی صورت نگیرد در چاله جمعیتی قرار می‌گیریم.

مشوق‌های جمعیتی 50 سال پیش در غرب انجام می‌شد

خزعلی در ادامه با اشاره به سیاست‌های تشویقی که برای فرزندآوری در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: در غرب و بسیاری از کشورهای غربی از 50 سال قبل مشوق‌های جمعیتی در نظر گرفته شده است اما به‌دلیل تغییر هرم سنی و تغییرات فرهنگی و نگاه لذت‌گرا به انسان این مشوق‌ها نتوانسته است کارآیی لازم را داشته باشد و اگر هم‌اکنون برای پیری جمعیت کشور تدبیری اندیشیده نشود کار، تولید و توسعه اقتصادی کشور با بحران مواجه می‌شود. رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان خاطرنشان کرد: امروز به دلیل مدیریت جامع‌نگر، نگاه فرازمانی و فرامکانی مقام معظم رهبری تحقیقات درباره جمعیت آغاز شده است و اگر مسؤولان به وظایف خود درست عمل می‌کردند هم‌اکنون بحران جمعیت به این صورت منتشر نمی‌شد، در حالی که بخشنامه‌ها و تخصیص بودجه‌ها انجام شده اما در مرحله عمل کوتاهی شده است.

خزعلی یادآورشد: به فرمایش مقام معظم رهبری مسؤولان جامعه وظیفه دارند مردم را آزاد بگذارند و به فرمایش ایشان نخستین کار این است که فشار و تحمیل کنترل جمعیت را بردارند چراکه نه‌تنها بحران جهانی جمعیت را برای کشور ایجاد می‌کند که اقتدار ملی کشور را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بسیاری از مشکلات مانند گرانی نیز از کمبود جمعیت حاصل می‌شود و باید جلوی این ضررها گرفته شود. عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ما در کارگروه جمعیت بحث باروری را نیز داریم و کارگروهی را با عنوان هدایت و رهبری راه‌اندازی کردیم که دانشجویان و اساتید می‌توانند ما را در کنترل و راهبری این کارگروه هدایت کنند و علاوه بر تقدیر و تشکر از زحمات آنها قدردانی نیز می‌شود.

عقیم‌سازی باید دوباره بازنگری شود

رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان با بیان اینکه بسیاری از وسایلی که برای عدم‌بارداری استفاده می‌شوند عوارض بسیار زیادی به‌دنبال دارند، اظهار داشت: عقیم‌سازی باید دوباره از سوی دستگاه‌های متولی و از جمله وزارت بهداشت بازنگری شود. خزعلی یادآور شد: یكی از سؤال‌هایی كه به صورت مداوم از سوی مردم درباره افزایش جمعیت مطرح می‌شود و روزانه بیش از 200 تماس است این است که چرا به‌رغم مطالبه رهبری هنوز قوانین، بخشنامه‌ها‌، بودجه‌ها و ... همچنان سیاست كنترل جمعیت را دنبال می‌كنند. وی ادامه داد: باید فشار و تحمیل كنترل از سر مردم برداشته شود؛ تحمیل كنترل جمعیت در 70 سال گذشته به عنوان سلامت و بهداشت مادر و كودك، فاصله‌گذاری سالم، جلوگیری از بارداری‌های پرخطر و سقط جنین انجام می‌شده اما به صورت دائم توزیع وسیع وسایل ضدبارداری انجام شده است.

مردم را هرگز وادار‌به فرزندآوری نمی‌کنیم

رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده در ادامه و در پاسخ به «وطن‌امروز» مبنی بر اینکه هرچند وزارت بهداشت و برخی دستگاه‌ها مردم را به فرزندآوری تشویق می‌کنند اما در بسیار ی موارد مشکلات اقتصادی و هزینه‌های زیاد این اجازه را به آنها نمی‌دهد که تمایل به فرزندان بیشتر داشته باشند، گفت: ما هرگز مردم را وادار به فرزندآوری نمی‌کنیم و تصمیم‌گیرنده نهایی در مدیریت تنظیم خانواده به عهده خود آنهاست اما با توجه به کارگروه‌هایی که در این باره تشکیل شده و ریز و بم تبعات آن در نظر گرفته شده است جای هیچ‌گونه نگرانی نیست . وی اضافه کرد: اگر همین روند کاهش جمعیت فعلی ادامه داشته باشد در آینده‌ای نزدیک با بحران آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو می‌شویم و به جایی می‌رسیم که پسران نتوانند دختر مناسب برای ازدواج پیدا کنند.

ارائه گزارش عملكرد به رهبر انقلاب

خزعلی در ادامه تصریح کرد: بزودی گزارش عملکردی از عملکرد دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر‌دولتی حوزه زنان به محضر مقام معظم رهبری ارائه می‌شود. وی افزود: در این جلسه گزارشی از شورایعالی فقه و تشکیل آن ارائه می‌شود؛ تقاضای تشکیل شورای فقه از 4 سال قبل مطرح شد تا بعضی از مسائل که در عمل از لحاظ فقهی و حقوقی درباره آنها دچار خلأ هستیم بررسی شود، در حالی که در آیات شریفه و منابع وحیانی منابع حقوقی آن وجود دارد که می‌توانند مشکلات حقوقی را در این موضوعات حل کنند. رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان هدف از برگزاری این نشست را ارائه گزارش از عملكرد همه دستگاه‌های خدمتگزار درباره رهنمودهای سال‌های اخیر مقام معظم رهبری در حوزه‌های نظریه‌پردازی، گفتمان‌سازی، نهادسازی، ایجاد تغییرات فرهنگی و قانونی در راستای ارتقای مسائل زنان و خانواده و توجه به محوریت خانواده و اشتغال خانواده‌محور دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha