پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۲۶
کد خبر: 73301

آنچه كه موجب می‌شود انحنای موجود در پایین كمر غیرعادی و به صورت یك بیماری شناخته شود، افزایش بیش از اندازه این گودی است.

كاهش عوارض گودی كمر
سلامت نیوز : همه افراد چه كودكان و چه بزرگسالان، به صورت طبیعی قوس كمر دارند، یعنی انحنایی به سمت عقب در ناحیه پایین كمر‌ دارند، اما آنچه كه موجب می‌شود انحنای موجود در پایین كمر غیرعادی و به صورت یك بیماری شناخته شود، افزایش بیش از اندازه این گودی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در واقع آنچه كه موجب می شود انحنای موجود در پایین كمر غیرعادی شود، زیاد بودن اندازه گودی كمر است كه به گفته دكتر بهروز توانا، متخصص طب فیزیكی، گودی بیش ازحد طبیعی جنبه ارثی دارد، اما این مشكل در صورت كم تحركی و ورزش نكردن، اضافه وزن و بارداری به دنبال ضعف عضلات كمر و كاهش قدرت عضلات شكم آزار دهنده و دردناك می شود.

مدیر گروه طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی ارتش در گفت و گو با «جام جم» به روشی ساده برای تشخیص میزان گودی كمر اشاره می كند و می گوید: گرچه در نظر گرفتن زاویه و درجه مشخصی برای بیان غیرطبیعی بودن گودی كمر ممكن نیست و مساله فقط با معاینه و عكسبرداری قابل تشخیص است، اما برای تشخیص این كه بدانیم گودی كمرمان در حد طبیعی است یا خیر، باید بدون كفش، از پشت به دیوار تكیه دهیم و سعی كنیم دو كف دست را از فاصله ایجاد شده میان دیوار و گودی كمر، رد كرده و به هم برسانیم؛ هرچه گودی كمر طبیعی تر باشد این فاصله كمتر و عبور دست ها سخت تر است.

گودی كمر؛ وراثتی است

متخصصان دریافته اند گودی كمر ارثی و اكتسابی است یعنی عمده ترین دلیل گودی بیش از اندازه كمر، ژنتیكی است و برخی افراد نیز به صورت مادرزادی دچار شلی بیش از حد بافت های نگهدارنده مفاصل هستند كه از تظاهرات آن افزایش گودی كمر است.

دكتر توانا با اشاره به این كه مشكل گودی كمر در كودكان بروز پیدا نمی كند و پس از بلوغ خود را نشان می دهد، اضافه می كند: در كسانی كه یا به دلیل لاغری بیش از حد و گرفتن رژیم های سخت دچار ضعف عضلات كمر هستند، این مشكل با درد شدید بروز پیدا می كند. اضافه وزن و بزرگی شكم نیز به همین نسبت می تواند به شلی و ضعف عضلات شكم منجر شود و به این شكل افزایش قوس كمر، علائم آزار دهنده خود را بروز می دهد.

قوس كمر بیشتر نمی شود

شاید سوال بسیاری این باشد كه آیا قوس كمر به مرور زمان بیشتر می شود؟

دكتر توانا به این پرسش چنین پاسخ می دهد: قوس كمر بیشتر نمی شود، اما ضعف عضلات باعث می شود كه علائم آن بیشتر بروز كند كه این موضوع باعث كم توانی شخص می شود.

شاید هیچ عاملی در بروز علائم قوس كمر موثر تر از نداشتن تحرك و اضافه وزن نباشد، اما پوشیدن مداوم كفش های پاشنه بلند بیش از سه سانت نیز می تواند علائم دردناك قوس كمر را بیشتر بروز دهد. بر این اساس به افرادی كه قوس كمر دارند، توصیه می شود كفش های پنجه پهن و پاشنه پهن بپوشند.

درست بنشینید؛ زیاد سرپا نایستید

از آنجا كه مشكل قوس كمر جنبه ارثی دارد پس قابل پیشگیری نیست، اما می توان با اصلاح روش زندگی و بخصوص نحوه قرار گرفتن بدن در حالت نشسته و ایستاده، از حاد شدن علائم آن جلوگیری به عمل آورد.

به همین دلیل متخصصان طب فیزیكی بر نپوشیدن كفش های پاشنه بلند، پیشگیری از افزایش چربی و برجستگی شكم، اصلاح نحوه نشستن و خوابیدن، بخصوص زمان بارداری به عنوان راه هایی برای جلوگیری از شدت یافتن علائم گودی كمر تاكید می كنند.

به گفته دكتر توانا نحوه صحیح نشستن و پر كردن گودی كمر با یك بالشتك كوچك، استفاده از صندلی دسته دار و قرار دادن دست ها روی دسته صندلی، استفاده از زیرپایی، جلوگیری از ایستادن و نشستن طولانی مدت و دراز كشیدن به پهلو از راهكارهای موثر در كاهش درد و ناراحتی ناشی از گودی كمر است.

ورزشی ساده برای تقویت عضلات كمر

متخصصان طب فیزیكی بر انجام تمرینات ورزشی مرتب برای تقویت عضلات كمر و جلوگیری از چاقی بیش از حد شكم به عنوان روش های پیشگیری از بروز علائم آزار دهنده گودی بیش از حد كمر تاكید می كنند.

دكتر توانا نیز بر انجام روزانه پنج دقیقه ورزش خاص برای تقویت عضلات كمر تاكید می كند و می گوید: انجام حركات ورزشی كه به مقاومت و تحرك بالایی نیاز دارد به افراد دچار گودی كمر توصیه نمی شود، اما انجام حركات ورزشی درجا، در حالت خوابیده به پشت و در حالتی كه هر پا با زاویه نود درجه نسبت به بدن داخل شكم جمع می شود، با دست به زانو فشار وارد شده و پا به سمت جلو حركت داده شود، برای كاهش درد ناشی از گودی كمر بسیار موثر است.

چنین حركتی برای هر پا، باید روزانه ده بار تكرار شود. پس علائم دردناك ناشی از گودی بیش از حد كمر اگر ناشی از چاقی شكم و نشستن ناصحیح باشد، با اصلاح وضع و انجام تمرینات ورزشی قابل درمان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha