پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۱۱
کد خبر: 73318

از سنین 15 سال به بالا با خوردن روزانه 10 عدد سنجد سلامتی خود را تضمین کنید.

خواص سنجد را بشناسیم
سلامت نیوز : از فواید آنتی اکسیدان ها، پیشگیری از بیماری‌های قلبی تا کاهش آسیب مغز و چشم ها را می‌توان نام برد. آنتی اکسیدان‌ها جلوی عمل رادیکال‌های آزاد را که موادی فعال و ویرانگر هستند، می‌گیرند و آنها را خنثی می‌کنند. سعی برآن داریم تا در این مختصر، میوه‌هایی که حاوی آنتی اکسیدان بیشتری هستند از جمله میوه سنجد را معرفی نماییم. تولید رادیکال‌های آزاد، مساله‌ای طبیعی است و طی عمل تنفس بوجود می‌آیند. رادیکال‌های آزاد تعدادی اتم تک الکترونی هستند و در حین واکنش اکسیژن با بعضی مولکول‌ها تولید می‌شوند. اگر بطور ناگهانی تعداد زیادی رادیکال آزاد در بدن تولید شود، یک سری واکنش‌هایی خاص پشت سر هم شروع می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ رادیکال‌های آزاد با بعضی قسمت‌های سلول مثل DNA و غشای سلولی واکنش نشان داده و باعث تخریب عمل سلول یا حتی مرگ آنها می‌شود. در حالت عادی، سیستم دفاعی بدن این رادیکال‌های آزاد را خنثی و بی ضرر می‌کند. اما عوامل مخرب محیطی مثل اشعه ماوراء بنفش، الکل و آلودگی‌های محیط باعث می‌شوند بدن نتواند با این رادیکال‌های آزاد مبارزه کند. در نتیجه ساختمان و عمل سلول‌های بدنی توسط رادیکال‌های آزاد تخریب شده و منجر به پیری زودرس و بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی می‌شود. برای جلوگیری از عمل این اتم ها، بدن باید دارای یک سد دفاعی به نام آنتی‌اکسیدان‌ها باشد.

به‌رغم متابولیسم طبیعی بدن، با ایجاد یک سری شرایط مانند کشیدن سیگار و در معرض دود سیگار، آلودگی ها، ورود مواد شیمیایی غیر ضروری به بدن از هر طریقی، اشعه و حتی استرس، در بدن رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند که می‌توانند به بدن آسیب برسانند؛ این عوامل اکسیدان‌ها هستند. ازسویی بیشتر از 4000 ترکیب آنتی اکسیدانی در غذاها وجود دارند، البته بهتر است آنتی اکسیدان‌ها از طریق مواد غذایی طبیعی وارد بدن شوند نه مکمل ها. ولی بیش از همه ویتامین‌های E و C و بتاکاروتن و نیز ماده معدنی سیلنیوم مهم هستند. مزایای ویتامین C شامل جلوگیری از چروك پوست، سالم نگه‌داشتن استخوان‌ها و پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن و نیز جلوگیری از فرآیند اكسیده شدن است كه این فرآیند در بروز آب مروارید، آرتریت، بیماری قلبی و سرطان و همچنین در تولید کلاژن در بدن نقش بسیار ضروری دارد.

مهم‌ترین منابع این ویتامین همراه با بیوفلاوونوئیدها شامل فلفل سبز و قرمز، كیوی، پرتقال، لیموها، گریپ فروت، توت‌ها، كلم بروكلی، طالبی و سنجد و گوجه فرنگی هستند. ویتامین C در مقابل حرارت حساس بوده و در حرارت بالا مقدار زیادی از آن هدر می‌رود. در بالغین مرد روزانه 90 میلی گرم و در بالغین زن 75 میلی گرم در روز نیاز است. مزایای ویتامین E شامل كاهش خطر بروز بیماری قلبی، سرطان و سایر امراض ناشی از بالارفتن می‌باشد. ویتامین E تاثیر مولكول‌های رادیكال آزاد را خنثی می‌كند. مهم‌ترین منابع حاوی ویتامین E همراه با «تیكوفرول‌ها» و «توكوتریینول‌ها» شامل میوه سنجد، مغزها بویژه بادام، تخمه آفتابگردان، سویا، گردو، بادام‌زمینی، فندق، ذرت، دانه کتان، زیتون و مارگارین و روغن‌های گیاهی مثل روغن جوانه گندم، كره بادام‌زمینی، غلات سبوس دار، اسفناج و آووكادو هستند.

ویتامین E ازجمله ویتامین‌های محلول در چربی است و نیاز آن در بالغین روزانه 15 میلی گرم می‌باشد. سلنیوم ازجمله عناصر کمیاب است که در بدن به میزان کم وجود دارد و به‌رغم این میزان کم، بسیار ضروری و حیاتی است. مزایای سلنیوم نیز شامل تقویت سیستم ایمنی بدن كاهش اضطراب و افسردگی و حفظ سلامت موها و ناخن‌ها است. سلنیوم در پیوند با پروتئین در بدن به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی عمل کرده و بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کند. محتوای سلنیوم غذاها، به میزان سلنیوم موجود در خاک یا آبی بستگی دارد که گیاه یا حیوان از آن تغذیه می‌کند.

ولی بدلیل اتصال آن به پروتئین، در تمام غذاهای حیوانی وجود دارد. منابع غذایی اصلی حاوی این ماده معدنی مهم شامل غذاهای سالم حاوی پروتئین زیاد مثل غذاهای دریایی، تخم مرغ، گوشت مرغ و قرمز، قلوه، جگر و گندم سبوس دار، برنج قهوه‌ای و سایر غلات سبوس دار هستند. سلنیوم همراه با ویتامین‌ها موجب كند شدن روند پیری می‌شود، خطر ابتلا به سرطان‌ها را كاهش می‌دهد، از عروق خونی محافظت می‌كند و احتمال حمله قلبی و سكته مغزی را كاهش می‌دهد. فیتوکمیکال‌ها مواد شمیایی طبیعی هستند که بطور طبیعی در سبزیجات، میوه ها، دانه ها، آجیل و حبوبات وجود دارند.

یک دسته از آن ها، کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن، لیکوپن، گزانتین و... هستند. متخصصان تغذیه همواره تأكید دارند كه بهترین منابع غذایی حاوی آنتی اكسیدان‌ها شامل میوه‌ها و سبزی‌های دارای فیبر خوراكی زیاد، غلات سبوس‌دار، مغزها و حبوبات، دانه‌ها و همچنین مواد غذایی سرشار از پروتئین‌های ضد پیری هستند. به گزارش ایسنا، مصرف مواد غذایی غنی از آنتی‌اكسیدان برای سلامت بدن، تقویت سیستم ایمنی و همچنین افزایش طول عمر و به تعویق انداختن فرآیند پیری ضروری است. آنتی اكسیدان‌های موجود در غذاها در واقع تأثیر مولكول‌های رادیكال آزاد را در بدن كاهش می‌دهند. وقتی این مولكول‌ها در بدن فعال هستند، اعضای بدن سریع‌تر فرسوده می‌شوند و در نتیجه فرآیند پیری زودتر بروز می‌كند.

بنابراین آنتی‌اكسیدان‌ها موجب می‌شوند كه بدن جوان‌تر و شاداب‌تر بماند و درعین حال علائم پیری را كاهش می‌دهند. سبزی‌ها و میوه‌های حاوی كارتنوئیدها اغلب به رنگ های زرد، قرمز، نارنجی (مانند میوه سنجد) و یا برگ‌های سبز تیره هستند كه از مهم‌ترین آنها می‌توان به اسفناج، كلم بروكلی، فلفل سبز و قرمز، هویج و سیب‌زمینی شیرین و سنجد اشاره كرد و اما سنجد: در میوه سنجد، اسیدهای آلی و یک نوع گلوکوزید به نام کرستین یافت می‌شود. وجود اسیدهای چرب، اسیدهای آلی و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین E، وC, K, B1, B2, A, Fو اسیـدهای چرب اشباع نشده در سنجد تشخیـص داده شده است.

در هسته سنجد نیز 17 نوع آمینواسید و مقداری پروتئین وجود دارد که هریک از این آمینواسیدها خواص دارویی بسیار مفیدی دارند. این میوه بدلیل داشتن تانن، در معالجه تعدادی از بیماری‌ها خصوصاً زخم معده مؤثر است میوه سنجد از نظر طبیعت، طبق نظر حکمای طب سنتی، سرد و خشک است و از نظر خواص، عقیده دارند که مقوی و مفرح می‌باشد. آنچه بیشتر مورد توجه دانشمندان قرار گرفته این است که میوه سنجد آنتی‌اسکلراتیک بوده و روند پیری را کند می‌کند. سنجد استخوان را محکم و دستگاه گوارش را تقویت می‌کند همچنین سرشار از فیبر است و گرسنگی را کاهش می‌دهد و خاصیت سیر کنندگی بالایی دارد و در افرادی که مشکلات دستگاه گوارشی دارند، بسیار مفید است، سنجد یکی از بهترین منابع غذایی گیاهی محسوب می‌شود. منبع غنی از کلسیم است و برای افرادی که دچار پوکی استخوان هستند، مفید واقع شده و استخوان‌های افراد را محکم می‌کند.

بهتر است سنجد را به عنوان میان وعده استفاده کرد، سنجد علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی دارای ترکیباتی مانند فتیکمیکال‌هاست که آنتی‌اکسیدان خوبی است. اخیراً محققان دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز توانسته‌اند اثرات ضد دردی، ضد التهابی و شل کنندگی عضلانی این گیاه بویژه بصورت پودر هسته میوه سنجد را تأیید کنند. به گفته ایشان سنجد در بیماری استئوآرتریت، اثرات بالینی و ضد دردی مشابه داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی داشته و نه تنها برای معده مضر نبوده بلکه بدلیل اثرات حفاظتی خود و عوارض جانبی کمتر می تواند جایگزین داروهای معمول ضدالتهابی غیراستروئیدی شود.

درهرحال میوه سنجد دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی بوده و سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هاست. این میوه بدلیل همین خواص آنتی ‌اکسیدانی و ضدالتهابی خود در درمان بسیاری از بیماری‌ها بویژه بیماری‌های قلبی-عروقی و دردهای استخوان مؤثر است. از سنین 15 سال به بالا با خوردن روزانه 10 عدد سنجد سلامتی خود را تضمین کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha