سلامت نیوز :دبیر کل منطقه اکو گفت: طی جلساتی که در سالهای اخیر برگزار شده تشکیل «پلیس اکو» برای مبارزه یکپارچه و جدی با مواد مخدر در کشورهای منطقه مدنظر قرار گرفته و این امر در آینده نزدیک محقق می‌شود.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، شامیل‌علی‌ عسگروف صبح امروز در نشست آژانس‌های مبارزه با مواد مخدر کشورهای عضو اکو که با حضور نمایندگان 12 کشور به میزبانی تهران در مجتمع فرهنگی شقایق برگزار شد خاطرنشان کرد: حضور نمایندگان عضو اکو نشانه به رسمیت شناختن ما برای مبارزه جدی‌تر با قاچاق مواد مخدر و مشکلات ناشی از آن است چرا که برای رشد پایدار اقتصادی مبارزه با فقر و بی‌سوادی باید مبارزه با مواد مخدر را جدی بگیریم.

وی با تأکید بر اینکه تمام تلاشمان از بین بردن بلای خانمان‌سوز آثار مواد مخدر است افزود: در سال‌های گذشته شاهد تعداد تنوع جرایم قاچاق مواد مخدر و روانگردان بوده‌ایم که همکاری جدی بین سازمان‌های عضو را می‌طلبد چرا که هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند این معضل را از بین ببرد.

عسگروف با تقدیر از عملکرد نمایندگان آژانس‌های مبارزه با مواد مخدر در کشورهای عضو خاطرنشان کرد: تلاش‌های ما برای رسیدن به هدف غایی در مبارزه با مواد مخدر دو برابر شده است که دسترسی بهتر پلیس به اطلاعات مجرمین می‌تواند در این راه بسیار مفید واقع شود.

وی تلاش برای ایجاد «پلیس اکو» را یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌روی این سازمان عنوان کرد و افزود: در تمام جلسات چند سال گذشته در این امر تأکید شده است و ایجاد یک افسر رابط بین کشورها با تأمین امکان برقراری ارتباط امن می‌تواند در این راه مؤثر باشد.

عسگروف تصریح کرد: در همین راستا اتحادیه اروپا 9.5 میلیون یورو را در اختیار تمام آژانس های علمی مبارزه با مواد مخدر به سرپرستی کشور آلمان قرار داده است تا بتوانیم مبارزه جدی‌تری را در این راستا دنبال کنیم که رسیدن به توانمندی فنی بالا و تشکیل آزمایشگاه‌های جنایی از جمله اینهاست.

دبیر کل منطقه اکو با اشاره به وسعت منطقه اکو گفت: 8 میلیون کیلومتر مربع از وسعت جهان در منطقه اکو قرار دارد و مسیر بالکان به عنوان یکی از مسیرهای ترانزیت مواد مخدر از منطقه اکو می‌گذرد که کنترل این منطقه مشکلات خاص خود را دارد تا جایی که در سال 2011 در این منطقه 2 هزار و 750 تن تریاک، 2 هزار و 650 تن هروئین، هزار و 795 تن حشیش کشف شده است.

وی تصریح کرد: در سال 2010 بیش از 95 درصد از کشف مواد مخدر توسط کشورهای عضو اکو صورت گرفته که 20 درصد این کشفیات مختص هروئین بوده است.

عسگروف افزایش کشت خشخاش در افغانستان را یکی از مشکلات پیش‌رو دانست و گفت: در 3 سال پیاپی کشت این محصول در افغانستان افزایش داشته و در حال تبدیل شدن به یک رکورد است که نگرانی‌های ما را در پی دارد.

دبیر کل منطقه اکو آموزش فرامرزی بین کشورها را یکی از راههای پیشبرد اهداف استراتژیک برشمرد و افزود: ما نیازمند همکاری سازمان‌دهی‌ یافته هستیم که زبان، فرهنگ و مرزهای مشترک نقش مهمی را برای مبارزه با مواد مخدر در این بین ایفا می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha