آخرین پیگیریهای ما از وزیر بهداشت برای جبران هزینه های اجرای این طرح این است که سازمان نظام پرستاری اسناد هزینه های خود برای اجرای این طرح را به وزارت بهداشت بیاورد تا پرداخت شود اما با توجه به سیکل اداری موجود معلوم نیست، این هزینه ها کی جبران شود.

ریالی بابت هزینه های طرح پایش سلامت ایرانیان به نظام پرستاری پرداخت نشد
سلامت نیوز : رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: تا امروز ریالی بابت هزینه های اجرای طرح بسیج ملی ارتقای سلامت ایرانیان ( غربالگری قد، وزن و فشار خون) به سازمان نظام پرستاری پرداخت نشده است.

 محمد میرزابیگی در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری با انتقاد از ضعف پشتیبانی وزارت بهداشت و مسئولان بودجه ای دولت از طرح ملی بسیج ارتقای سلامت ایرانیان که از 14 اردیبهشت در قالب غربالگری قد، وزن و فشار خون در حال انجام است، تأکید کرد: تاکنون ریالی بابت هزینه های اجرای این طرح دریافت نکرده ایم.

وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری طبق تعهد قبلی خود با همکاری 100 هزار پرستار از 14 اردیبهشت اجرای طرح غربالگری قد، وزن و فشار خون ایرانیان را در سراسر کشور عملیاتی کرد و تاکنون بر اساس اسناد موجود 3 میلیارد و 200 میلیون تومان بابت هزینه های اجرای این طرح شامل تهیه تجهیزات و اقلام سنجش سلامت و غذای پرستاران هزینه کرده است بدون اینکه ریالی بابت  این هزینه ها دریافت کرده باشد.

وی گفت: از روز اول بنای سازمان نظام پرستاری همکاری با معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و معاونتهای بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی برای اجرای مناسبت این طرح بود و امیدواریم این همکاری ادامه پیدا کند زیرا در غیر این صورت این مردم هستند که ضرر می کنند.

وی ادامه داد: آخرین پیگیریهای ما از وزیر بهداشت برای جبران هزینه های اجرای این طرح این است که سازمان نظام پرستاری اسناد هزینه های خود برای اجرای این طرح را به وزارت بهداشت بیاورد تا پرداخت شود اما با توجه به سیکل اداری موجود معلوم نیست، این هزینه ها کی جبران شود.

میرزابیگی افزود: سازمان نظام پرستاری با همکاری 100 هزار پرستار داوطلب که به صورت افتخاری و فی سبیل الله اجرای این طرح را برای مدت یک هفته تعهد کرد، هیچ چشمداشتی برای کسب درآمد از محل اجرای این طرح نداشته و نخواهد داشت و مطلقاً رویکرد مالی در اجرای این طرح ندارد.

وی گفت: افرادی که همواره در اجرای طرح های خود رویکرد مالی و اداری دارند و تا اول پول نگیرند، کاری انجام نمی دهند، تعجب نکنند هنوز از این گونه تفکرات و روحیات بسیجی و جهادی در کشور به خصوص در جامعه پرستاری وجود دارد و همه دغدغه ما در سالی که مقام معظم رهبری آن را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامیده است این بود که یک حماسه حرفه ای برای ارتقای سلامت مردم بیافرینیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: انتظار این بود که وزارت بهداشت در حوزه پشتیبانی و لجستیکی نیز پا به پای پرستاران بیایند و مسئولان رسانه ملی نیز از این طرح حمایت تبلیغاتی مناسبی کنند تا مردم از این فرصت برای سنجش سلامت خود به پایگاههای پایش سلامت بیایند.

میرزابیگی گفت: متأسفانه با وجود اعلام اجرای این طرح در فاصله یک هفته، مراکز بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی در این مدت طبق روال عادی اداری تا ساعت یک بیشتر باز نبودند و به خصوص در تهران بعد از ساعت یک تعطیل می کردند. در حالی که پایگاههایی که سازمان نظام پرستاری ایجاد کرد در سراسر کشور تا ساعت 5 بعد از ظهر فعال هستند تا به خصوص افراد شاغل که معمولاً تا ساعت 3 بعد از ظهر سر کار هستند، بتوانند از این فرصت برای سنجش سلامت خود استفاده کنند.

وی ادامه داد: در مجموع در شهرهایی که این نگاه اداری صرف نبوده است. شاهد همکاری و شور و حال مردم در پایش سلامتشان بودیم و در جاهایی مثل تهران که نگاه صرف اداری وجود داشت همین رویکرد باعث شد که مراجعات کمتر شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تأکید کرد: پرستاران تا روز جمعه به تعهد یک هفته ای خود برای انجام طرح  غربالگری قد، وزن و فشارخون ایرانیان ادامه می دهند اما بعد از آن معاونتهای بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت اعلام کرده اند، این طرح را ادامه می دهند که البته شاید همین اعلام باعث شد از شور و حال اجرای این طرح در این مدت یک هفته کم شود.

میرزابیگی اضافه کرد: با این حال در این مدت نیز آمار خوبی از غربالگری سلامت ایرانیان و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت مردم به دست آمده است اما می شد با پشتیبانی به موقع و تبلیغات مناسب به عملکرد بهتری دست یافت.

وی در مورد بودجه اجرای این طرح نیز گفت: برآورد ما برای اجرای کل این طرح و تأمین ملزومات و غذای پرستاران 11 میلیارد تومان بود. وزارت بهداشت ادعا می کند که معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری اعتبار اجرای این طرح را پرداخت نکرده است اما حتی اگر این طور باشد برای وزارت فخیمه و با عرض و طول وزارت بهداشت نباید تأمین این اعتبار  کار سختی باشد.

وی اضافه کرد: با این حال سازمان نظام پرستاری با توجه به میزان توانایی مالی خود تاکنون 3میلیارد و 200 میلیون تومان برای اجرای این طرح هزینه کرده است و بیش از این نیز توان مالی ندارد. اسناد آن هم موجود است و با توجه به اینکه این اعتبار از محل حق عضویت پرستاران تأمین شده است. امیدواریم وزارت بهداشت و معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری این هزینه ها را به سازمان نظام پرستاری پرداخت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha