چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 73238

سلامت نیوز : فرهاد پورفرضی عصر امروز در جریان بازدید از روند اجرای طرح ارتقای سلامت ایرانیان در اردبیل اظهار داشت: در کل کشور 100 هزار پرستار به صورت داوطلبانه و رایگان، فشار خون، سابقه سکته مغزی و قلبی، رژیم غذایی، سابقه خانوادگی، استعمال دخانیات و سایر شاخصه‌های سلامت را از فرد مراجعه‌کننده پرس و جو می‌کنند تا همه این اطلاعات در پرونده الکترونیکی به ثبت برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی تصریح کرد: در استان اردبیل نیز حدود 100 نفر از پرستاران از شنبه در این کار مشارکت کرده و تا دو روز آینده اجرای این طرح ادامه پیدا می‌کند که ما در فرصت باقی‌مانده از افراد بالای 30 سال می‌خواهیم تا با مراجعه به مراکز بهداشتی، درمانی روستایی و یا شهری خود در این طرح مشارکت کنند.

پورفرضی اهمیت حفظ سلامتی و همچنین تندرستی را در ارتقای شاخص‌های بهره‌وری یک جامعه بسیار مؤثر دانست و خاطر نشان کرد: هر چقدر سلامت افراد جامعه مطلوب و شایسته تضمین شود به همان نسبت کارآمدی و بهره‌وری نیروی انسانی نیز افزایش می‌یابد.

این مسئول اضافه کرد: اجرای این طرح هر سه سال یک بار در اولویت دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان است و قطعاً اجرای چنین طرح‌های عمومی سبب می‌شود تا هزینه‌های تأمین سلامت کاهش یافته و یک کیفیت اجرایی را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: با ثبت اطلاعات و آمار به دست آمده در پرونده الکترونیکی قطعاً بخشی از کار برای اجرای طرح پزشک خانواده روان‌تر و با شرایط مطلوب‌تر انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل جامعه سالم را محور توسعه و حرکت‌های پیشرو توصیف کرد و ادامه داد: همه مراجعان باید کد ملی و شماره تلفن همراه را در فرم ارایه شده ثبت‌ کنند تا پیام سلامت برای آنها ارسال شود.

پورفرضی با بیان این‌که نتیجه این آزمایش‌ها و بررسی‌ها ازطریق پیامک به مخاطبان اطلاع‌رسانی می‌شود، یادآور شد: به نظر می‌رسد مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد چرا که اجرای طرح غربالگری فشار خون در اردبیل در حقیقت آگاهی از سلامتی واقعی است.

وی هدف از اجرای این طرح را نیز شناسایی افراد مشکوک به فشار خون بالا و اضافه وزن اعلام کرد و گفت: اجرای این طرح میزان امید به زندگی، شادابی و نشاط افراد جامعه را افزایش می‌دهد و جلوی هزینه‌های گزاف در این حوزه را می‌گیرد.

پورفرضی افزود: سازمان بهداشت جهانی شعار امسال را جدی گرفتن فشار خون اعلام کرده چرا که منشاء بسیاری از بیماری‌ها فشار خون است که برای پیشگیری از آن باید حفظ تندرستی با پیشگیری از خوردن غذاهای آماده و همچنین ورزش کردن مداوم و استعمال نکردن دخانیات در دستور کار قرار گیرد.

وی در پایان سخنان خود پیام سلامت جامعه را پیام حرکت، تحرک و پویایی برشمرد و خاطر نشان کرد: اقدامات درمانی پرهزینه و گاه کم بازده است اما طرح‌های پیشگیرانه مانند طرح سنجش فشار خون می‌تواند جلوی بسیاری از معضلات و مشکلات احتمالی را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha