پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۱
کد خبر: 73311
سلامت نیوز : اعتراف رئیس بانك مركزی نشان داد که ادعای محمود احمدی‌نژاد درباره تخصیص ارز به دارو خلاف است و جان بسیاری از بیماران نیازمند در خطر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فریادگر ؛ در یکی از مهم‌ترین اخبار چند ماه اخیر شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد که در جلسه غیرعلنی مجلس با محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی، وی اعتراف کرده كه «ارز مرجع برای واردات دارو اختصاص نیافته است.» نظام دارویی کشور در چند ماه اخیر و به ویژه چند روز اخیر روزهای پرخبری را سپری می‌کند. همین چند روز پیش محمدرضا شانه‌ساز معاون سازمان غذا و دارو هم به علت عدم تخصیص ارز به دارو استعفا كرده بود. اینها در حالی است که مدتی قبل محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت دهم در یك گفت‌وگوی تلویزیونی گفته بود كه «دولت ارز دارو را داده و اگر لازم باشد ارز بیشتری نیز می‌دهیم؛ چرا که سلامت مردم برای ما مهم است.» وی همچنین در جمع رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران نظام سلامت کشور گفته «دارو بیهوده گران شده و مردم در خانه‌هایشان انبار دارو درست کرده‌اند.» با اظهارات رئیس بانک مرکزی و استعفای شانه‌ساز مشخص شده است، ماجرا آن چیزی نیست که آقای احمدی نژاد ادعا کرده بود.

حدود پنج ماه قبل بود كه خبر واردات غذای سگ، زین اسب و دسته‌بیل با ارز دارو هم مانند بمب تركید و کشمکش مرضیه دستجردی وزیر بهداشت و احمدی‌نژاد درباره اختصاص یا عدم اختصاص ارز آن قدر بالا گرفت که منجر به برکناری وزیر بهداشت شد.

سال گذشته هم وزارت بهداشت اعلام كرد كه‌ مدارک و اسناد مربوط به اختصاص ارز به شرکت‌های دارویی هم در وزارت بهداشت و هم در بانک مرکزی نشان می‌دهد که طی چهار ماه اول سال تقریباً هیچ ارز دارویی اختصاص نیافته و تا آخر شهریور فقط 43 میلیون دلار به واردات دارو، تجهیزات پزشکی و شیر خشک از سوی بانک مرکزی اختصاص پیدا کرده است. در حالی بانک مرکزی هم در شش ماه اول سال گذشته کمتر از 50 میلیون دلار - یعنی یک پنجاهم بودجه مصوب در سال 91- برای تامین را به دارو اختصاص داده است كه براساس قانون مصوب، این بانک موظف بوده برای تامین کالاهای پزشکی مورد نیاز مردم ارزلازم را تخصیص دهد.

این کشمکش‌ها در حالی است که در دو سال اخیر قیمت دارو روندی صعودی داشته و اختصاص نیافتن ارز دارویی و كمبود دارو روز‌به‌روز بیشتر شده و جان بسیاری از بیماران را به خطر انداخته است.

كمبودهای مهم دارو و شبح ناصرخسرو

این روزها خبر كمبود و نبود داروی بیماری خاصی در رسانه‌ها پخش می‌شود، از بیماران تالاسمی گرفته تا بیماران ام‌اس. دبیر انجمن تالاسمی ایران گفته است كه برخی بیماران مبتلا به تالاسمی 2 ماه است كه دارویی دریافت نكرده‌اند. عضو شورای‌عالی نظامی پزشکی گفته «عمده داروهایی که از آنها به عنوان داروهای کمیاب یاد می‌شود، داروهایی هستند که جایگزین ندارند.»

همچنین اخبار و اظهارنظرهای نمایندگان و اعضای جامعه پزشکی ایران حاکی از آن است که داروی بیهوشی به دلیل اختصاص نیافتن ارز مرجع با کمبود روبروست. مسوولان انجمن حمایت از بیماران هموفیلی می‌گویند با این که داروهای این بیماری به صورت رایگان در اختیار مبتلاها قرار می‌گیرد، اما کمبود دارو وجود دارد. به دلیل عدم اختصاص ارز داروهای شیمی درمانی، تست قند خون، بیماران خاص، آنتی‌بیوتیک‌های کودکان و حتی مکمل‌های غذایی هم کمیاب شده‌اند. این کمبودها و عملکرد ضعیف مسوولان باعث شده که بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی کنند، در صورت ادامه وضع موجود بازار ناصرخسرو که همان بازار داروی قاچاق است به زودی احیا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha