پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۴:۵۴
کد خبر: 73296

در بودجه سال 92، ارز 1226 تومانی دارو تبدیل به ارز 2450 تومانی شده است و قطعا باید منتظر افزایش قیمت دارو در سال جاری بود. این در حالی است كه پیش از این رحیمی معاون اول از اختصاص ارز مرجع به كالای اساسی تا پایان دولت خبر داده بود.

بار گران "گرانی دارو" روی دوش مردم!
سلامت نیوز : آمارهای ضد و نقیض از تخصیص ارز مرجع به دارو حالا با اظهارت بهمنی رئیس بانك مركزی دارای ابعاد پیچیده تری شده است. رئیس بانك مركزی در جلسه غیر علنی مجلس از عدم تخصیص ارز مرجع به دارو سخن گفته است و در پاسخ به سوال یك نماینده تنها به خواندن یك آیه از قرآن بسنده كرده است: «لا یکلف الله نفس الا وسعها».

اما پیدا نیست كه چرا رئیس بانك مركزی از وسع و توان خود در بحبوحه پیگیری ارز توسط وزیر سابق بهداشت حرفی به میان نیاورده بود. پیگیری های وزیر سابق سرانجام به عزل وی منجر شد و وزیر جدید هرگونه كمبود دارویی در كشور را حاصل شایعات رسانه ها دانست.

كاهش ذخایر ارزی دولت در نتیجه ریخت و پاش های بی حاصل حالا آنقدر مشهود است كه رئیس بانك مركزی دیگر كمبود دارو را به ناتوانی وزارت بهداشت در تخصیص ارز مرجع حواله نمی كند. در بودجه سال 92، ارز 1226 تومانی دارو تبدیل به ارز 2450 تومانی شده است و قطعا باید منتظر افزایش قیمت دارو در سال جاری بود. این در حالی است كه پیش از این رحیمی معاون اول از اختصاص ارز مرجع به كالای اساسی تا پایان دولت خبر داده بود.

افزایش قطعی دوبرابری قیمت دارو
عابد فتاحی عضو كمیسیون بهداشت مجلس در گفتگو با فرارو در این خصوص گفت: «اظهارات رئیس بانك مركزی با واكنش شدید كمیسیون بهداشت مواجه شده است و این ادعا متناقض با ادعای قبلی ایشان است كه می گفتند ارز دارو بطور كامل پرداخت شده است.»

فتاحی با اشاره به آمارهای ضد و نقیض در این باره گفت: «آمارهای وزارت بهداشت، بانك مركزی و معاونت غذا و دارو در تضاد با هم است و این موضوع باعث شده است كه حل بحران دارو با مشكل مواجه شود.»

وی با اظهار نگرانی از افزایش قیمت دارو در سال جاری گفت: «افزایش دو برابری قیمت ارز در بودجه قطعا موجب افزایش دوبرابری دارو خواهد شد و ما نگران این موضوع هستیم. مجلس تمام تلاش خود را در این خصوص بكار خواهد برد اما به نتیجه رسیدن آن بعید به نظر می رسد.

بانك مركزی دیگر ارز مرجع ندارد
حسن تامینی لیچایی نائب رئیس كمیسیون بهداشت نیز در گفتگو با فرارو در واكنش به اظهارات اخیر رئیس بانك مركزی گفت: «علیرغم ادعاهای متعدد مبنی بر عدم اختصاص ارز دارو بانك مركزی تاكنون ارز مرجع به دارو پرداخت می كرده است. این موضع به تایید كارشناسان مجلس نیز رسیده است اما بانك مركزی دیگر قادر به پرداخت ارز مرجع به دارو نیست.»

تامینی با اشاره به بحران دارو در كشور و دارو هایی كه كه در گمرك به دلیل عدم اختصاص ارز در حال فاسد شدن هستند گفت: «باید برای دارو یك فكر اساسی كرد چرا كه افزایش قیمت دارو به طور مستقیم به بیماران فشار می آورد. تلاش مجلس بر این است فشار ناشی از افزایش قیمت دارو كاهش دهد.»

وی در پاسخ به این سوال كه آیا با حذف ارز 1226 تومانی و جایگزینی آن با ارز 2450 تومانی، به وارد كنندگان یارانه پرداخت خواهد شد یا نه گفت: «بحث پرداخت یارانه در میان نیست تنها از تولیدكنندگان دارویی كه با ارز آزاد هنوز به تولید ادامه می دهند حمایت خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha