چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 73264
سلامت نیوز :قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به علت جنایت سوداگران مرگ، بیش از 80 درصد از کشت و تولید مواد افیونی جهان در منطقه اکو صورت می‌گیرد و به تبع آن فساد فردی، اداری، کاهش سن اعتیاد و رشد بیماری‌های ویروسی HIV/ ایدز در منطقه شیوع یافته است.

به گزارش ایسنا ، طه طاهری در نشست آژانس‌های مبارزه با مواد مخدر کشورهای عضو اکو که در حال برگزاری در مجموعه فرهنگی شقایق است، اظهار کرد: نشست مراجع ملی مبارزه با مواد مخدر کشورهای عضو اکو در شرایط زمانی حاضر اقدامی موثر و به جاست، چرا که هر اقدامی در زمینه مبارزه با مواد مخدر در گرو همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای است.

وی افزود: منطقه اقتصادی اکو در یکی از مهم‌ترین مناطق استراتژیک جهان با پتانسیل‌های کم نظیر اقتصادی و فرهنگی قرار دارد و بر همین اساس از توانمندی‌های لازم برای مقابله با بلایای بزرگ مواد مخدر طبیعی و صناعی و تبعات منفی آنها که متاسفانه کشورهای این منطقه را مورد هجوم قرار داده، برخوردار می‌باشد.

طاهری تصریح کرد: منطقه ما قربانی انگیزه‌های خودخواهانه مافیا و قاچاقچیان از سودجویی بازار مصرف کشورهای غربی است. ضمن آنکه این سوداگران مرگ از بهره‌مندی بازارهای کشورهای مسیر نیز چشم‌پوشی نکرده و مستمرا در پی آلوده کردن جوامع ما هستند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: این جنایتکاران در اقداماتی هماهنگ و سازمان یافته، جنایات مخربی را از طریق‌ جریان مشکوک در مسیرهای قانونی، انتقال پول و انحراف پیش‌سا‌زها، ایجاد تنوع در تولید و ساخت مواد افیونی و داروهای روان‌گردان را به کشورهای مبدا، مسیر و مقصد تحمیل می‌کنند.

وی ادامه داد: به واسطه جنایاتی که سوداگران انجام می‌دهند، بیش از 80 درصد کشت و تولید مواد افیونی جهان در منطقه اکو صورت می‌گیرد و به تبع آن فساد فردی، اداری، کاهش سن اعتیاد، رشد بیماری‌های ویروسی مانند HIV / ایدز در منطقه شیوع یافته و در نتیجه آن هزینه‌های پیشگیری، درمان و مقابله با کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر، برنامه‌های توسعه‌ای ما را تحت‌الشعاع قرار داده است.

طاهری خاطر نشان کرد: دولت افغانستان در چند سال گذشته در امحاء، کشت و تولید مواد مخدر توفیقاتی داشته، اما به دلیل دخالت نیروهای خارجی مستقر در افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر، متاسفانه هنوز معضل مواد مخدر به قوت خود باقی است و گزارش دفتر UNODC در خصوص افزایش، تعداد ولایات تحت کشت خشاش مایوس‌کننده است.

وی ادامه داد: بر این اساس مسوولیت کشورهای عضو و جامعه بین‌المللی بر مبنای اصل مسوولیت مشترک و عمومی در مهار کشت و تولید و ترانزیت مواد افیونی و پیش‌سازهای شیمیایی و ارتقای همکاری‌ها و همچنین ترسیم راهکارهای عملیاتی و کاربردی برای توقف و مهار معضل جهانی را دوچندان می‌کند.

وی گفت: ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان اکو با اتخاذ استراتژی متوازن مقابله با عرضه و تقاضا، ضمن تقبل هزینه‌های سرسام‌آور در حوزه مقابله، تاکنون بیش از 3700 شهید و 12 هزار جانباز را تقدیم جامعه بشری کرده، خساراتی که نه تنها قابل جبران نیست، بلکه دربر دارنده مشکلات بی‌پایان برای خانواده‌های این افراد است.

طاهری گفت: ایران با رویکرد منبعث از درک شرایط و مقتضیات خاص کنونی اقدام به توسعه و گسترش همکاری‌ها در قالب فرامنطقه‌ای، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای کرده و باور دارد کاهش کشت و تولید در افغانستان رکن اساسی و مهم در تخصیص معضل قاچاق مواد مخدر و مصرف آن است.

وی تاکید کرد: ایران کمک و همکاری خود را با دولت افغانستان، کشورهای منطقه و تاثیرگذار، دفاتر تخصصی ملل متحد از جمله UNODC در قالب پیمان‌نامه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بیش از پیش گسترش داده است و برگزاری جلسات این چنینی نشان از علاقه و اعتقاد ما به همکاری‌های منطقه‌ای است.

وی تاکید کرد: علی‌رغم تمام هزینه‌های مادی و معنوی که ایران در انسداد مرزهای ورودی و خروجی کشور انجام داده، کشف بیش از 530 تن انواع مواد مخدر در سال 2012 میلادی، هزینه‌های پیشگیری و درمان معتادان را نیز متحمل شده است، اما تجارب مفیدی به دست آورده که در راستای این تجارب، کارگاه‌های آموزشی را در حوزه‌های کاهش تقاضا و اقدامات مقابله‌ای با هدف تجارب با کشورهای منطقه از جمله کشورهای عضو اکو برگزار کرده که در حال برنامه‌ریزی برای سال جاری است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ضرورت دارد دبیرخانه اکو در همکاری‌ با آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و سایر نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی به تدوین یک استراتژی واقع‌بینانه با محوریت کشورهای منطقه و مشارکت جهانی اقدام کند، چرا که اگر چنین استراتژی در پرتو مشارکت و همکاری منطقه‌ای تهیه شود، قطعا اثرگذار خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha