چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۵
کد خبر: 73216
سلامت نیوز : بر اساس اعلام سازمان محیط زیست از مجموع 100تالاب مهم موجود در ایران حداقل 7 تالاب در معرض خطر جدی هستند. روز گذشته سند توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران روز سه شنبه با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده ملل متحد در تهران به امضا رسید. بر اساس این سند سازمان ملل برای اجرای بخشی از طرح حفاظت از تالاب‌های ایران مبلغ 800 هزار دلار پیشنهاد داده که از این میزان 300 هزار دلار توسط سازمان ملل و 500 هزار دلار توسط ایران تامین می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ مراسم اختتامیه فاز اول طرح حفاظت از تالابهای ایران و امضای سند توسعه دستاوردهای این طرح روز سه‌شنبه 17 اردیبهشت ‌ماه در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد.در این مراسم با حضور جمعی از مسئولان دولتی، دفا‌تر نمایندگی آژانس‌های بین‌المللی وسازمان ملل در تهران، نمایندگان جوامع محلی و سازمان‌های ذیربط همکار طرح در مدیریت و حفاظت تالاب‌ها از سطوح ملی و استانی برگزار شد.در مراسم اختتامیه و امضا سند توسعه دستاوردهای طرح حفاظت از تالاب‌های ایران که پیش از ظهر سه شنبه در سازمان محیط زیست و با حضور نماینده توسعه سازمان ملل برگزار شد محمدجواد محمدی زاده رئیس این سازمان از آغاز طرح مدیریت یکپارچه زیست بومی 18 تالاب کشور همزمان با فاز دوم این طرح خبر داد.

به گفته محمدی زاده در طی طرح 8 ساله مدیریت یکپارچه تالاب‌ها تاكنون سه تالاب ارومیه، پریشان و شادگان اجرایی شده است. وی با بیان اینکه طی برنامه مدیریت یکپارچه حفاظت از تالاب‌ها این سه تالاب به خوبی مدیریت شده اند گفت: مصرف آب در این تالاب‌ها 50 درصد کاهش یافته، مصرف کود و سموم شیمیایی 44 درصد کاهش یافته و راندمان سیستم‌های کشاورزی 20 درصد افزایش یافته است.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه ایران از 40 سال پیش به عضویت کنوانسیون رامسر در آمده است افزود: در حال حاضر 32 تالاب کشور در این کنوانسیون ثبت شده اند و به دنبال این هستیم که تالاب‌های جدیدی در سال جاری در این کنوانسیون ثبت کنیم نو به احتمال زیاد تا پایان سال سه تالاب دیگر به کنوانسیون رامسر می‌پیوندند.

محمدی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر 1.5 میلیون هکتار از اراضی کشور در رامسر سایت به ثبت رسیده اند گفت: طرح حافظت یک پارچه تالاب‌ها با همکاری برنامه توسعه ملل متحد و صندوق جهانی تسهیلات و محیط زیست شکل گرفته تا با درآمدزایی و ایجاد انگیزه در یمان مردم به لحاظ این که در مدیریت تالاب و بهبود کیفیت آن نقش دارند در بهبود وضعیت تالاب‌های کشور ایفای نقش کند. محمدی زاده یادآور شد: در حال حاضر 100 تالاب کشور دارای اهمیت هستند که 32 تا از آنها د ر کنوانسیون رامسر ثبت شده اند و از این تعداد 7 تالاب در معرض خطر جدی هستند ولی به لحاظ تاثیر در چرخه محیط و داشتن استعداد و پتانسیل مدیریت یک پارچه از نظر سازمان محیط زیست هزار نقطه در کشور ظرفیت تالاب بودن را دارند که باید طی سال‌های آینده در قالب این طرح به صورت یکپارچه مدیریت شوند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه محیط زیست توجیهی در عدم پرداخت حق آبه ارومیه نمی‌پذیرد یادآور شد: بر این اساس برای دریاچه یک طرح 24 گانه مصوب شد که در آن تمام شرایط آسیب پذیر و خشکسالی در نظر گرفته شده و بر همین اساس حق آبه دریاچه ارومیه باید تامین شود. گری لوئیس نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد هم در این مراسم گفت: سازمان ملل بر اساس سندی که امروز به امضا رسید همکاری خود با ایران را برای اجرای طرح حفاظت از تالاب‌ها ادامه می‌دهد. به گفته وی، تالاب‌ها از لحاظ اکوسیستم از اهمیت زیادی برخوردار هستند و بر اساس نتایج ارزیابی هزاره اکوسیستم ها، ارزش تالاب‌های جهان حدود 15 تریلیون دلار برآورد شده است که نشان دهنده اهمیت این اکوسیستم آبی است.

وی تصریح کرد: در مدت هشت سالی که فاز اول طرح حفاظت از تالاب‌های ایران اجرا شد، سازمان ملل و ایران همکاری خوبی در راستای تصویب قوانین و مقررات برای حفاظت از گونه‌ها و اکوسیستم‌های مختلف تالابی داشتند و تعهدات بین‌المللی مفیدی را به امضا رسانده اند.به گفته این مقام مقیم سازمان ملل طرح حفاظت از تالاب‌های ایران را یک طرح موفق می‌داند.وی اظهارداشت: متاسفانه سرعت تخریب تالاب‌ها از تمام اکوسیستم‌های دیگر بیشتر است.بر اساس گزارشهای سازمان محیط زیست فاز اول طرح حفاظت از تالاب‌های ایران با اعتبار 12 میلیون دلار تصویب شد که قرار بود توسط ایران و نهادهای بین‌المللی تامین شود. دراین طرح سه میلیون دلارسهم مجامع بین‌المللی و 9 میلیون دلار سهم ایران بود که نهادهای بین‌المللی 95 درصد از سهم خود را ارائه کردند و نهادهای ایرانی نیز بیش از20 میلیون دلار برای حفاظت از تالاب‌های کشور هزینه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha