پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۱
کد خبر: 73306
سلامت نیوز : مسئولان دولت دهم می‌خواهند «غیرت» پسرهای ایرانی را بیشتر کنند و به دختران هم یاد بدهند «عزت» داشته باشند تا جمع این دو بشود بالارفتن آمار ازدواج، پایین‌آمدن آمار طلاق.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهار ؛ سه‌ماه دیگر مسئولیت دست‌اندرکاران دولت دهم تمام می‌شود؛ همین امر باعث شده است در این فرصت‌ باقیمانده از هیچ پیشنهاد و حرفی برای طرح‌های روی زمین‌مانده‌شان نگذرند. در هشت‌سالی که از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد می‌گذرد، ازدواج و طلاق جوانان یکی از موضوعاتی بوده که آن‌قدر طرح و برنامه ارائه‌شده و البته برزمین‌مانده داشته است که شنیدن برنامه‌های ادامه‌دار این دولت برای آسان‌کردن ازدواج، دیگر تعجب و خوشحالی کسی را برنمی‌انگیزد. اما باز هم این مسئولان وزارت ورزش و جوانان‌ و استانداری‌ها هستند که از تلاش‌هایشان برای اجرای برنامه‌های افزایش‌دهنده میزان ازدواج در جوانان دست برنمی‌دارند. این‌بار این معاون فرهنگی امور جوانان استانداری خراسان جنوبی است که از طرح‌ جدید وزارت ورزش و جوانان برای ازدواج خبر داده است؛

او گفته است که کارگروه اجتماعی فرهنگی استانداری خراسان جنوبی تصمیم گرفته است برای بالابردن آمار ازدواج و کاهش آمار طلاق، طرحی را با نام «تقویت غیرت در پسران و عزت در دختران» اجرا کند. برنامه استحکام بنیان خانواده، آموزش‌های پیش از ازدواج و حین ازدواج و... از دیگر برنامه‌های این کارگروه است. مریم مهرور گفته است که معاونت فرهنگی این استان براساس سیاست‌های ابلاغی وزارت ورزش و جوانان در پنج حوزه ازدواج، اوقات فراغت، ساماندهی امور جوانان و سازماندهی تشکل‌های مردم نهاد و فرهنگی و تربیتی، برنامه‌هایی را دنبال می‌کند. این خبر بعد از آن منتشر شده است که از اسفند سال 88 که سازمان ملی جوانان سامانه آموزش ازدواج جوانان راه انداخت و در آن تناسب اندام، ظرافت مو، ابرو، صدا، عفت و پاکدامنی، فرمانبرداری از شوهر را از مشخصات یک زن مناسب برای ازدواج دانست، چهار سال می‌گذرد؛ سامانه‌ای که نگارندگان آن غیرت، پاکیزگی، پارسایی، سخاوتمندی، دست‌ودلبازی و سلامت جنسی، خوش‌رفتاری با زن و فرزند، قدرت، چهارشانه و... را از ویژگی‌های لازم برای پسران در آستانه ازدواج دانسته بودند.

این سامانه قرار بود گواهینامه ازدواج صادر کند و توانمندسازی جوانان در مورد مسائل مربوط به دوران پیش از ازدواج، حین ازدواج، دوران عقد و دوران پس از ازدواج براساس آموزه‌های دینی و اصول روانشناختی را آموزش دهد. هرچند این سامانه هم با منحل‌شدن سازمان ملی جوانان به فراموشی سپرده شد ولی با روی‌کارآمدن وزارت ورزش و جوانان، دغدغه‌های محمود احمدی‌نژاد درباره ازدواج که سابقه‌شان به زمان شهرداربودن او می‌رسید، دنبال شد. طرح‌هایی که از زمان تشکیل‌شدن وزارت ورزش و جوانان درباره بالابردن آمار ازدواج تصویب و ابلاغ شده، کم نبوده است؛ از دنبال‌کردن سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت گرفته تا بسته پیشنهادی این وزارتخانه و تسهیلات نه‌گانه‌ای که برای جوانانی که ازدواج می‌کنند درنظر گرفته شده است.

اصراری که مسئولان وزارت ورزش و جوانان در این سال‌ها برای افزایش جمعیت داشته، در کنار ویژگی‌هایی که برای افراد در آستانه ازدواج در نظر گرفته شده، در بین کارشناسان مختلف محل بحث و نظر بسیاری بوده است. توران ولی‌مراد، دبیر ائتلاف اسلامی زنان و فعال حقوق زنان، یکی از این کارشناسان است. او درباره طرح بالابردن غیرت در پسران برای افزایش میزان ازدواج در کشور به «بهار» می‌گوید: «بسیاری از مشکلاتی که در حال حاضر جامعه ما درباره مسائل مربوط به زنان و خانواده با آن درگیر است، نتیجه فقدان دو عنصر است: عقلانیت و علم. منظور از علم، علم به واقعیت‌های جامعه‌شناختی و بررسی وضع موجود است؛ به‌طوری‌که بعد از آن عقلانیت هم به آن اضافه شود. درباره این موضوع که چرا سن ازدواج در این سال‌ها بالا رفته و در بین جوانان ازدواج‌گریزی وجود دارد، باید تحقیقات دانشگاهی انجام شود و علل آن مشخص شود نه این‌که هر مسئولی در گوشه‌وکنار دستگاه‌های مختلف اجرایی، حرف از طرح‌هایی بزند که پشتوانه علمی ندارند.»

ولی‌مراد می‌گوید که دولت دهم بعد از آن این طرح‌ها را دنبال می‌کند که هنوز قانون تسهیل ازدواج جوانان را اجرا نکرده است: «دولت به جای اجراکردن این قانون، کلمه‌هایی را مانند باغیرت‌کردن پسران به‌کار می‌برد. ما در این سال‌ها دیده‌ایم که مسئولان از کلمه‌های بسیاری مانند عفاف و غیرت و... برداشت‌های اشتباه و ظاهرپسندانه دارند. ما دیده‌ایم که مسئولان بیش از پیش سعی دارند در کنار خلا‌ءهای قانونی‌ای که برای زنان وجود دارد، همه مسئولیت خانواده‌ها را همچنان متوجه پسران می‌داند و آن‌ها هستند که حتی قبل از ازدواج و دوره آشنایی‌شان با فرد موردنظرشان باید تاوان این طرز فکرها را بپردازند.» این فعال حقوق زنان معتقد است: «در کشور ما قوانین حمایتی برای زنان وجود ندارد و وقتی مسئولان این نواقص را برطرف نمی‌کنند، زنان قبل از ازدواجشان می‌خواهند سهم زندگی مشترکشان را بگیرند و این موضوع مشکل‌ساز می‌شود. ما دائم می‌بینیم که به پسرها گفته می‌شود شما مسئولید، شما باید نان‌آور خانواده باشید، باید مهریه بدهید، مواظب همسرانتان باشید و... بار مسئولیت را به دوش پسران می‌اندازند، غافل از این‌که این زن و مرد همراه هم هستند که باید زندگی را بسازند و بارش به دوش بکشند و همین مسئولیت‌سازی‌ها برای پسران است که آن‌ها را ازدواج‌گریز می‌کند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha