چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
کد خبر: 73293

سلامت نیوز : وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درحاشیه سفر استانی هیات دولت به استان مازندران، گفت: از نظر توسعه امکانات درمانی، نزدیک به 1500 تخت در این استان در دست ساخت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر حسن طریقت منفرد با تاکید بر اینکه مازندران در مقایسه با بسیاری از استان‌های دیگر از این نظر در وضعیت خوبی به سر می برد، خاطرنشان کرد: افزایش انگیزه پزشکانی که به مردم خدمت می کنند یکی از اولویتهای کاری ما به شمار می آید.

وی، به ارتقا دانشگاه علوم پزشکی مازندران از تیپ دو به تیپ یک اشاره و تصریح کرد: دانشگاه هایی که فعالیتشان قابل توجه و شاخصهای سلامت آنان ارتقاء یافته به جایگاه بالاتری دست یافتند که دانشگاه علوم پزشکی مازندران یکی از این دانشگاه ها بوده است.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه مازندران اولین استانی بوده که طرح پزشک تمام وقت را در بیمارستانهای خود در حال اجرا دارد، افزود: با اجرای این قانون، تمامی مراکز مکلف به اجرای آن هستند.

وی، تصریح کرد: در حال حاضر تا فراهم آمدن بسترهای لازم برای اجرای طرح پزشکان تمام وقت، اجرای این طرح برای پزشکان جنبه داوطلبانه دارد.

وزیر بهداشت تفویض برخی از اختیارات به پزشکان را یکی از راه های افزایش انگیزه حضو پزشکان به صورت تمام وقت دانست و افزود: این طرح را برای پزشکان توضیح می دهیم و از متقاضیان استقبال می کنیم.

دکتر طریقت منفرد، استفاده بهینه از ظرفیت بیمارستانی را نیز یکی دیگر از برنامه های وزارت بهداشت دانست و گفت: انتظار داریم مراکز درمانی از نظر کمیت و کیفیت ارتقا یابند.

برنامه پزشک خانواده به زودی در تهران نیز اجرایی می شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حاشیه نشست با پزشکان خانواده شهرستان رامسر با بیان اینکه استانهای آذربایجان غربی و شرقی، اردبیل، قزوین ، یزد و خوزستان برنامه پزشک خانواده را در اردیبهشت ماه اجرایی می کنند، گفت: درآینده نزدیک اجرای برنامه پزشک خانواده در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز آغاز می شود.

دکتر حسن طریقت منفرد افزود: استانهای مازندران و فارس از اوایل سال گذشته برنامه اجرای پزشک خانواده را در دستور کار خود قراردادند.

وی، به بیان جایگاه پزشکان به ویژه طب عمومی در دنیا پرداخت و تصریح کرد: در دنیا اولویت اول در بهداشت و درمان طب عمومی و مراقبتهای اولیه است لذا تمامی تلاش خود رادر ارتقا این جایگاه به کار می بندیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در همین راستا در برنامه پزشک خانواده جایگاه طب عمومی تقویت می شود.

دستورالعمل برنامه پزشک خانواده نیاز به اصلاح دارد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار داشت: دستورالعملی که برای برنامه ملی پزشک خانواده طراحی شده نیاز به اصلاحات دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش، بر حفظ شان و جایگاه پزشکان در بیمارستانهای دولتی تاکید و تصرح کرد: پزشکان افرادی هستند که در صف مقدم خدمت رسانی قرار دارند لذا با تفویض پاره ای از اختیارات به آنان باید انگیزه خدمت رسانی آنان در مراکز دولتی افزایش دهیم.

وی، با بیان اینکه از ظرفیتهای بیمارستانی باید استفاده بهینه شود، گفت: سعی می کنیم امکانات بیمارستانی را گسترش و نوسازی کنیم تا از نظر کیفیت و کمیت خدمات رسانی، رضایت مراجعه کنندگان را فراهم آوریم.

دکتر طریقت منفرد، در خصوص الحاق دانشکده پرستاری رامسر به دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: پیگیرهای لازم برای این امر صورت خواهد گرفت.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، افزود: امیدوارم بتوانم خواسته های به حق مردم استان به ویژه شهرستان رامسر را به گوش دولت برسانم.

دکتر حسن طریقت منفرد، با بیان اینکه از 144 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده در برنامه بودجه 91، به دلیل تحریمهای اعمال شده به ویژه در صنعت نفت، کمتر از 90 هزار میلیارد تومان آن محقق شد، تصریح کرد: امیدوارم قبل از پایان دولت دهم برخی از پروژه‌های در حال ساخت، به بهره برداری برسد.

وی، با اشاره به اینکه بعد از انقلاب اسلامی، حوزه بهداشت و درمان جهش معجزه آسایی داشته است، ادامه داد: در حال حاضر بیش از 120 هزار پزشک، 200 هزار پیراپزشک دانشگاهی و 130 هزار تخت بیمارستانی در کشور وجود دارد که قسمت اعظم این امکانات در مناطق غیر برخوردار مستقر شد.

دکتر طریقت منفرد، با تاکید براینکه ساختار بهداشت و درمان نیاز به تحول جدی دارد، افزود: برنامه پزشک خانواده یکی از عوامل موثر در این تغییر است.

با اجرای برنامه پزشک خانواده جایگاه طب عمومی احیا می شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه با اجرای برنامه پزشک خانواده جایگاه طب عمومی ارتقا می یابد، افزود: جایگاه طب عمومی در کشور باید احیا شود تا پزشکان خدمات مطلوبی ارایه دهند و بیماران نیز از سردگمی در روند درمان خارج شوند.

دکتر حسن طریقت منفرد با اشاره به اینکه جهش و پیشرفت علم و تکنولوژی در سالهای اخیر، هزینه های بهداشت و درمان را افزایش داده، ادامه داد: کشورهای توسعه یافته به این نتیجه رسیدند که از پزشکان برای هدایت مصرف منابع حوزه سلامت می توان استفاده کرد.

وی ادامه داد: برنامه پزشک خانواده سعی دارد پزشک را در مسیر درمان، همراه بیمار کند.

دکتر طریقت منفرد، تخصیص سرانه را یکی از روشهای افزایش انگیزه پزشکان در برنامه پزشک خانواده دانست و اظهار داشت: در این طرح ارتباط مالی بین پزشک و بیمار قطع می شود.

وزیر بهداشت، با تاکید بر اینکه مازندران از استانهای پیشرو در اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع است، ادامه داد: در این برنامه تفاوت موقعیت مالی افراد برای پزشکان از بین می رود لذا عدالت اجتماعی در این برنامه محسوس است.

دکتر طریقت منفرد، با بیان اینکه طب عمومی به دلیل تفکر اشتباه مردم که با کوچک ترین بیماری نزد پزشکان متخصص مراجعه می کنند، جایگاه واقعی خود را از دست داد، گفت: در دنیا پایه واساس پزشکی طب عمومی و مراقبتهای اولیه است.

وی، خاطرنشان کرد: با اجرای برنامه پزشک خانواده بخش بهداشت و درمان ساماندهی می شود.

70 درصد مردم مازندران پزشک خانواده را انتخاب کردند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در نشست وزیر بهداشت با پزشکان خانواده شهرستان رامسر گفت: 70 درصد از جمعیت شهری مازندران پزشک خانواده خود را انتخاب کردند.

دکتر محمدمهدی ناصحی ضمن بیان این مطلب افزود: اطلاعات سلامت 65 و 84 درصد از جمعیت مازندران در سامانه سلامت وارد شد.

وی، با بیان اینکه برنامه پزشک خانواده، برنامه‌ای جامع در مازندران و کشور است، افزود: وزیر بهداشت نیز نگاه خوب و تجربیات مفیدی در زمینه این برنامه ملی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه این برنامه از اول اردبیهشت در این استان به صورت رسمی اجرا شده، تصریح کرد: زیرساختهای مورد نیاز برای اجرای برنامه پزشک خانواده در مازندران از سال گذشته آماده شد.

دکتر ناصحی، هدف اجرای برنامه پزشک خانواده را توزیع عادلانه منابع در حوزه سلامت بین اقشار مختلف مردم دانست و گفت: این برنامه منجر به ارتقا بهداشت و سلامت مردم جامعه می شود.

وی به استقبال پزشکان عمومی در شهرستان رامسر از این برنامه ملی اشاره و تصریح کرد: از جمعیت 72 هزار نفری این شهرستان، اطلاعات 69.9 درصد افراد وارد سامانه سلامت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha