پنجشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۵
کد خبر: 73326
سلامت نیوز :  اچ آی وی ویروسی است که به بیماری مرگبار ایدز منجر می شود. این ویروس با حملات بی امان خود سیستم دفاعی بدن را چنان تضعیف می کند که حتی کمترین عفونت آتش مرگ به جان بیمار می اندازد.

دکترˈ مینو محرز ˈ رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران در گفت وگو با  ایرنا ایدز را چنین تعریف می کند: ایدز بیماری عفونی است که با تحلیل شدید توان و قدرت سیستم ایمنی بدن، فرد را در مقابل انواع بیماری ها و عفونت ها بی دفاع ساخته و در نهایت منجر به مرگ می شود.

**** آمار مبتلایان به ایدز در ایران

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص آمار مبتلایان به ایدز در کشور جواب داد: بر اساس اعلام آمار وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی حدود 30 هزار نفر در کشور مبتلا به این بیماری هستند اما تخمین زده می شود که این رقم بیشتر باشد.

به گفته وی به نظر می رسد حدود یک سوم بیماران ثبت شده اند و بسیاری از افراد حتی از بیماری خود مطلع نیستند تا به پزشک مراجعه کنند .

وی عامل مولد بیماری ایدز را ویروس نقص ایمنی یا HIV عنوان کرد و گفت: این ویروس سیستم دفاعی بدن را مورد حمله قرار داده و باعث اختلال فعالیت آن می شود .

محرز با بیان اینکه راه های انتقال این بیماری متفاوت است، گفت: در بیشتر جوامع بالاترین روش انتشار ویروس ایدز از طریق تماس جنسی است . علاوه براین استفاده از سرنگ مشترک بین معتادان یکی دیگر از روش های مهم گسترش این بیماری است.

به گفته محرز ، تماس دست ، عرق بدن ، لباس ، بزاق دهان ، پشه و حشرات و غیره راههای انتقال ویروس ایدز نیست و تنها از طریق خون این بیماری منتقل می شود. دریافت خون و فرآورده های خونی آلوده نیز می تواند فرد را مبتلا با این ویروس نماید .

به گفته وی انتقال این بیماری از طریق دندانپزشکی ، آرایشگری و یا طب سوزنی بندرت صورت می گیرد، مگر اینکه در خدمات رسانی به بیمار بهداشت به طور جدی رعایت نشده باشد.

استاد گروه عفونی بیمارستان امام خمینی (ره) همچنین گفت: در حال حاضر براساس برخی گزارش ها مهمترین عامل ابتلا به ایدز تزریق با سرنگ مشترک در معتادان است اما می توان گفت تعداد زیادی از بیمارانی که در دو سال اخیر به مطب و کلینیک ها مراجعه کرده اند، از راه جنسی به این بیماری مبتلا شده اند.

محرز گفت: آمارهای جدیدی گزارش شده است مبنی بر اینکه مردان بیشتر از زنان مبتلا به ایذر هستند اما در تمام دنیا تعداد زنان با مردان بیمار مساوی هستند.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز با اشاره به اینکه در اکثر کشورهای پیشرفته سرعت و روند بیماری ایدز به خوبی کنترل شده است، گفت : در ایران نیز برای مقابله با این بیماری جانسوز همکاری ارگان ها ، نهادها و سازمان های ذیربط دراین زمینه کاملا ضروری به نظر می رسد.

متخصص بیماری عفونی و گرمسیری در خصوص انتقال ایدز از طریق مادر به جنین پاسخ داد : انتقال ایدز از مادر به جنین در صورتی اتفاق می افتد که مادر از بیماری خود آگاهی نداشته باشد . به هر روی در صورتی که مادر پیش و یا حین بارداری به پزشک مراجعه نماید داروی لازم برای عدم انتقال بیماری به جنین تجویز می شود.

رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران در خصوص درمان قطعی ایدز پاسخ داد: تاکنون درمان قطعی برای این بیماری شناخته نشده است و در حال حاضر داروهای ضد ویروسی وجود دارد که ورود به فاز بیماری را به تاخیر می اندازد.



*** اطلاع رسانی درباره ایدز از دوره دبیرستان

محرز در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اطلاع رسانی درباره بیماری ایدز باید از دوره دبیرستان آغاز شود گفت: ضرورت اطلاع رسانی دقیق و فرهنگ سازی در مدارس کشور از سوی نهاد آموزش و پرورش امری ضروری است ؛ آموزش و پرورش با ارایه فرهنگ مناسب و اطلاع رسانی در سنین دوره راهنمایی و دبیرستان نقش بسیار مهمی در آموزش مهارت های زندگی خواهد داشت .

وی اضافه کرد :رسانه ها و به ویژه صدا و سیما در برنامه های پربینده با زیر نویس های پیام های بهداشتی می تواند اطلاعات و آگاهی جوانان را پیرامون این بیماری افزایش دهد.

رییس مرکز تحقیقات ایدز خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها آموزش از طریق رادیو و تلویزیون به صورت گسترده صورت می گیرد.

محرز گفت : صدا و سیما با سیاست هایی که دارد در این خصوص کمرنگ و به طور مقطعی عمل کرده است اما آموزش نیازمند استمرار مداوم در خانواده ها را می طلبد .

****عملکرد مثبت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در پیشگیری از ایدز

رییس مرکز تحقیقات ایدز عملکرد وزارت بهداشت در پیشگیری از ابتلا به این بیماری را مثبت خواند و گفت : این وزارت خانه دراین زمینه بسیار خوب عمل کرده است و فعالیت ها و طرح تحقیقاتی بزرگی در خصوص این بیماری در دست اقدام دارد.

وی با بیان اینکه ایران نسبت به سایر کشورهای منطقه از جایگاه بسیار خوبی برخوردار است افزود : ایران با داشتن 75 میلیون جمعیت که اکثریت آن را جوانان تشکیل می دهند بسیار در معرض خطر ابتلا به ایدز قرار دارند و آموزش و آگاهی در خصوص مسایل جنسی ، مهارت های زندگی ، بسیار حیاتی است .

به گفته وی موهبت اعتقادات دینی و احترام به حریم خانواده سبب شده تا مقابله با این بیماری در کشور گسترده تر و با نفوذ تر شود.

محرز اضافه کرد :بیماری ایدز مشکل جهان است و ما نیز خارج از این جهان نیستیم و احتمال ابتلا و خطر نیز برای جوانان وجود دارد .

وی ادامه داد:برنامه کاهش آسیب حدود 10 سال گذشته در ایران انجام شد و طی دو سال اخیر بسیار خوب عمل کرده است و در حال حاضر برای کاهش آسیب سیاست گذاری بیشتری نیاز است.

رییس مرکز تحقیقات ایدز با تاکید بر ضرورت همکاری تمام نهادها و سازمان در پیشگیری و کنترل ایدز گفت: ارایه برنامه های جامع کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز تنها وظیفه وزارت بهداشت و درمان نیست بلکه تمامی ارگان ها و سازمان ها در کشور باید دراین زمینه اقدام کنند.

به گفته وی فرهنگ سازی و آموزش دو گام بزرگ و مهم در پیشگیری از این بیماری است که باید توسط سازمان های یاد شده صورت گیرد.

محرز تاکید کرد مدارس ، دانشگاه ها ، صدا و سیما ، رسانه ها ، با ارایه پیام های آموزشی و بهداشتی در خصوص مسایل جنسی ، باروری ، آسیب های اجتماعی و مهارت های زندگی می توانند با این بیماری مبارزه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha