پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۳
کد خبر: 73324

سلامت نیوز : بمعاون طب سنتی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اعلام سیاست‌های وزارت بهداشت در زمینه ورود طب سنتی به سیستم بهداشتی – درمانی کشور، گفت: بسته‌های آموزشی طب سنتی به بسته‌های آموزشی پزشکان خانواده اضافه خواهد شد.

دکتر محمود خدادوست در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به ظرفیت‌های طب سنتی کشور، گفت: از آنجا که طب سنتی در فرهنگ کشور پذیرفته شده و عموم مردم نیز به آن اقبال دارند، لازم است که این ظرفیت را در اختیار سلامت مردم و نظام سلامت کشور قرار دهیم.

وی به تاکید دولت بر لزوم ورود طب سنتی به دانشگاه‌ها و تاسیس دانشکده‌های طب سنتی اشاره کرد و افزود: اینکه اخیرا تشکیلاتی مستقل تحت عنوان معاونت طب سنتی در وزارت بهداشت تدارک دیده شده، به معنی آن است که عزم جدی برای ورود خدمات طب سنتی در نظام سلامت وجود دارد. به این منظور نیز کارگروه‌ها و بسته‌های آموزشی مربوطه مشخص شده‌اند که به بسته‌های آموزشی پزشکان خانواده اضافه خواهد شد. همچنین سیاست وزارت بهداشت آن است که خدمات طب سنتی در آموزه‌های سیستم بهداشتی - درمانی کشور ورود یابد.

تا پایان امسال تمام دانشگاه‌های تیپ یک، دانشکده طب سنتی خواهند داشت

خدادوست توسعه دانشکده‌های طب سنتی را از جمله برنامه‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر حدود هفت دانشکده طب سنتی مصوب در کشور فعال است و به نظر می‌رسد تا پایان امسال تمام دانشگاه‌های تیپ یک، دانشکده طب سنتی خواهند داشت.

وی به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اضافه شدن دو واحد درسی طب سنتی به مقطع پزشکی عمومی اشاره کرد و گفت: اکنون این مبحث به عنوان واحد اختیاری در یکی – دو دانشگاه علوم پزشکی به اجرای آزمایشی گذاشته شده و پیشنهاد ما آن است که این دو واحد به سایر رشته‌های گروه‌های پزشکی نیز اضافه شود تا دیگر گروه‌های پزشکی نیز بتوانند از ظرفیت طب سنتی استفاده کنند.

در استفاده از ظرفیت های طب سنتی نباید افراط و تفریط کرد

خدادوست با تاکید بر اینکه در استفاده از ظرفیت های طب سنتی نباید افراط و تفریط کرد، ادامه داد: نباید طب سنتی در نظام سلامت و دانشگاهی تکفیر شود و از طرف دیگر نباید ادعا کرد که طب سنتی حلال تمام بیماری‌هاست. در مجموع طب سنتی و طب رایج مکمل یکدیگرند.

وی تاکید کرد: طب سنتی بویژه طب سنتی ایران مکتب طبی کاملا پویایی است و در جاهایی که به آزمون و خطا نیاز دارد باید در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مورد بررسی قرار گیرد و در جاهایی که ایمنی و اثربخشی آن ثابت شده نیز باید وارد نظام سلامت شود. در نظر داریم تا برنامه‌های بازآموزی در عرصه طب سنتی برای متخصصان رشته‌های مختلف برگزار کنیم تا آنها نیز از این ظرفیت در تدابیرشان استفاده کنند.

لزوم ساماندهی عطاری‌ها در کشور

معاون طب سنتی وزیر بهداشت بر لزوم ساماندهی عطاری‌ها تاکید کرد و گفت: شاید همین عطاری‌ها هستند که ظرفیت طب سنتی را تاکنون در کشور حفظ کرده‌اند به طوری که بسیاری از عطار‌ها در کشور باسواد هستند و دانش بومی خوبی سینه به سینه به آنها انتقال یافته است اما تمام این موارد نیازمند ساماندهی است تا از سوء استفاده‌های احتمالی از باورهای مردم جلوگیری شود. در مجموع باید ساماندهی مناسبی در این زمینه طراحی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha