سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۸
کد خبر: 73360

بیشتر مردم نمی‌دانند که زمان مناسب برای نوشیدن آب‌میوه چه وقت است؛ صبح، هنگام بیداری از خواب یا شب‌ها، قبل از خواب اما آیا واقعا زمان خاصی برای مصرف میوه و سبزیجات وجود دارد؟

بهترین زمان مصرف آب میوه ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی بسیاری از منابع ادعا می کنند که افراد می توانند مزایای سلامتی بهتری از میوه دریافت کنند، اگر آن را بعد از ظهر، با معده خالی بخورند، یا اگر از خوردن میوه همراه با غذاهای خاص خودداری کنند. هیچ مدرکی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد.

بهترین و مفیدترین آب‌میوه‌ها

آب انبه: انبه از منابع بسیار عالی بتاکاروتن محسوب می‌شود؛ بنابراین کسانی که دچار کمبود ویتامین A هستند، و زود به زود سرما می‌خورند، بهتر است آب این میوه را میل کنند.

آب سیب: آنتی‌اکسیدان موجود در آب سیب به نام «کوئرستین» باعث کاهش کلسترول خون و کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته می‌شود؛ بنابراین بیماران قلبی و افرادی که در میان سایر افراد خانواده‌شان سابقه بیماری قلبی وجود دارد، بهتر است آب سیب بنوشند.

آب هندوانه: آب هندوانه سرشار از لیکوپن است. لیکوپن نوعی آنتی‌اکسیدان می‌باشد که از بروز سرطان پروستات در آقایان جلوگیری می‌کند.

آب آناناس: آناناس سرشار از ویتامین C است. این میوه آنزیمی به نام «بروملین» دارد که باعث می‌شود زخم‌ها و کبودی‌ها سریع‌تر بهبود یابند.

آب انگور: آب انگور سرشار از پتاسیم است و مصرف آن باعث تنظیم فشار خون می‌شود.

آب‌میوه‌ها و کودکان

اگر می‌خواهید به کودک‌تان آب‌میوه بدهید، بهتر است از آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی استفاده کنید. از زمانی که کودک شروع به خوردن غذاهای جامد می‌کند، میوه و سبزی را در برنامه غذایی او جای دهید. بهتر است برای شروع از موز و گلابی و یا سیب تراشیده شده استفاده کنید.

کودکان از 4 تا 8 سالگی بهتر است از آب‌میوه رقیق شده استفاده کنند. آب‌میوه‌ها، به خصوص عصاره میوه‌های اسیدی به سطح دندان‌ها آسیب رسانده و باعث پوسیدگی آنها می‌شوند.

تماس هر روزه دندان با آب‌میوه‌ها باعث تخریب پیشرونده مینای دندان می‌گردد. پس در این سنین حتماً آب‌میوه‌های کودکان را رقیق کنید.

پژوهشگران معتقدند که مصرف آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی در کودکان باعث چاقی آنها نمی‌شود؛ بلکه برای جلوگیری از چاق شدن کودکان باید از دادن غذاهای فست‌فودی و آب‌میوه‌های بسیار شیرین غیر طبیعی خودداری کرد.

آب‌میوه‌ها و دیابت

دیابت نوع 2 شایع‌ترین نوع دیابت است که ارتباط تنگاتنگی با چاقی دارد. مصرف آب‌میوه‌های صنعتی که شکر زیادی دارند، باعث افزایش وزن و همچنین بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود. دیابت نوع 1 ارتباطی با مصرف مواد شیرین ندارد و این نوع دیابت در میان کودکان شایع‌تر از دیابت نوع 2 است.

غده پانکراس یا لوزالمعده در مواجهه بدن با قندهای ساده و کربوهیدرات‌ها، انسولین ترشح می‌کند و با دریافت بالای این مواد و ترشح زیاد انسولین، قدرت پانکراس کاهش می‌یابد و فرد در معرض دیابت قرار می‌گیرد. به کلیه افرادی که دچار بیماری دیابت هستند، توصیه می‌شود هنگام بیدار شدن از خواب و به صورت ناشتا آب‌میوه نخورند.

براساس پژوهش‌ها، مصرف سبزیجات برگدار و میوه‌ها روزی سه وعده باعث افزایش دیابت نمی‌شود؛ در حالی‌که مصرف مداوم آب‌میوه‌ها خطر ابتلا به دیابت را 18/1 درصد افزایش می‌دهد. این خطر خانم‌ها را بیشتر از آقایان تهدید می‌کند.

فراد می توانند مصرف میوه خود را برای کمک به کاهش وزن یا کاهش اثرات آن بر سطح قند خون برنامه ریزی کنند.

علیرغم ادعاهای مختلف ، بهترین زمان از روز برای خوردن میوه وجود ندارد - افراد می توانند در هر زمانی از روز از مزایای سلامتی مشابهی از میوه برخوردار شوند. گفته می شود، افرادی که اهداف کاهش وزن یا دیابت دارند می توانند از زمان بندی مصرف میوه بهره مند شوند.

در این مقاله، افسانه‌های مختلف مرتبط با زمان مصرف میوه، همراه با راه‌های زمان‌بندی مصرف میوه برای کاهش وزن و مدیریت دیابت را بررسی می‌کنیم.


افسانه های زیادی در مورد زمان خوردن میوه وجود دارد. در زیر، ما به چهار مورد از رایج ترین افسانه ها و شواهد پشت سر آنها می پردازیم.

باور غلط: بعد از ظهر بهترین زمان برای خوردن میوه است


میوه یک گزینه عالی برای میان وعده بعد از ظهر است.
برخی منابع بیان می کنند که خوردن میوه در بعد از ظهر می تواند فواید سلامتی بیشتری نسبت به خوردن میوه در صبح داشته باشد. برخی دیگر متفاوت می گویند و ادعا می کنند که بهترین زمان اول صبح با یک لیوان آب است.

با این حال، هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد خوردن میوه در صبح یا بعد از ظهر تأثیر میوه بر سلامت فرد را تغییر می دهد.

تئوری خوردن میوه در بعد از ظهر بر این ایده استوار است که خوردن یک میان وعده با قند بالا در آن زمان می تواند سطح قند خون را افزایش دهد و دستگاه گوارش را "بیدار" کند.

با این حال، تمام غذاهای حاوی کربوهیدرات باعث افزایش سطح قند خون می شوند و زمان روز تأثیر چندانی بر این موضوع ندارد. دستگاه گوارش همیشه آماده است تا در هر زمانی از روز فعالیت خود را آغاز کند.

افسانه های زیادی در مورد بهترین زمان خوردن میوه وجود دارد، اما شواهد علمی کمی برای تایید آنها وجود دارد. هیچ زمان مناسبی از روز برای خوردن میوه وجود ندارد. اکثر مردم می توانند میوه ها را با یا بدون وعده غذایی در هر زمانی از روز جفت کنند.

با این حال، هنگام انتخاب یک میان وعده بعد از ظهر، میوه یک گزینه عالی است. میوه‌ها سرشار از فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده هستند، به این معنی که هضم آن‌ها نسبت به کربوهیدرات‌های ساده مانند نان سفید بیشتر طول می‌کشد. این می تواند به سیر ماندن افراد برای مدت طولانی تری کمک کند و از خوردن تنقلات ناسالم در طول روز اجتناب کنند.

میوه ها همچنین طیف گسترده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و فواید سلامتی را ارائه می دهند. مصرف میوه با چربی یا پروتئین سالم می تواند تعادل و انرژی پایدارتری را فراهم کند. از میوه با یک مشت کوچک آجیل یا دانه یا مقداری آووکادو برای یک میان وعده غنی از مواد مغذی لذت ببرید.

باور غلط: از خوردن میوه قبل از خواب خودداری کنید

به طور کلی، خوردن یک وعده غذایی کامل در ساعات قبل از خواب می تواند چرخه خواب فرد را مختل کند. با این حال، هنگام خوردن میان وعده در شب، میوه ها در مقایسه با سایر غذاها، به ویژه غذاهای فرآوری شده، کمتر با خواب تداخل دارند.

طبق گفته بنیاد ملی خواب، خوردن غذاهای خاص قبل از خواب می تواند به دلیل فرآیندهای گوارشی بدن، خواب را مختل کند. آنها توصیه می کنند از غذاهای حاوی قندهای فرآوری شده درست قبل از خواب اجتناب کنید، زیرا این مواد می توانند باعث افزایش و کاهش سریع سطح انرژی شوند. انتخاب میوه تازه ممکن است گزینه بهتری باشد.

آنها اضافه می کنند که خوردن یک موز قبل از خواب پتاسیمی را فراهم می کند که ممکن است از گرفتگی پا در شب جلوگیری کند. از جمله میوه هایی با منیزیم بالاتر مانند چنار، زردآلو یا خرما نیز می تواند به آرامش و خواب بهتر کمک کند.

باور غلط: میوه را با معده خالی بخورید

برخی افراد بر این باورند که خوردن میوه با معده خالی فواید سلامتی بیشتری دارد. این افسانه عمدتاً از طریق وب سایت ها و زنجیره های ایمیل رایج شده است.

ایده این است که خوردن میوه همراه با غذا هضم را کند می کند، به این معنی که غذا برای مدت طولانی در معده می ماند و می تواند پوسیده یا تخمیر شود. این تئوری می گوید که این باعث گاز، نفخ و ناراحتی گوارشی می شود.

در حالی که درست است که میوه ها هضم را کند می کنند - میوه ها دارای فیبر بالایی هستند که پیشرفت غذا را از طریق دستگاه گوارش کند می کند - این چیز بدی نیست. فیبر بخش مهمی از تمام رژیم های غذایی است و سلامت روده را تقویت می کند. هضم آهسته تر نیز به فرد کمک می کند مدت طولانی تری احساس سیری کند.

حتی اگر میوه برای مدتی غیرمعمول در معده باقی بماند، به دلیل توانایی معده در جلوگیری از رشد بیش از حد باکتری ها، میوه شانس پوسیدگی نخواهد داشت. اکثر میکروارگانیسم ها قادر به رشد در اسیدیته معده نیستند.

افراد مبتلا به مشکلات گوارشی باید با یک پزشک یا متخصص تغذیه در مورد نیازها و داروهای خاصی که ممکن است به روند هضم کمک کند صحبت کنند.

باور غلط: دیابت و میوه جدا از وعده های غذایی

ادعای دیگری بیان می کند که بهترین زمان برای افراد مبتلا به دیابت برای خوردن میوه 1 تا 2 ساعت قبل یا بعد از غذا است.

این افسانه بر اساس این ایده است، همانطور که قبلاً بحث شد، که خوردن میوه همراه با وعده غذایی می تواند در هضم غذا اختلال ایجاد کند، و این امر می تواند به ویژه بر افراد مبتلا به دیابت، به دلیل مشکلات گوارشی مشترک، تأثیر بگذارد.

میوه ها غذای سالمی هستند که بسیاری از مواد مغذی مفید از جمله فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی را برای بدن فراهم می کنند.

اولاً، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد خوردن میوه جدا از وعده های غذایی باعث بهبود هضم می شود. ثانیاً، برای افراد مبتلا به دیابت، خوردن میوه به تنهایی می تواند باعث شود قندها سریعتر وارد جریان خون شوند و به طور بالقوه قند خون را بیشتر از مصرف میوه با سایر غذاها افزایش دهند.

به جای خوردن میوه ها به طور جداگانه، فرد مبتلا به دیابت می تواند از ترکیب میوه ها با سایر غذاهایی که دارای پروتئین، فیبر یا چربی بالایی هستند، سود ببرد.

با توجه به تحقیقات، پروتئین، فیبر و چربی به معده کمک می کند تا سرعت انتشار غذا در روده کوچک را کاهش دهد. به این ترتیب، بدن مقادیر کمتری قند را در یک زمان جذب می‌کند که تأثیر آن بر سطح قند خون را محدود می‌کند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که فیبر محلول می تواند افزایش قند خون را کاهش دهد، که می تواند برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید باشد. علاوه بر این، خوردن یک تکه میوه قبل از غذا می تواند به جلوگیری از پرخوری کمک کند، زیرا به احساس سیری زودتر کمک می کند.

چه زمانی برای کاهش وزن میوه بخوریم

اگر فردی از رژیم غذایی پر فیبر پیروی کند، ممکن است کمتر غذا بخورد.
در حالی که هیچ زمان بندی کلی جادویی وجود ندارد، ممکن است زمان های بهتری برای خوردن میوه برای فردی با هدف کاهش وزن وجود داشته باشد. از آنجایی که میوه ها دارای فیبر بالایی هستند، می توانند به فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری کنند.

طبق یک مطالعه در سال 2017، یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند به افراد کمک کند کمتر غذا بخورند. از آنجایی که دریافت کالری کمتر باعث کاهش وزن می شود، افرادی که قصد کاهش وزن را دارند می توانند از برنامه ریزی مصرف میوه خود بهره مند شوند.

خوردن میوه های مغذی و کم کالری قبل از غذا ممکن است باعث شود فرد احساس سیری بیشتری کند و در نتیجه احتمال پرخوری در طول یا بعد از غذا را کاهش دهد. خوردن میوه در کنار غذا می تواند به فرد کمک کند تا غذاهای پرکالری کمتری مصرف کند.

جایگزینی میان وعده های پر کالری با میوه - در هر زمانی از روز - یک راه عالی برای کاهش وزن است.

بهترین زمان مصرف میوه برای افراد دیابتی

هنگامی که فردی دیابت دارد، غذاهای حاوی کربوهیدرات می توانند باعث افزایش سطح قند خون شوند. با گذشت زمان، سنبله های مکرر می تواند منجر به عوارض سلامتی پایدار شود.

میوه ها حاوی کربوهیدرات ها از جمله قند هستند و بنابراین می توانند بر سطح قند خون تأثیر بگذارند. با این حال، میوه ها دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند، به این معنی که در مقایسه با سایر غذاها تأثیر کمتری بر سطح قند خون دارند. این به دلیل محتوای فیبر بالاتر آنها است که آنها را انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به دیابت می کند.

برای کاهش تأثیر میوه ها بر قند خون، افراد مبتلا به هر نوع دیابت می توانند میوه را با سایر غذاها یا حتی یک وعده غذایی حاوی پروتئین یا چربی بیشتر جفت کنند. فیبر میوه می تواند باعث شود قندها کندتر وارد روده کوچک بدن شوند.

خوردن میوه جدا از وعده‌های غذایی می‌تواند منجر به ورود قندها خیلی سریع به جریان خون شود، مگر اینکه فردی میوه را با پروتئین یا چربی سالم ترکیب کند.

با یک پزشک، یک متخصص تغذیه یا یک مربی دیابت در مورد نیازهای خاص کربوهیدرات و نحوه ترکیب مناسب آنها در هنگام مدیریت هر نوع دیابت صحبت کنید.

خواص آب‌میوه‌ها و سبزی‌ها

آب‌میوه‌های تازه سرشار از انواع ویتامین‌ها و املاح هستند و ارزش غذایی بالایی دارند. آنها بهترین نوشیدنی‌هایی هستند که با داشتن املاح و ویتامین‌ها، بخش قابل توجهی از نیاز بدن به ویتامین‌ها را تأمین می‌کنند. آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی فاقد مواد افزودنی مثل شکر بوده و اسانس ندارند.

بتاکاروتن را به‌طور طبیعی از زردآلو، هویج، کلم، کاهو، انبه، کدو تنبل، اسفناج، کدو، سیب‌زمینی شیرین و انبه تأمین کنید. ویتامین C را از گل‌کلم، گریپ‌فروت، پرتقال، آناناس، اسفناج، توت‌فرنگی، نارنگی، گوجه‌فرنگی، هندوانه و خربزه و فیبر مورد نیاز بدن خود را از طریق خوردن سیب، موز، هویج، گیلاس، خرما، گریپ‌فروت، پرتقال، گلابی، توت‌فرنگی و سیب‌زمینی شیرین به‌دست آورید. علاوه بر آب‌میوه‌ها که تقریباً همه ما با خواص بیشمار آنها آشنا هستیم، آب سبزیجات نیز تاثیر بسیاری بر سلامت افراد دارند.

مثلاً آب پیاز با خاصیت ضدعفونی کنندگی خود به دفع سموم بدن، و آب شلغم به جبران کمبود آهن و سایر عناصر معدنی کمک می‌کنند. بنابراین، با آگاهی از خواص میوه‌ها و سبزیجات و با اهمیت دادن به شست و شوی آنها، می‌توان در ساعات مناسب روز از آنها استفاده نمود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • Javad ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
    0 0
    عالی