سلامت نیوز :رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به مطالبه جامعه پزشکی مبنی بر سیاست‌زدایی از این نهاد صنفی کشور، گفت: بی‌طرفی خود را در رابطه با حمایت از هر کاندیدای مصداقی انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا زالی در بیست و چهارمین کنگره فیزیوتراپی کشور با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری، گفت: مطالبه‌ای در جامعه پزشکی شکل گرفت و آن سیاست‌زدایی از نظام پزشکی به عنوان نهاد صنفی فعال کشور بود. در تکمیل این فرآیند سیاست‌زدایی اعلام می‌کنم که نظام پزشکی در سراسر کشور بنا ندارد از هیچ کاندیدای ریاست جمهوری به صورت مصداقی حمایت کند و بی‌طرفی خود را در این زمینه به صورت رسمی اعلام می‌کنیم.

وی با اشاره به انتظارات سازمان نظام پزشکی و همچنین جامعه پزشکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، گفت: انتظار و همچنین محک ما در ارزیابی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، میزان توجه آنها به طراحی برنامه‌ای جامع‌الطراف مبتنی بر شواهد و به هنگام در حوزه سلامت است. در دهه پیشرفت و عدالت، ارتقای سلامت مردم جزو مطالبات سازمان نظام پزشکی است، چرا که استیفای حقوق بیماران جزو وظایف ماست.

زالی افزود: بنابراین برنامه‌های روشن کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری در حوزه سلامت در معرض دید همکاران گروه‌های پزشکی و مردم قرار خواهد گرفت و بر اساس آن قضاوت خواهند کرد. انتظار ما از کاندیداها آن است که در حوزه سلامت برنامه‌های روشنی را اعلام کنند و همچنین تعهد سیاسی خود را در اجرای برنامه‌های خود در حوزه سلامت در عمل به اثبات رسانند.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به برخی مطالب عنوان شده در فضای مجازی و همچنین برخی پیامک‌ها در رابطه با حمایت سازمان نظام پزشکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری، گفت: نظام پزشکی در هیچ یک از کمپین‌های انتخاباتی در جهت حمایت از کاندیداهای مصداقی حضور نخواهد داشت، اما آمادگی داریم تا فضاهای نظام پزشکی را به صورت عادلانه در اختیار تمام کاندیداهای احتمالی برای تبیین مواضع‌شان در نظام سلامت قرار دهیم، اما این موضوع به معنی حمایت از کاندیدای خاص نیست و در این زمینه کاملا بی‌طرفی خود را اعلام می‌کنیم.

توانبخشی در کشور مغفول مانده است
وی همچنین به برگزاری ادواری کنگره‌های فیزیوتراپی در کشور اشاره کرد و گفت: امروز جایگاه فیزیوتراپی بیش از گذشته نیازمند تعالی است. این در حالی است که بحث توانبخشی نسبتا در حوزه سلامت مغفول مانده است. بحث توانبخشی در نظام سلامت از ارائه خدمات مراقبت‌های اولیه تا خدمات ثالثیه باید نهادینه‌سازی شود، متاسفانه نگاه به خدمات توانبخشی، نگاهی حداقلی است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جامعه ایران در حوزه سلامت و در سال‌های پیش‌رو با چالش‌های فراوانی روبرو خواهد بود، ادامه داد: جامعه ایرانی در حال سالمندتر شدن است و بیماری‌های اضمحلالی، آرتروز و بیماری‌های خاص افراد مسن رو به فزونی است. بر این اساس است که نقش ارزنده فیزیوتراپ‌ها در ارتقای کیفیت زندگی افراد بیش از پیش مهم به نظر می‌رسد و با تغییرات جمعیت‌شناختی، نیاز جدی به خدمات فیزیوتراپی فزونی می‌یابد.

زالی ادامه داد: از طرف دیگر سیمای بیماری‌ها در کشور رو به تغییر است. بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و تروماها سه علت اصلی مرگ و میر و همچنین بار بیماری‌ها در کشور هستند. نقش خدمات توانبخشی و فیزیوتراپ‌ها در این بیماری‌های مزمن بسیار مشخص است.

تحرک علمی فیزیوتراپی یک نیاز ملی است نه یک خواسته صرف صنفی
وی افزود: این موضوع به معنای آن است که در سال‌های آتی برای پاسخ به این چالش‌ها، تحرک علمی و آکادمیک در جامعه فیزیوتراپی لازم است. این تحرک علمی و ترقی علمی فیزیوتراپی یک نیاز مبرم ملی است، نه یک خواسته صرف صنفی. این سکون و اینرسی خطرناک است.

رییس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: بحث فیزیوتراپی ورزشی در کشور نیازی جدی است، این در حالی است که ما فاقد نگاه علمی در این زمینه بودیم. همچنین بحث فیزیوتراپی قلبی عروقی با توجه به توسعه بیماری‌های قلبی عروقی نیز بسیار پراهمیت است. نقش فیزیوتراپ‌ها در سکته‌ها و حوادث مغزی نیز بسیار مهم است و حضور فیزیوتراپ‌ها در بالین بیماران از ساعات اولیه بروز بیماری، بحثی علمی و کاملا شناخته شده است.

زالی با اشاره به مطالبه جامعه فیزیوتراپی برای ارتقای علمی‌شان، گفت: سازمان نظام پزشکی از این موج متعالی برای ترقی استقبال می‌کند و آن را مورد حمایت قرار می‌دهد.

رییس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به تعرفه‌های فیزیوتراپی، گفت: در سال‌های گذشته این موضوع را پیگیری می‌کردیم که با اجرای کتاب CPT بتوانیم از نظر ساختاری تعرفه‌های فیزیوتراپی را تغییر دهیم. در آخرین جلسه شورای عالی بیمه مجوز اجرای کتاب CPT به صورت پایلوت در بخش خصوصی در سراسر کشور را کسب کردیم و این کتاب در سال 92 در مبنای تعرفه‌گذاری خواهد بود. همچنین این کتاب به صورت آزمایشی در بخش دولتی و در استان‌های البرز، قزوین و تهران اجرایی خواهد شد.

وی همچنین به مالیات گروه فیزیوتراپی و اقدام انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: فیزیوتراپی از جمله رشته‌هایی است که از انرژی فیزیکی خود در آن استفاده می‌کند و امکان فرسایش شغلی در هیچ رشته‌ای به اندازه فیزیوتراپی وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha