پزشکان نام قاتل خاموش را برایش انتخاب کرده اند، قاتلی که چراغ خاموش جلو می آید وگاه بی آنکه بیمار از آن با خبر باشد با یک سکته قلبی یا مغزی به دیار باقی می بردش. فشار خون بالا سالانه جان 80هزار ایرانی را می گیرد، بی آن که حتی از بیماری شان اطلاع داشته باشند.

سنجش فشار خون افراد بالای 30 سال؛ طرحی که جدی گرفته نشد
سلامت نیوز :  پزشکان نام قاتل خاموش را برایش انتخاب کرده اند، قاتلی که چراغ خاموش جلو می آید وگاه بی آنکه بیمار از آن با خبر باشد با یک سکته قلبی یا مغزی به دیار باقی می بردش. فشار خون بالا سالانه جان 80هزار ایرانی را می گیرد، بی آن که حتی از بیماری شان اطلاع داشته باشند. درحالی که اگر زودتر از بیماری شان آگاه می شدند و برای درمانش اقدام می کردند، می توانستند سال های بیشتری را کنار خانواده هایشان باشند.سکته قلبی ،نارسایی های کلیوی و سکته مغزی بخشی از بیماری هایی است که فشار خون بالا برای فرد به همراه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ امسال وزارت بهداشت هفته سلامت را با شعار «فشار خون را جدی بگیریم» آغاز کرد. سازمان نظام پرستاری و وزارت بهداشت در اقدامی طرح ملی غربالگری فشارخون، قد و وزن ایرانیان بالای ۳۰ سال را با محوریت اندازه گیری فشار خون،قد و وزن آغاز کرد. در این طرح ایرانیان بالای 30سال با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی سراسر کشور می توانند رایگان فشار خون و قد و وزن شان را اندازه گیری و در صورت بالا بودن فشار خون راهنمایی های لازم را دریافت کنند.

امروز کارکنان نیامده اند

با یک جست وجوی اینترنتی شروع می کنم.در خبرها آمده است برای شرکت در این طرح ملی می توانید به مراکز بهداشتی و حتی خانه های سلامت شهرداری تهران مراجعه کنید و فشار خون تان را رایگان کنترل کنید.نزدیک ترین محل به ما خانه سلامت منطقه عباس آباد است.پس از کلی تعریف و تمجید از این طرح یکی از همکاران را هم راضی می کنم و همراه هم به خانه سلامت عباس آباد می رویم.بعد از کلی پرس و جو کاشف به عمل می آید شهرداری تهران مستقل از وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری، خود فشار خون و سلامت مراجعان را کنترل می کند. کارمند مجموعه می گوید: البته تا دیروز هم این کار درمجموعه ما انجام می شد ولی امروز کارکنانش نیامده اند.

تمام داده های ذهنی ام را مرور می کنم تا یک مرکز بهداشتی درمانی را حوالی خیابان شهید بهشتی پیدا کنم.آری بیمارستان مادران، با این که زایشگاه است اما حتما این طرح را هم اجرامی کند.می رویم بیمارستان و پس از پرس و جوی فراوان متوجه می شویم که بازهم یک روز دیر آمده ایم و امروز (روز سه شنبه) کارکنان مجری طرح سرکار نیامده اند.در راه رسیدن به محل کار با خودم فکر می کنم چند نفر پیدا می شوند که با اطلاع یافتن از اجرای این طرح ،از محل کارشان مرخصی بگیرند و به دنبال یک مرکز بهداشتی بگردند که کارمندانش هوس مرخصی رفتن و ترک کار نکرده باشند.

یاد حرف های رئیس سازمان نظام پرستاری و اظهارات وی مبنی بر مساعدت نکردن وزارت بهداشت با این مجموعه می افتم و نگران می شوم که مبادا نرسیدن بودجه از سوی وزارت بهداشت اجرای این طرح ملی را با مشکل مواجه کرده و طرحی را که رئیس جمهور بر اجرایش تاکید داشته پیش از به سرانجام رسیدن به بایگانی فرستاده است.چون میرزابیگی در گفت و گو با مهر گفته بود با وجود اجرای این طرح از چهاردهم اردیبهشت و با حضور 100هزار پرستار،حتی ریالی بابت هزینه هایش به ما پرداخت نشده است . او گفته بود تاکنون بر اساس اسناد موجود 3 میلیارد و 200 میلیون تومان بابت هزینه های اجرای این طرح شامل تهیه تجهیزات و اقلام سنجش سلامت و غذای پرستاران هزینه شده است و تا دیروز حتی ریالی بابت این هزینه ها از وزارت بهداشت و دولت دریافت نکرده است.

غضنفر میرزابیگی رئیس کل سازمان نظام پرستاری دیروز از استقبال خوب مردم ساکن شهرهای کوچک از این طرح خبر داد و به خراسان نیز گفت: در طول 5روز گذشته استقبال خوبی از طرح غربالگری سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال شده که بیشترین استقبال در شهرهای کوچک بوده است.وی باتاکید بر این که امکان تمدید این طرح برای سازمان نظام پرستاری وجود نداردگفت:سازمان نظام پرستاری با استعداد 100هزار پرستار به مدت یک هفته اجرای این طرح را برعهده گرفته است و در صورت احساس نیاز از سوی وزارت بهداشت، تمدید این طرح تنها با امکانات و نیروهای وزارت بهداشت امکان پذیر خواهد بود.میرزابیگی خاطرنشان کرد:درصورت کسب نتایج مثبت از طرح مذکور این طرح توسط وزارت بهداشت تمدید خواهد شد که مسئولیت اجرای آن نیز به عهده وزارت بهداشت خواهد بود.

مرکز بهداشت سوت و کور است

با مرکز بهداشتی در شمال تهران تماس می گیرم و آدرس نزدیک ترین خانه بهداشت یا درمانگاه به محل کارم را می پرسم.تاکید هم می کنم که می خواهم درطرح سنجش فشار خون افراد بالای ۳۰ سال شرکت کنم.از آن سوی خط نشانی برایم خوانده شد و پس از نوشتن نشانی راهی مقصد می شوم.نزدیک ترین مرکز بهداشتی به محل کارمان تقریبا 4کیلومتر از ما دور است.طبق نشانی اعلامی خودم را به حسینیه ارشاد می رسانم و سراغ مرکز بهداشت ارشاد را می گیرم.مرکز بهداشت سوت و کور است و خبری از مراجعان نیست.به مسئول بخش که مراجعه می کنم مرا به اتاق خانم دکتری راهنمایی می کند و با صدایی بلند می گوید:خانم دکتر برای فشار خون آمده اند.

دکتر با کمال صبر و ادب می گوید:متاسفانه اعضای گروه غربالگری دراین مرکز مستقر نشده اند.ولی حالا که تا این جا آمده ای فشارخونت را می گیرم تا اگر مشکل داشتی برای ثبت در سامانه طرح غربالگری به بیمارستان کودکان مفید بروی.

شما فشار خون داری

کارت ملی ام را می بیند و می گوید:31سال بیشتر نداری،فکر نکنم مشکلی داشته باشی اما وقتی فشار خونم را با دستگاه فشارخون جیوه ای می گیرد به ناگاه نظرش را عوض می کند و می گوید:شما فشارخون دارید. فشارتان ۱۶ روی ۱۰ است.شما باید به بیمارستان کودکان مفید که یک چهار راه بالاتر است بروید تا شماره ملی و نام تان را ثبت کنند.حالا که می فهمم فشارخون بالا هم به مجموعه مشکلات و گرفتاری هایم اضافه شده است به بیمارستان می روم. سالن بزرگی را به این کار اختصاص داده اند و پلاکارد بزرگی هم جلوی در بیمارستان نصب کرده اند تا مردم از انجام این طرح آگاه شوند.تقریبا تمامی 4میزی که پرستاران دورش نشسته اند پراست. ولی بدون معطلی نوبت به من می رسد.فشارم را می گیرد و نظر خانم دکتر را تایید می کند. حالا نوبت اندازه گیری قد و وزن است که بعد از آن متوجه می شوم 15کیلویی اضافه وزن هم دارم.مشخصاتم راثبت می کنند،شماره تلفنم را نیز می گیرند و تاکید می کنند تا دیر نشده خودت را به یک متخصص داخلی نشان بده.چون اگر دیر بجنبی ممکن است کارت به جاهای باریک بکشد.

توزیع جغرافیایی مراکز به خوبی انجام نشده است

در دل دعای شان می کنم که با این کارشان باعث شدند از بیماری نهفته ام مطلع شوم اما چند نفر مثل من می توانند در ساعت کاری شان برای اندازه گیری فشارخون به این مراکز مراجعه کنند؟آن هم در شرایطی که توزیع جغرافیایی مراکز به خوبی انجام نشده است و در بعضی مناطق باید چندین خیابان را برای رسیدن به یک مرکز بهداشتی طی کرد.

قاتل خاموش همین نزدیکی هاست

یاد حرف یکی از نزدیکانم می افتم که وقتی به او در باره این طرح گفتم و خواستم درآن شرکت کند گفت:ای بابا من که نمک نمی خورم،جوان هم که هستم پس دلیلی ندارد فشار خون بگیرم. حرف های او را درکنار آمار 80هزارنفری می گذارم که سالانه به خاطر فشار خون بالا جان خود را از دست می دهند.

برای رهایی از این شرایط و عبور بی خطر از کنار بیماری های غیر واگیر که در سال های اخیر گریبانگیر مردم شده است باید بیش از پیش اطلاع رسانی کرد.بیش از پیش باید مردم را از خطری بزرگ که ناشی از تغییر سبک زندگی شان است آگاه کرد تا با ماشینی شدن زندگی و کم تحرکی قاتلان خاموشی چون فشارخون و دیابت، جان هم وطنان مان را به خطر نیندازند.

بررسی گزارشگر ما از چند مرکز بهداشت و درمانگاه در سطح شهر مشهد نیز نشان می دهد که کارکنان شاغل در این طرح، در این چند مرکز مستقر هستند و آمادگی لازم را برای مراجعه متقاضیان دارند. هر چند ساعت کارشان متفاوت است به طور مثال یکی از این مراکز از ساعت ۸ تا ۱۱ به اجرای این برنامه مشغول است و مرکزی دیگر از ساعت 7:45 تا ۱۳ این کار را انجام می دهد فقط عنوان می کنند باید محل سکونت فرد در محدوده مرکز یا درمانگاه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha