چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰

سلامت نیوز : یک دکتر داروساز با اشاره به نزدیک شدن فصل امتحانات و با هشدار نسبت به شیوع مصرف خودسرانه ریتالین در بین دانشجویان، گفت: وابستگی و اعتیاد به ریتالین، آسیب به سیستم اعصاب مرکزی، عوارض قلبی و عروقی همچنین بیقراری و آشفتگی از عواقب مصرف غیرمنطقی این دارو است.

دکتر سید حسین حاجی میری در گفت وگو با ایسنا ، اظهار داشت: داروهای محرک آمفتامینی یا شبه آمفتامینی همچون ریتالین داروهایی هستند که در عملکرد مغز دخالت می‌کند و بر قسمتی از مغز که به تمرکز، توجه و پشتکار فرد مرتبط می شود، تاثیر مستقیم می گذارد.

وی ادامه داد: متیل فنیدیت از جمله داروهای محرک است که از سال 1954 با نام تجاری ریتالین به عنوان یک داروی ضد افسردگی وارد بازار دارویی کشورها شد. کاربرد این دارو در طول زمان گسترش یافت به طوری که برای درمان علامتی بیماران دچار خواب آلودگی در طی روز نیز استفاده شد.

وی ضمن تاکید بر فواید درمانی ریتالین در صورت مصرف منطقی آن و بر اساس تجویز پزشک، اظهار کرد: در حال حاضر داروی ریتالین جهت درمان بیش فعالی همراه با نقص توجه در کودکان (ADHD) مصرف می شود. این دارو همچنین در درمان نشانه ای خواب آلودگی روزانه (نارکولپسی) نیز موثر است.

وی تصریح کرد: در ایام امتحانات سوءمصرف ریتالین در بین دانشجویان شایع می شود بطوری که عده ای از آنها برای بیدار ماندن و به منظور افزایش توجه و تمرکز به مصرف این ماده روی می آورند.

دکتر حاجی میری با بیان این مطلب که شکی نیست ریتالین قابلیت جلوگیری از خواب آلودگی را دارد اما مصرف غیرمنطقی آن عوارض زیادی را برای فرد در پی خواهد داشت، افزود: بطوری که آسیب به دستگاه مرکزی اعصاب، بروز سردرد، کم تحملی و بی قراری همچنین عوارض قلبی عروقی همچون ایجاد تغییر در ریتم طبیعی قلب و تعداد ضربان آن، افزایش فشار خون از جمله مضراتی است که در صورت مصرف سوء ریتالین، می‌تواند جان مصرف کننده را تهدید کند.

وی به ایجاد وابستگی در صورت استفاده غیرمنطقی و مکرر ریتالین اشاره کرد و افزود: گاهی شاهد عوارض گوارشی نظیر بی‌اشتهایی و تهوع نیز در افراد استفاده کننده از این دارو هستیم. البته باید توجه داشت که میزان پاسخ دهی به این دارو در افراد مختلف کاملا متغیر است.

دکتر حاجی میری با اشاره به اعمال سیاستهای نظام مند نظارتی برقرار شده برای توزیع این دارو توسط نهادهای سیاستگذار، خاطرنشان کرد: از آنجا که ریتالین در داروخانه های خاص و براساس ضوابط ویژه‌ای به بیماران ارائه می شود لذا بحث بازار سیاه و داروهای تقلبی در این میان قدرت می‌یابد. افراد و به ویژه دانشجویان باید توجه داشته باشند که احتمال تقلبی بودن ریتالین توزیع شده در بسیاری از مراکزی که به صورت غیرقانونی فعالیت می کنند، وجود دارد.

این مسوول کمیته پرورش داروساز - دانشجو دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با ابراز تاسف از شیوع مصرف خودسرانه ریتالین در بین دانشجویان و دانش آموزان در ایام امتحانات یادآورشد: آمار و ارقام نشان می دهد که متاسفانه استفاده از این ماده و داروهای مشابه به منظور جلوگیری از خواب آلودگی و افزایش قدرت تمرکز و دقت در افراد تحصیلکرده و دانشجویان بیشتر است که در این میان سهم دانشجویان علوم پزشکی بیش از دانشجویان سایر علوم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha