چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۷
کد خبر: 73267
سلامت نیوز :جانشین دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بیش از ۸۰ درصد مواد مخدر در منطقه اکو کشت و تولید می‌شود و مافیای ترانزیت مواد مخدر حتی از سودجویی در کشورهای مسیر هم نمی گذرد.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، طاها طاهری صبح امروز در نشست آژانس‌های مبارزه با مواد مخدر کشورهای عضو اکو که با حضور نمایندگان 12 کشور به میزبانی تهران در مجتمع فرهنگی شقایق برگزار شد اظهار داشت: منطقه اقتصادی اکو در یکی از مناطق استراتژیک جهان قرار دارد و به همین جهت برای مبارزه با مواد مخدر طبیعی و صنعتی که تبعات منفی را هم در پی دارد باید عزم جدی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: منطقه ما قربانی انگیزه مافیا و قاچاقچیان سودجویی است که بازار مصرف کشورهای غربی را تأمین می‌کنند اگر چه در این میان از بازار کشورهای مسیر ترانزیت نیز چشم‌پوشی نکرده، به دنبال آلوده کردن جوامع ما هستند.

طاهری خاطرنشان کرد: ایجاد تنوع در تولید و ساخت مواد افیونی به کشورهای مرجع مسیر و مقصد تحمیل می‌شود و بیش از 80 درصد کشت و تولید مواد افیونی در این منطقه صورت می‌گیرد.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشورمان کاهش سن اعتیاد، فساد فردی و اداری و رشد بیماری‌های ویروسی مانند HIV را از جمله تبعات مواد مخدر برشمرد و افزود: زمینه‌های پیشگیری، درمان، کشت، تولید و ترانزیت مواد مخدر برنامه‌های توسعه‌ ما را تحت الشعاع قرار داده‌ است.

طاهری با بیان اینکه دولت افغانستان در امحای کشت و تولید مواد مخدر توفیقات خوبی داشته اما به دلیل عدم دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای در مبارزه با مواد مخدر هنوز نتوانسته این معضل را حل کند.

وی تصریح کرد: تعداد ولایت‌های تحت کشت خشخاش در افغانستان بسیار مأیوس کننده است که مسئولیت جامعه بین‌المللی در مهار کشت و تولید ترانزیت مواد افیونی و راهکارهای عملیاتی برای مهار معضل جهانی را چند برابر می‌کند.

وی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان یکی از اعضای اکو در عرصه مبارزه با مواد مخدر پیشتاز برشمرد و افزود: مبارزه با عرضه و تقاضای مواد مخدر ضمن تحمل هزینه‌های گزاف 3 هزار و 700 شهید و 12 هزار جانباز را برای کشورمان در بر داشته است که نه تنها جبران‌پذیر نیست بلکه دربردارنده مشکلات خانواده این عزیزان است.

طاهری تأکید کرد: علی‌رغم انسداد مرزهای ورودی و خروجی کشور 530 تن انبار مواد مخدر در سال 2012 در کشورمان کشف شده است که تجارب مفیدی را در پی داشته است.

کشورهای اکو شامل ایران، پاکستان و ترکیه،افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، و تاجیکستان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha