پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۴
کد خبر: 73300
سلامت نیوز : محسن به دلیل مشكل دریچه قلب تحت درمان با قرص‌های وارفارین است. اگر محسن این دارو را مصرف نكند خون درون قلبش لخته می‌بندد. اگر میزان داروی مصرفی زیاد شود، دچار خونریزی می‌شود. یك روز ظهر درد شكم سراغ محسن می‌آید. او به توصیه یكی از همكارانش شروع به خوردن قرص سایمتیدین می‌كند، دارویی كه دوستش برای سوء‌هاضمه مصرف می‌كند. پس از چند روز دچار استفراغ خونی می‌شود. این نمونه‌ای از تداخل بین داروهاست كه به افزایش وارفارین در بدن و خونریزی منجر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ گاهی به پزشك مراجعه می كنید و می خواهید به دلیل بیماری كه دارید درمانی بگیرید، اما یكی از پرسش هایی كه پزشك از شما می پرسد درباره داروهایی است كه مصرف می كنید.

دارویی كه مصرف می شود معمولا در كبد دچار تغییر و دگرگونی شده و از كلیه، درون ادرار یا از طریق صفرای ترشحی درون مدفوع دفع می شود.

عده ای از داروها روی سوخت و سوز دیگر داروها در كبد تاثیر می گذارد. این تاثیر می تواند باعث تسریع در تخریب دارو یا تاخیر در دگرگونی آن شود. اگر دارو باعث تسریع در تغییر و حذف دارو از بدن شود خودبه خود اثر دارو سریع تر كاهش می یابد.

بالعكس اگر داروی مصرفی از دگرگونی داروی دوم جلوگیری كند، میزان دارو در خون زیاد می شود و می تواند به مسمومیت منجر شود.

به همین دلیل پزشكان قبل از تجویز هر دارویی باید از داروهایی كه می تواند بر سوخت و ساز دیگر داروها اثر بگذارد، آگاه باشند و بر این اساس میزان داروی لازم را نسخه كنند.

اگر شما دارویی مانند سایمتیدین برای مشكلات گوارشی مصرف می كنید، این دارو باعث مهار تخریب بسیاری از داروها در كبد می شود.

از طرفی داروهای ضد تشنج مانند فنوباربیتال یا كاربامازپین معمولا باعث تحریك كبد و افزایش تخریب دیگر داروها می شود.

داروهای مصرفی ممكن است بر جذب دیگر داروها از دستگاه گوارش (معده و روده ها) اثر بگذارد. جذب داروها از روده ها گاهی به صورت رقابتی انجام می شود و وجود یك دارو باعث كاهش جذب دیگر دارو می شود.

بسیاری از مواد غذایی هم می تواند در جذب داروها تداخل ایجاد كند. به فرض اگر قرص آهن مصرف می كنید نباید همزمان با آن چای بنوشید یا افرادی كه آزیترومایسین می خورند از سه ساعت قبل تا سه ساعت بعد نباید وعده غذایی داشته باشند.

بسیاری از داروهای جذب كننده كلسترول مثل كلستیرامین، در روده ها باعث جذب داروها علاوه بر كلسترول می شود.

برخی داروها در اثرات شان روی بدن مشابه هستند. اگر این داروها با هم مصرف شود این اثرات تشدید و می تواند مشكل ساز شود.

به فرض مصرف داروی آنتی هیستامین خواب آور است. از طرفی داروهای ضدتشنج نیز اندكی خواب آلودگی می آورد.

اگر فردی مبتلا به صرع به دلیل سرماخوردگی یا حساسیت از این دارو استفاده كند دیگر توانایی بیداری در ساعات اولیه صبح را هم نخواهد داشت. از طرفی خواب آلودگی در طی روز می تواند به حادثه برای فرد منجر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha