چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۸

روند تصاعدی مرگ‌های ناشی از حوادث کار در کشورهمچنان بالاست و به تازگی براساس آمار سازمان پزشکی قانونی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 1/19 درصد بیشتر شده است.

افزایش ۱۹ درصدی مرگ ناشی از حوادث کار
سلامت نیوز : روند تصاعدی مرگ‌های ناشی از حوادث کار در کشورهمچنان بالاست و به تازگی براساس آمار سازمان پزشکی قانونی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن 1/19 درصد بیشتر شده است. بر این اساس در سال گذشته یک‌هزار و 795 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با سال قبل از آن که تعداد فوتی‌های حوادث کار یک‌هزار و 507 نفر بود، 1/19 درصد بیشتر شده است. در حالی که در سال 1390 با بیشترین تعداد تلفات حوادث ناشی از کار (در مقایسه با ده سال قبل از آن) مواجه بودیم، اما در سال 1391 نیز با رشد 1/19 درصدی این آمار، روند افزایش مرگ‌های حوادث ناشی از کار افزایش یافت.

علیرضا حیدری، رئیس اسبق شورای اسلامی کار درباره علت افزایش آمار مرگ ناشی از حوادث کار در گفت‌وگو با آرمان بیان کرد: «بازرسان کار، ناظران اصلی بر رعایت بهداشت و ایمنی کار هستند. در زمینه مرگ و میر ناشی از حوادث کار تنها عوامل نظارتی را باید مطرح کرد. زمانی که سازمان پزشکی قانونی، به بدترین نوع آسیب که فوت هست اشاره می‌کند مسلما در زمینه‌های دیگر هم آسیب‌ها افزایش یافته است.

در ضمن بسیاری از فوت‌هایی که به دلیل حوادث ناشی از کار رخ می‌دهند در پزشکی قانونی ثبت نمی‌شود. آسیب‌های دیگری چون نقص عضو یا از دست دادن یکی از اعضای بدن از سایر آسیب‌های رایج در حوزه کارگری است که میزان وقوعشان قطعا همگرایی دارد با میزان مرگ و میر. وی به وظایف وزارت کار اشاره کرد و افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بازرس کار، موظف‌اند که بر حسن اجرای بهداشت و ایمنی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها نظارت داشته باشند. اما بازرسان کار به وظایف خود عمل نمی‌کنند. بنابراین به دلیل عدم ایفای بازرسی در وزارت کار، شاهد درست اجرا نشدن قوانین کار هستیم.

حیدری همچنین اضافه کرد: تعداد بازرسان کم است. اما با توجه به اهمیت این شغل بیشترین نیروهای آموزش دیده باید در این بخش کار کنند. بازرسان کار آموزش‌های لازم در این زمینه را نمی‌بینند و زمانی هم که در پستشان حاضرند وظایف خود را به خوبی ایفا نمی‌کنند. بنابراین وضعیت غیر ایمن کارگاه‌ها تغییری نمی‌کند و گزارش نمی‌شود تا به تخلفاتشان رسیدگی کنند. حتی بازرسی موردی که از طریق بنگاه‌ها از بازرس‌ها برای نظارت خواسته می‌شود که ورود کنند، دیده می‌شود که به بهداشت ایمنی کارگاه‌ها دقت لازم نمی‌شود.

براساس این گزارش از کل تلفات حوادث ناشی از کار در سال گذشته یک هزار و 770 نفر مرد و 25 نفر زن بودند. همچنین مطابق سال‌های گذشته سقوط از بلندی با 790 مورد و برخورد اجسام سخت با 369 مورد در صدر دلایل مرگ حوادث ناشی از کار قرار داشتند.

رئیس اسبق کانون شورای اسلامی کار دراین‌باره نیز می‌گوید: در این آمار تنها علت مرگ و میر اعلام شده، در حالی که نقص عضو و کاهش توانایی برای ادامه کار بیشتر رخ می‌دهد و کار در محیط‌های تولیدی به‌خصوص اصناف که امکان نظارت مستمر بر آنها نیست دارای تخلفات بهداشت ایمنی کار هستند، رعایت نکات ایمنی در آنها بسیار کم است و علت آن هزینه بر بودن ایمنی دستگاه‌هاست. او با اشاره به راه‌حل‌های پیشنهادی برای کاهش این خسارات گفت: راه‌حلی که برای کاهش این میزان مرگ و میر وجود دارد صدور گواهی برای مکان‌های کار است. باید بازرسی‌های کارشناسانه انجام گیرد.

بازرس تایید کند که استانداردها رعایت می‌شود و سپس دوره‌ای گواهی صادر کند. در کارگا‌ه‌ها هم سلامت نیروی کار باید تامین شود. همچنین بازرسی دوره‌ای اصول ایمنی در موارد پرخطر می‌تواند از ایجاد این حوادث جلوگیری کند. باید در نظر داشت که سلامت نیروی کار از هرچیز دیگری در تولید از اهمیت بیشتری برخوردار است. با این حال آمارها نشان می‌دهد در سال گذشته استان‌های تهران با 271 فوتی، اصفهان با 143 فوتی و خراسان رضوی با 107 فوتی بیشترین تلفات حوادث ناشی از کار را داشته‌اند.

بر اساس آمارهای موجود شهریور سال گذشته با 177 فوتی و فروردین با 109 فوتی به ترتیب بیشترین و کمترین تلفات حوادث کار را داشته‌اند. یادآور می‌شود در بهمن ماه سال گذشته آمار تلفات حوادث ناشی از کار با 9/133درصد بیشترین رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن داشته و از 59 مورد به 138 مورد رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha